ELY-keskukset

Sorateiden kunnostusta tehdään sääolosuhteiden mukaan (Keski-Suomi, Itä-Suomi)

Tämä kesä on ollut vähäsateisuudesta ja helteistä johtuen vaikeaa aikaa sorateiden kunnostuksille. Teiden höyläämistä ei ole järkevää toteuttaa ilman riittävää sitovaa kosteutta ja pölyntorjunnassa suolaliuoksen vaikutus on helteillä hyvin lyhytaikainen. Nyt näyttää kuitenkin jo paremmalta sateiden myötä.

Sorateille on muodostunut kesän mittaan nimismiehen kiharoita ja pöly on lentänyt myös Keski- ja Itä-Suomessa. Kovin pienet sademäärät ovat pitäneet kuitenkin tasauskaluston pääosin varikoilla.

Tienkäyttäjät ovat ymmärrettävästi olleet tilanteesta harmissaan ja valituksia on tullut. Elokuun sateet näyttäisivät kuitenkin tuovan parannusta tilanteeseen. Jonkun verran tasausta on pystytty jo tekemäänkin.

– Tasauskalusto on ollut koko ajan lähtövalmiina. Kun sateita saadaan siinä määrin, että teitä on järkevää ryhtyä tasaamaan, niitä myös tasataan, kunnossapitovastaava Marja Bäck ELY-keskuksesta vakuuttaa.

Sorastuksia priorisoidaan kiireellisyyden ja liikenteen määrän mukaan

Osalla sorateistä kulutuskerros on päässyt niin ohueksi, ettei pelkällä tien tasaamisella saavuteta tyydyttäviä tuloksia. Näitä teitä sorastetaan vuosittaisen määrärahan puitteissa siten, että ELY-keskus arvioi kiireellisyyden tien kunnon ja liikennemäärän mukaisesti.

Valitettavasti määrärahat eivät riitä jokaisen valtion omistaman soratien ylläpitoon niin hyvin, että koko soratieverkko olisi poikkeuksetta moitteettomassa kunnossa.

Väyläviraston tiedote sorateiden kuivumisesta 26.7.2021

Kunnossapitovastaava
Marja Bäck
ELY-keskus

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.