Sortti-asemien kävijämäärät huipussaan kevättalkoiden aikaan

HSY:n Sortti-asemilla on ollut vilkasta viime viikkoina. Kävijäennätys rikottiin helatorstain jälkeisenä perjantaina.

Taloyhtiöiden kevättalkoot näkyvät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemilla. Sortti-asemilla on käynyt asiakkaita noin 11 000 enemmän tähän mennessä kuin viime vuonna. Erityisen vilkasta oli helatorstain jälkeisenä perjantaina 11.5., jolloin Sortti-asemilla kävi yhteensä reilu 4200 asiakasta, mikä on yli puolet enemmän kuin yleensä. Tavallisesti kaikilla Sortti-asemilla käy yhteensä päivittäin keskimäärin 1800 asiakasta. Ruskeasannan Sortti-asemalla aikaisempi kävijäennätys rikkoutui 300 kävijällä.

- Koko kevät on ollut erittäin vilkasta aikaa. Vilkkaimmat päivät Sortti-asemilla ovat olleet maanantait ja perjantait. Tällöin on syntynyt jonkin verran jonoja, mutta asiat ovat hoituneet hienosti yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Sortti-asemille on tuotu erityisesti puutarhajätettä ja risuja sekä vaarallista jätettä, kertoo HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen.

Tänä vuonna Sortti-asemilla on käynyt paljon asiakkaita myös niinä kolmena lauantaina, jolloin asema on ollut auki. Kaikilla Sortti-asemilla kävi niinä lauantaina yhteensä lähes 4900 asiakasta, mikä on melkein puolet enemmän kuin viime vuonna. Ihmiset lajittelevat jätteensä yhä paremmin ja tuntevat HSY:n Sortti-asemat. Myös uuden Sortti-aseman avaaminen Jorvakseen Kirkkonummelle on parantanut HSY:n palveluita ja lisännyt kävijämääriä.

- Meiltä on toivottu, että Sortti-asemat olisivat auki ympäri vuoden myös lauantaisin. Olemme selvittäneet asiaa, ja aloitamme aukioloaikakokeilun ensi vuonna, Keinänen jatkaa.

Kivikon Sortti-asema on suljettuna 21.–25.5. piharemontin vuoksi. Asukkaita palvelevat edelleen muut neljä Sortti-asemaa Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kirkkonummella.

Haravointijäte- tai risukuorman voi tuoda viidellä eurolla

Sortti-asemille voi tuoda maksutta monia kodeissa kertyneitä jätteitä, kuten sähkölaitteita, kotien vaarallista jätettä, metalliromua, kartonkia, pahvia, paperia, lasipurkkeja ja kuution verran painekyllästettyä puuta.

Haravointijäte- tai risukuorma maksaa Sortti-asemalla viisi euroa. Myös kannoista ja puunrungoista pääsee eroon viiden euron kuormahinnalla. Lisäksi Sortti-asemille voi tuoda muutakin maksullista jätettä, kuten puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Asemilta voi vuokrata peräkärryn jätteiden kuljettamiseen. Vuokraus maksaa viisi euroa, kun jätteet tuodaan Sortti-asemalle.

Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla. Maksuvälineenä käy pankki-, luotto- tai maksukortti, ei käteinen.

Sortti-asemista: www.hsy.fi/sorttiasemat
Toimintovastaava Eetu Keinänen, eetu.keinanen(at)hsy.fi, puh. 050 3832 646

HSY:n hallituksen kokous 17.8.201817.8.2018 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.8.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman vuosille 2018-2022 ja valita Pohjois-Espoon ja Kauniaisten sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijoiksi Lassila & Tikanoja Oyj:n sekä Remeo Oy:n. Hallitus päätti myös antaa lausunnon lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnosta luonnokseen jätelain muuttamisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.