Sortti-asemien kävijämäärät huipussaan kevättalkoiden aikaan

HSY:n Sortti-asemilla on ollut vilkasta viime viikkoina. Kävijäennätys rikottiin helatorstain jälkeisenä perjantaina.

Taloyhtiöiden kevättalkoot näkyvät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemilla. Sortti-asemilla on käynyt asiakkaita noin 11 000 enemmän tähän mennessä kuin viime vuonna. Erityisen vilkasta oli helatorstain jälkeisenä perjantaina 11.5., jolloin Sortti-asemilla kävi yhteensä reilu 4200 asiakasta, mikä on yli puolet enemmän kuin yleensä. Tavallisesti kaikilla Sortti-asemilla käy yhteensä päivittäin keskimäärin 1800 asiakasta. Ruskeasannan Sortti-asemalla aikaisempi kävijäennätys rikkoutui 300 kävijällä.

- Koko kevät on ollut erittäin vilkasta aikaa. Vilkkaimmat päivät Sortti-asemilla ovat olleet maanantait ja perjantait. Tällöin on syntynyt jonkin verran jonoja, mutta asiat ovat hoituneet hienosti yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Sortti-asemille on tuotu erityisesti puutarhajätettä ja risuja sekä vaarallista jätettä, kertoo HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen.

Tänä vuonna Sortti-asemilla on käynyt paljon asiakkaita myös niinä kolmena lauantaina, jolloin asema on ollut auki. Kaikilla Sortti-asemilla kävi niinä lauantaina yhteensä lähes 4900 asiakasta, mikä on melkein puolet enemmän kuin viime vuonna. Ihmiset lajittelevat jätteensä yhä paremmin ja tuntevat HSY:n Sortti-asemat. Myös uuden Sortti-aseman avaaminen Jorvakseen Kirkkonummelle on parantanut HSY:n palveluita ja lisännyt kävijämääriä.

- Meiltä on toivottu, että Sortti-asemat olisivat auki ympäri vuoden myös lauantaisin. Olemme selvittäneet asiaa, ja aloitamme aukioloaikakokeilun ensi vuonna, Keinänen jatkaa.

Kivikon Sortti-asema on suljettuna 21.–25.5. piharemontin vuoksi. Asukkaita palvelevat edelleen muut neljä Sortti-asemaa Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kirkkonummella.

Haravointijäte- tai risukuorman voi tuoda viidellä eurolla

Sortti-asemille voi tuoda maksutta monia kodeissa kertyneitä jätteitä, kuten sähkölaitteita, kotien vaarallista jätettä, metalliromua, kartonkia, pahvia, paperia, lasipurkkeja ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Haravointijäte- tai risukuorma maksaa Sortti-asemalla viisi euroa. Myös kannoista ja puunrungoista pääsee eroon viiden euron kuormahinnalla. Lisäksi Sortti-asemille voi tuoda muutakin maksullista jätettä, kuten puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Asemilta voi vuokrata peräkärryn jätteiden kuljettamiseen. Vuokraus maksaa viisi euroa, kun jätteet tuodaan Sortti-asemalle.

Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla. Maksuvälineenä käy pankki-, luotto- tai maksukortti, ei käteinen.

Sortti-asemista: www.hsy.fi/sorttiasemat
Toimintovastaava Eetu Keinänen, eetu.keinanen(at)hsy.fi, puh. 050 3832 646

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä