Sopu uuden FSC-standardin sisällöstä saavutettiin

FSC:n metsänhoidon kansalliset standardineuvottelut on saatu päätökseen vuosien neuvotteluprosessin tuloksena. Metsäteollisuus pitää neuvottelutulosta tärkeänä vietäessä kansainvälisen FSC:n kriteerejä käytäntöön. Metsäteollisuus on korostanut neuvotteluissa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden yhteensovittamista ja kriteerien käytännön toimivuutta. FSC-sertifioinnin hyödyt syntyvät vain silloin, kun järjestelmällä on käyttäjiä.

FSC-metsäsertifiointijärjestelmän (Forest Stewardship Council) kansallisen metsänhoidon standardin päivitystyöhön liittyviä neuvotteluita on käyty aktiivisesti FSC:n jäsenten kesken vuodesta 2016 alkaen. Neuvottelut on nyt saatu päätökseen, ja ehdotus uudeksi metsänhoidon standardiksi on valmis.

− Standardineuvotteluita on käyty hyvässä hengessä, ja vaikeitakin päätöksiä on saatu tehtyä. Kaikilla jäsenillä oli loppuun saakka vahva tahtotila yhteisen lopputuloksen aikaansaamiseksi, kiittelee metsäasiantuntija Silja Pitkänen-Arte Metsäteollisuus ry:stä.

− Kansallisella ratkaisulla varmistamme, että FSC:n kansainväliset vaatimukset soveltuvat suomalaiseen metsätalouteen ja metsänomistukseen, Pitkänen-Arte jatkaa.

Metsäteollisuus on neuvotteluissa korostanut ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden yhteensovittamista. Lisäksi tavoitteena on ollut selkeyttää tulkintaerimielisyyksiä aiheuttaneita kohtia.

Uusi standardi tuo mukanaan ekologisia ja sosiaalisia parannuksia. Esimerkiksi säästöpuiden määrävaatimuksia on lisätty, pesimäaikaisia hakkuita on rajoitettu ja vesistöjen suojavyöhykkeitä koskevissa vaatimuksissa otetaan vesistöjen ekologiaa paremmin huomioon. Myös metsien virkistyskäyttö ja muu hyödyntäminen näkyvät vaatimuksissa.

Lisäksi suometsien tuhkalannoitusta koskevia kriteerejä on selvennetty. Tuhkalannoitus nopeuttaa puuston kasvua suometsissä, mikä tuo metsänomistajalle tuloja ja lisää hiilensidontaa.

− FSC:n ekologiset ja sosiaaliset hyödyt saadaan käyttöön vain silloin, kun järjestelmällä on käyttäjiä. Siksi olemme pitäneet huolta siitä, että standardi on metsänomistajalle houkutteleva myös taloudellisesti, sanoo Pitkänen-Arte.

Standardia on myös järkevöitetty esimerkiksi ottamalla paremmin huomioon talousmetsien luonnonhoidon pitkäaikaiset vaikutukset.

− FSC:n edellyttämien luonnonhoitotoimien avulla saavutetut hyvät tulokset eivät saa johtaa siihen, että metsien käyttöä rajoitetaan. Päinvastoin, metsänomistajia tulisi kannustaa jatkamaan luonnonhoitotoimia, sanoo Pitkänen-Arte.

Metsäteollisuus on jo pitkään osallistunut metsäsertifiointijärjestelmien kehitystyöhön. Yritykset tarjoavat metsänomistajille mahdollisuuden sertifioida metsiään FSC-ryhmäsertifioinnin kautta ja ovat sertifioineet omia metsiään FSC:n vaatimusten mukaisesti.

Kansallinen metsänhoidon standardi on nyt luovutettu kansainvälisen FSC:n hyväksyttäväksi. Hyväksyntäprosessi kestää arviolta vuoden.

Lisätietoa:
Silja Pitkänen-Arte, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, p. 040 098 8177

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Käänteen merkkejä metsäteollisuuden tuotannossa12.2.2021 11:20:17 EETTiedote

Metsäteollisuuden tuotannossa alkoi näkyä toipumisen merkkejä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Sahatavaran, vanerin ja kartongin tuotanto kääntyi kasvuun, mutta sellun ja paperin tuotanto laahasivat vielä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kokonaisuudessaan vaikean vuoden tuotantolukuja painovat ensin raskaat lakot ja sitten korona, näkymät kuitenkin paranivat vuoden loppua kohden.

Metsien elinvoimaan ja kasvuun on tärkeää panostaa29.1.2021 12:44:48 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään esityksensä metsätalouden uudeksi kannustejärjestelmäksi. Metsäteollisuus katsoo, että esitys antaa hyvät lähtökohdat kannustejärjestelmää koskevan lain valmistelulle. Esitys tukee aktiivista ja oikeaan aikaan toteutettua metsänhoitoa, ja yhteensovittaa puuntuotannon tavoitteet hiilensidonnan, luonnon monimuotoisuuden ja vesiensuojelun edistämisen kanssa.

Hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista28.1.2021 12:59:20 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys antaa liian positiivisen kuvan maankäyttösektorin hiilikompensaatioista. Pahimmillaan hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista ja puunjalostuksesta saatavia ilmastohyötyjä. Metsiä ei pidä valjastaa antamaan lisäaikaa fossiilisten päästöjen jatkamiselle. Tilastokikkailun sijaan tulisi keskittyä pysyviin päästövähennyksiin.

Puukauppa kiri loppuvuonna lähes edellisvuoden lukemiin20.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vuonna 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat 3 prosenttia vähemmän puuta edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden alkupuolella puukauppa takkusi muun muassa lakkojen, koronapandemian ja haasteellisten keliolosuhteiden seurauksena, mutta loppuvuodesta puukauppa piristyi. Nuoria metsiä hoidettiin edellisvuotta enemmän. Kehityssuunta on hyvä, sillä nuorten metsien hoito varmistaa tulevaisuuden kasvun ja hiilensidonnan.

Uusiutuvien raaka-aineiden mahdollisuudet huomioitava kiertotalouden toteuttamisessa13.1.2021 11:56:30 EETTiedote

Tänään julkistettu ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi on tervetullut avaus, mutta se ei huomioi riittävästi uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön pohjaavan biotalouden laajoja mahdollisuuksia. Kiertotalouden edistäminen on tärkeä yhteinen tavoite, jonka toteutuksen tulee olla linjassa muiden talous-, ympäristö- ja ilmastotavoitteiden sekä näihin liittyvien strategioiden kanssa. Metsäteollisuus on toiminut kiertotalouden periaatteiden mukaisesti jo pitkään ja kehittää resurssitehokkuuttaan jatkuvasti.