Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Sosiaali- ja terveyslautakunnan ennakkotiedote 23.3.

Jaa

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan seuraava kokous on tiistaina 27. maaliskuuta klo 16.15 alkaen. Lautakunnalle esitellään, miten sosiaali- ja terveystoimi onnistui vuonna 2017 sille asetuissa tavoitteissa ja perustehtävässään.

Vuosi 2017 paketissa - uudistimme palveluja ja tehostimme toimintaamme

Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö on melkoisessa myllerryksessä. Tästä huolimatta uudistimme määrätietoisesti helsinkiläisten sosiaali- ja terveyspalveluja. Nivoimme sosiaali- ja terveyspalveluja yhteen, jotta asiakkaat saisivat sen avun ja tuen, jota he arjessa pärjätäkseen tarvitsevat.

Avasimme kesällä Itäkeskukseen perheiden sote-palveluja saman katon alle kokoavan perhekeskuksen. Jatkoimme ja laajensimme terveys- ja hyvinvointikeskustoimintamallia ja valmistauduimme avaamaan ensimmäisen uuden toimintamallin mukaan suunnitellun terveys- ja hyvinvointikeskuksen Kalasatamaan.

"Haluamme uudistaa helsinkiläisten sosiaali- ja terveyspalveluja niin, että niitä on saatavilla aina kun on tarve, ja että asiakkaat ovat niihin tyytyväisiä ja valitsevat palvelumme jatkossakin", toimialajohtaja Juha Jolkkonen kertoo.

"Terveysaseman lääkärin ja hammaslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömissä tapauksissa nopeammin kuin edellisenä vuonna. Hyvällä tiellä ollaan", Jolkkonen jatkaa.

Kykenimme tarjoamaan helsinkiläisille edellistä vuotta enemmän palveluja ja pysyimme silti oman toiminnan osalta budjetissa. Palvelujen lisäys kohdentui strategian mukaisesti kevyempiin palveluihin. Sähköinen asiointi lisääntyi merkittävästi.

Helsinkiläiset asioivat kanssamme terveydenhuollon asioissa sähköisesti lähes 300 000 kertaa. Tämä on reippaasti enemmän kuin missään muussa kunnassa - itse asiassa yli puolet koko Suomen perusterveydenhuollon sähköisestä asioinnista. Otimme käyttöön sosiaalipalvelujen sähköisen asioinnin perhekeskuksessa, sähköisen yhteydenoton lastensuojelussa ja tarjosimme aikaisempaa enemmän etäpalveluja kotihoidon asiakkaille.

Kehitimme työnjakoa ja purimme päällekkäisyyksiä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) kanssa vastataksemme paremmin tulevaisuuden haasteisiin. Keskitimme neurologiset palvelut sekä tukipalveluja HUS:iin. Lisäksi käynnistimme Malmin ja Haartmanin päivystysten HUS:iin yhdistämisen valmistelun.

Saavutimme toiminnallemme asetetut tulospalkkiotavoitteet 80-prosenttisesti. Tämä mahdollisti sen, että pystyimme maksamaan kaikille noin 15 000 työntekijällemme tulospalkkion hyvästä työsuorituksesta.

Helsinki käytti sosiaali- ja terveyspalveluihin vuonna 2017 noin 2,026 miljardia euroa. Lisätietoa, mitä tällä rahalla tuotettiin ja miten palveluja kehitettiin löytyy sosiaali- ja terveystoimen tilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta.

Lisätietoa: toimialajohtaja Juha Jolkkonen, p. 09 310 42215, juha.jolkkonen@hel.fi

Kokouksen esityslista liitteineen on sosiaali- ja terveystoimen verkkosivuilla.

Päätöstiedote julkaistaan verkkosivuilla heti kokouksen jälkeen.

Lähettäjä: Jaana Juutilainen-Saari, viestintäpäällikkö, p. 050 380 9738, jaana.juutilainen-saari@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Tukea ja tietoa perheille erotilanteeseen21.9.2018 11:08Tiedote

Parisuhteen päättyminen tuo monenlaisia muutoksia ja vaikuttaa sekä vanhempien että lasten elämään. Eron ensiapupiste ja Puhutaan erosta -illat tarjoavat tietoa ja ohjeita. Eron ensiapupiste Eron ensiapupiste tarjoaa ohjausta ja neuvontaa helsinkiläisten perheiden erotilanteisiin, eroperheen erityiskysymyksiin ja lasten asioiden järjestämiseen. Eron ensiapupisteessä on tarjolla tietoa perheille erotilanteessa suunnatuista palveluista. Ensiapupisteessä ovat auttamassa ammattilaiset perheoikeudellisten asioiden yksiköstä (mm. lastenvalvojat) sekä eri järjestöjen edustajat yhdessä. Eron ensiapupisteessä voi asioida nimettömänä ja myös yksin ilman toista vanhempaa. Eron ensiapupiste palvelee Itäkadun perhekeskuksessa keskiviikkoisin klo 12–16, os.Tallinnanaukio 1. Puhutaan erosta -illat Puhutaan erosta -illoissa keskustellaan eroon liittyvistä teemoista asiantuntijoiden johdolla. Illat on tarkoitettu eronneille ja eroa harkitseville sekä asiasta kiinnostuneille ammattilaisille ja opiskelij

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme