Sörnäisten metroasemalla alkaa lippuhallin perusparannus elokuussa

Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannus alkaa 2.8.2021. Metroasema on matkustajien käytössä koko remontin ajan.

Havainnekuva: HMT Arkkitehdit Oy.

Metroaseman katu- ja lippuhallitason tilat peruskorjataan kokonaisuudessaan. Lippuhallissa uusitaan liiketilat, yleisökäytävän ja porraskäytävien pintarakenteet ja varusteet sekä valaistus.

Metroaseman energiatehokkuus paranee, kun rakenteiden lämmöneristystä parannetaan ja talotekniikkaa uusitaan.

Metroaseman A-sisäänkäynti Vaasanpuistikossa puretaan osittain ja uusitaan lasirakenteisena. G- ja E-sisäänkäyntien kaiteet ja pintarakenteet uusitaan. Vaasanpuistikon B-sisäänkäynnillä uusitaan kaksi hissiä. Metroaseman tilojen yläpuolella olevan kannen vedeneristyksen uusiminen Vaasanpuistikon alueella tehdään loppuun – osa vedeneristyksestä on tehty Hämeentien katuremontin yhteydessä jo aiemmin.

Metroaseman yleisöopasteet uusitaan.

Lippuhallin perusparannustyöt tehdään vaiheittain niin, että asema on matkustajien käytössä koko remontin ajan. Töiden ajan lippuhallissa on väliaikaisia kulkujärjestelyjä, ja osa käytävästä on kerrallaan matkustajien käytössä. Metroaseman viidestä sisäänkäynnistä neljä on aina käytössä, samoin toinen hisseistä.

Peruskorjaus toteutetaan esteettömyyden periaatteita noudattaen ja lippuhallitason lattialaatoitukseen asennetaan näkövammaisten opasteet. A- ja B-sisäänkäynneille asennetaan äänimajakat.

Arvioidun aikataulun mukaan perusparannustyöt valmistuvat keväällä 2023.

Sörnäisten metroasema on otettu käyttöön vuonna 1984. Perusparannuksen tavoitteena on kohentaa metroaseman ulkonäköä ja käytettävyyttä sekä parantaa alueen turvallisuutta.

Metroaseman matkustajamäärät ovat jatkuvasti kasvaneet itäisten ja pohjoisten kaupunginosien sekä pohjoisten kehyskuntien lisääntyneen asunto- ja työpaikkarakentamisen myötä. Ennusteiden mukaan matkustajamäärät tulevat lisääntymään edelleen.

HKL, projektipäällikkö Ari Rantamaa, p. 310 27787

Havainnekuva: HMT Arkkitehdit Oy.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi HKL:n yhtiöittämisen23.9.2021 12:47:32 EEST | Tiedote

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 22.9. HKL:n yhtiöittämisen. Yhtiöittäminen tarkoittaa nykyisen liikelaitosmuotoisen HKL:n muuttamista osakeyhtiöksi yhtenä kokonaisuutena lukuun ottamatta metrotoimintojen omistus- ja järjestämisvastuita, jotka siirtyvät yhtiöön myöhemmin. Suunnitelman mukaan kaupunkiliikenneyhtiö aloittaa varsinaisen toimintansa vuoden 2022 alussa. - Kaupunkiraideliikenne on 2020- ja 2030-luvuilla laajenemassa vahvasti. Kyvykkyytemme näiden laajennusten tekemiseen ja yhteiskunnan tarpeisiin vastaamiseen yhtiömuodossa on parempi. Lisäksi seudullisen raideliikenteen mittakaavaedut voidaan yhtiömuodossa parhaiten lunastaa kaupunkilaisten hyödyksi. Tämä tarkoittaa niin parempaa laatua kuin säästyneitä kustannuksia, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski. Yhtiöittäminen mahdollistaa myös Vantaan kaupungin mukaantulon yhtiön omistajaksi Vantaan näin päättäessä. Vantaa on osaltaan tekemässä päätöstä vielä syksyn 2021 aikana. Yhtiön osakkaina voivat tulevaisuudessa olla myös

HKL:n johtokunta esittää raitiovaunuvarikoiden kokonaiskehittämissuunnitelman päivittämistä17.9.2021 12:30:05 EEST | Tiedote

HKL:n johtokunta esittää 23.9.2021 kokouksessaan vuonna 2018 hyväksytyn raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelman päivitystä siten, että Koskelan varikko toteutetaan ennen Laajasalon varikkoa ja Töölön nykyisen varikon elinkaarta jatketaan. Tällöin Laajasalon tai vastaavan kokoluokan varikkoa tarvittaisiin palvelemaan laajenevaa raitiotieliikenteen säilytyskapasiteettia vasta 2030-luvun loppupuolella.