Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Sosiaali- ja terveyslautakunnan ennakkotiedote 14.11.

Jaa

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta pitää ylimääräisen kokouksen torstaina 16. marraskuuta klo 16.15. alkaen. Lautakunta käsittelee tässä kokouksessa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan valinnanvapautta koskevaa lakiluonnosta.

Lakiesitys valinnanvapaudesta on selkeytynyt – muutostarpeita edelleen

Lautakunnalle valmistellussa lausuntoehdotuksessa uudistus nähdään lähtökohtaisesti myönteisenä ja asiakkaiden valinnanvapauden lisääntyminen kannatettavana. Myös kilpailun lisääntyminen sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien kesken on pääosin tavoiteltavaa. Lakiesitys on selkeytynyt aikaisemmasta ehdotuksesta, mutta siihen sisältyy edelleen riskejä ja muutostarpeita.

Valinnanvapauslakiin ehdotettu monituottajamalli parantanee sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta suuremmissa maakunnissa, joissa on parhaat mahdollisuudet toimivien markkinoiden syntymiselle. Peruspalvelujen saatavuus ja kilpailun myötä myös palvelujen laatu paranevat.

Valintaan pystyvien ja motivoituneiden asiakkaiden vaikutusmahdollisuudet omiin palveluihin lisääntyvät uudistuksen myötä. Valinnanvapauden lisääntyminen tulee edellyttämään hyvin järjestettyä palveluneuvontaa ja -ohjausta. Osa asiakkaista tulee tarvitsemaan runsaasti tietoa, ohjausta ja neuvontaa valinnan tekemiseen, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat.

Lakiesityksessä nimetään erikseen sote-keskuksen palveluvalikoimaan kuuluvat erikoisalojen lääkäripalvelut. Lausuntoehdotuksen mukaan tämä ei ole tarkoituksenmukaista, vaan päätös näistä palveluista tulisi jättää maakunnalle. 

Myös asiakassetelien käytön kohteet ja laajuus tulisi jättää maakunnan päätettäväksi. Asiakassetelin laaja käyttö kiireettömissä leikkauksissa saattaa johtaa henkilöstösiirtymiin julkiselta sektorilta yksityiselle. Tämä voi heikentää julkisen sektorin kykyä hoitaa sille kuuluvia velvoitteita, esimerkiksi ympärivuorokautista päivystystä.

Ehdotetussa henkilökohtaisen budjetin käyttöönotossa tulisi lausuntoehdotuksen mukaan edetä kokeilujen kautta. Henkilökohtaisen budjetin käytöstä on vielä vähän kansallista ja kansainvälistä kokemusta. Riskinä on, että kustannukset kasvavat ja asiakkaat valitsevat palvelun mielikuvien perusteella vaikuttavuuden sijasta.

"Helsinki on ennakoinut lainsäädännön muutoksia ja tehnyt määrätietoista palvelujen uudistamista jo pidempään. Meillä on tavoitteena sote-palvelujen saatavuuden ja asiakaskokemuksen, tuottavuuden, vaikuttavuuden sekä henkilöstökokemuksen samanaikainen parantaminen. Useilla muillakin suurilla kaupungeilla on meidän tavoin käytössä tai kehitteillä terveys- ja hyvinvointikeskus- sekä perhekeskus -toimintamalleja. Tätä kehittämistä kannattaa jatkaa tulevassakin sote-mallissa", Helsingin soten toimialajohtaja Juha Jolkkonen toteaa.

"Helsingillä on hyvät valmiudet ja halu aktiivisesti osallistua maakuntavalmisteluun. Olemme valmiit myös antamaan osaamistamme kansalliseen valmisteluun", Jolkkonen jatkaa.

Lautakunta antaa lakiesityksestä lausuntonsa kaupunginhallitukselle. Kaupunginhallitus käsittelee sitä 27.11. ja mahdollisesti 4.12. Valtuusto käsittelee lausuntoa 13.12. Kaupunginhallitus antaa pyydetyn lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle 15.12.2017 mennessä.

Lisätietoa medialle: hallintoylilääkäri Jukka Pellinen, p. 09 310 76504, jukka.pellinen@hel.fi

Kokouksen esityslista

Kokouksen esityslista liitteineen on sosiaali- ja terveystoimen verkkosivuilla. Päätöstiedote julkaistaan verkkosivuilla heti kokouksen jälkeen.

Lähettäjä: Jaana Juutilainen-Saari, viestintäpäällikkö, p. 050 380 9738, jaana.juutilainen-saari@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala


09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Helsingin Matkapalvelun yhteydenottokanavat laajenevat – takaisinsoitto- ja chat-palvelu käyttöön18.5.2018 10:51Tiedote

Helsingin Matkapalvelun yhteydenottokanavat laajenevat, kun takaisinsoittopalvelu ja tunnistava chat otetaan käyttöön. Takaisinsoitossa asiakas voi jättää soittopyynnön, jos puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Chatissa taas asiakas voi tehdä Matkapalvelun kuljetustilauksia tai antaa palautetta verkkosivujen kautta. Uusilla yhteydenottokanavilla halutaan nopeuttaa tavoitettavuutta ja tarjota asiakkaalle vaihtoehtoja asiointikanaviin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme