DemariopiskelijatDemariopiskelijat

SONKin liittohallitus vuodelle 2019 on järjestäytynyt

Sosialidemokraattiset Opiskelijat SONK ry:n liittohallitus on järjestäytynyt. Liiton puheenjohtajana aloittaa Topi Kytölehto.

”Tulevan kevään vaalit ovat SONKille vaikuttamisen paikka, joka ei toistu usein. Tehtävämme on tehdä vaaleista niin sivistys- kuin ilmastovaalit. Suomella ei ole enää varaa leikata tulevaisuudesta, ei ilmastosta eikä osaamisesta. Haluamme olla varmistamassa, että opiskelijoita koskevat asiat ovat näkyvästi esillä vaalien yhteydessä. Nostamme sekä opiskelijoita koskevia teemoja, että opiskelijataustaisia eduskuntavaali- ja eurovaaliehdokkaita esille viestinnässämme.”

“Henkilökohtaisesti olen todella innoissani uudesta liittohallituksesta! Meillä on loistava kattaus niin ammattikorkeakoulu-, yliopisto- kuin toisen asteen opiskelijoita, joilla on kova palo vaikuttaa koulutuspolitiikkaan. Hauskaakin osaa tämä porukka pitää!” Kytölehto kertoo. ”Tänä vuonna työryhmien sijaan toteutamme toimintaa projektiluontoisesti, se ei sido jäseniä koko vuodeksi vaan sisältää tietyn aikajänteen sekä selkeän tavoitteen. Itse johdan edustajistovaaliprojektia, joka huipentuu seuraavana syksynä.”

Varapuheenjohtaja Heidi Miettinen Espoosta johtaa kuluvana vuonna projekteja, joista toinen keskittyy SONKin kannanottojen koordinointiin ja toinen tavoiteohjelman valmistelemiseen syksyn 2019 liittokokoukselle. Tavoiteohjelman syventämisessä tullaan erityisesti keskittymään SONKin linjoihin koulutus- ja sosiaalipoliittisissa kysymyksissä. Ensimmäisenä Miettisen johtamista projekteista starttaa kuitenkin kannanottojen koordinointi, jonka tarkoituksena on tuoda vahvemmin SONKin poliittista linjaa esille sekä antaa puheenvuoro liittohallituksen jäsenille ja muille toimijoille.

“On ollut mahtavaa päästä keskustelemaan liittohallituksen jäsenten kanssa siitä, millaisia teemoja he haluavat nostaa keskusteluun tulevana vaalikeväänä. Tavoitteenamme on että SONKin poliittinen viestintä tulee tänä vuonna olemaan entistä vaikuttavampaa ja aktiivisempaa. On tärkeää nostaa keskusteluun erilaisia opiskelijan elämään vaikuttavia teemoja kuten esimerkiksi opiskelijoiden uupumus, psyykkinen oireilu ja niihin vaikuttavat tekijät”, Miettinen pohtii.

Debatin uudistamisprojektia ja uutta hyvän toiminnan opasta johtaa puolestaan varapuheenjohtaja Kalle Virtanen Tampereelta. “Vaalivuonna haluan nostaa esiin keskustelua yhteisöllisemmästä EU:sta, joka tähtää oikeudenmukaisempaan ja sosiaalisesta kestävämpään tulevaisuuteen. Monenkeskiseen keskustelukulttuuriin, joka pyrkii taistelemaan valeuutisia ja vihaa lietsovaa mielipiteenohjausta vastaan, tulee kiinnittää erityistä huomiota vaalien alla. Ihmisoikeuksien parempi sitominen talouspolitiikkaan on myös välttämätöntä tavoiteltaessa kestävää kehitystä.”

SONKin häirintäyhdyshenkilöinä toimivat puolestaan Silja Nurmi ja Kalle Virtanen. Liittohallitukseen kuuluvat myös Anniina Horto, Jarno Friimäki, Aleksanteri Gustafsson, Elias Tenkanen, Ville Kurtti. Lisäksi kansainvälisyysprojektin johtoon valittiin liittohallituksen ulkopuolelta Siiri Muhonen.

SONKin projektien hauista sekä kuluvan vuoden tapahtumista luvassa lisätietoa pian, joten kannattaa pysyä kuulolla!

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis