Sortti-asemat palvelevat kolmena lauantaina toukokuussa

HSY:n Sortti-asemat ovat avoinna toukokuussa myös kolmena lauantaina: 11.5., 18.5. ja 25.5. kello 9–16. Asemille voi tuoda maksutta muun muassa sähkölaitteita, kodin vaarallista jätettä, metallia ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Kevätviikonloput ovat monesti pihojen, puutarhojen ja varastojen siivoamisen aikaa, jolloin syntyy paljon erilaista jätettä. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemat ovat juuri siksi keväällä avoinna kolmena lauantaina: 11.5., 18.5. ja 25.5. kello 9–16. Muutoin asemat palvelevat arkisin kello 7–21.

- Asiakasmäärämme kasvavat vuosi vuodelta. Viime vuonna asemilla kävi reilu 470 000 asiakasta, mikä on lähes kahdeksan prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Selvä piikki kävijämäärässä on keväisin, joten haluamme helpottaa arki-iltojen kiireitä tarjoamalla asukkaillemme mahdollisuuden päästä eroon jätteistään myös lauantaina, kertoo HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen.

Vilkkainta Sortti-asemilla on maanantaisin ja perjantaisin. Ruuhkia saattavat lisätä Kivikon Sortti-aseman kunnostustyöt, jotka kestävät syyskuun loppuun. Ne voivat hankaloittaa asiointia asemalla, joten remontin aikana voi käyttää myös toisia Sortti-asemia.

- Meiltä on toivottu, että pitäisimme Sortti-asemamme avoinna myös viikonloppuisin. Selvitämme mahdollisuutta aloittaa kokeilu Helsingin Konalan Sortti-asemalla jo ensi syksynä, jatkaa Keinänen.

Haravointijäte ja risut viiden euron kuormahinnalla

Sortti-asemille voi tuoda maksutta monia kodeissa kertyneitä jätteitä, kuten sähkölaitteita, kotien vaarallista jätettä, metalliromua, kartonkia, pahvia, paperia, lasipurkkeja ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Haravointijäte- tai risukuorma maksaa Sortti-asemalla viisi euroa. Myös kannoista ja puunrungoista pääsee eroon viiden euron kuormahinnalla. Risut ja oksat asiakkaan pitää lajitella erilleen haravointijätteestä, sillä ne haketetaan ennen käsittelyä. Puutarhajätettä ei saa viedä metsiin tai puistoihin. Ämmässuon ja Kivikon Sortti-asemalta voi ostaa mukaan Metsäpirtin multaa omalle pihalle.

Sortti-asemille voi tuoda muutakin maksullista jätettä, kuten puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Asemilta voi vuokrata peräkärryn jätteiden kuljettamiseen. Vuokraus maksaa viisi euroa, kun jätteet tuodaan Sortti-asemalle. Maksuvälineenä käy pankki- ja luottokortti tai lasku, ei käteinen. Tarkemmat tiedot löytyvät verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat.

Kivikon Sortti-asemalle pääsee nyt helpommin myös pyörällä tai kävellen, sillä kevyelle liikenteelle on rakennettu oma kaista Savikiekontien puolelta. Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla.

Sortti-asemien sijainnit:

• Ämmässuo, Ämmässuontie 8, Espoo
• Kivikko, Kivikonlaita 5, Helsinki
• Konala, Betonitie 3, Helsinki
• Jorvas, Jorvaksentie 10, Kirkkonummi
• Ruskeasanta, Klemmintie 7, Vantaa

Sortti-asemista: www.hsy.fi/sorttiasemat
Peräkärryn vuokraamisesta: www.hsy.fi/perakarry
Mediakyselyt: toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, eetu.keinanen@hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.9.201917.9.2019 15:56:06 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.9.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista ja jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen tarkistetun hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää myös sopimuksesta koskien Finnoon pilaantuneen alueen kunnostustyötä ja kunnostustöiden kustannustenjakoa Espoon kaupungin ja HSY:n välillä sekä vesihuollon investointimäärärahan ylityksen esittämisestä yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta rakentamaan Lauttasaaren paineviemäriä välille Lauttasaari–Taka-Töölö - jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta sekajätteen osalta Itä-Vantaalle ja kartongin osalta koko Vantaalle - pyrolyysin koetoimintalaitoksen täydennyskoneiston urakoitsijoiden valint

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.