Sosiaalihuollon korkeakoulutettujen työntekijöiden työhyvinvointi ja saatavuus varmistettava hyvinvointialueilla – Näin turvataan asukkaiden sosiaalipalvelut

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia korostaa, että hyvinvointialueen henkilöstöstrategiassa tulee huomioida sosiaalihuollon korkeakoulutetut työntekijät.

– Hyvinvointialueiden tulee varmistaa, että sosiaalialan korkeakoulutetut ammattilaiset voivat hyvin työssään ja heidän saatavuutensa turvataan. Näin hyvinvointialueet pystyvät tarjoamaan asukkailleen tarpeen mukaan sosiaalihuollon palveluja asiakasturvallisesti, sanoo Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio.

Sosiaalihuollossa on jo nyt työvoimapula, joka ennusteiden mukaan vain pahenee tulevina vuosina. Työvoimapulan syynä ovat mm. matala palkka ja työn kuormittavuus.

Kun hyvinvointialue huomioi kattavasti strategiassaan sosiaalihuollon korkeakoulutetut työntekijät, se voi kasvattaa mainettaan houkuttelevana työnantajana.

– Hyvä työnantajamaine auttaa rekrytoimaan tarvittavaa sosiaalialan henkilöstöä ja myös pitämään sen. Henkilöstövoimavarojen riittävyys, henkilöstön osaaminen ja työhyvinvointi ovat jatkossa menestymisen ehto ja samalla kilpailutekijä, Karsio toteaa.

Talentian esitykset hyvinvointialueen henkilöstöstrategiaan:

1. Sosiaalihuollon korkeakoulutettujen työtekijöiden työhyvinvointi on turvattava.

Turvalliset työolosuhteet sekä työhyvinvoinnin johtaminen vaikuttavat merkittävästi siihen, että sosiaalihuollon laillistetut ammattihenkilöt voivat hyvin työssään. Hyvinvoivassa työyhteisössä vaihtuvuus on pientä, mikä takaa asiakkaille laadukkaat sosiaalihuollon palvelut. Työhyvinvoinnin edistäminen edellyttää kaikkien toimijoiden osallistumista. Mukana ovat niin johto, henkilöstöpalvelut, työsuojelu, lähiesihenkilöt kuin työterveyshuolto.

2. Sosiaalialan korkeakoulutettujen saatavuus ja riittävyys on varmistettava.

Hyvällä henkilöstöpolitiikalla huolehditaan, että hyvinvointialueiden sosiaalihuollon laillistettuja ammattihenkilöitä, eli sosiaalityöntekijöitä, sosionomeja, geronomeja ja kuntoutuksen ohjaajia, on riittävästi saatavilla ja työpaikat houkuttelevat heitä.

3. Sosiaalihuollon korkeakoulutetut työntekijät sitoutetaan oikeudenmukaisella palkalla ja työehdoilla.

Palkan ja työehtojen tulee motivoida työntekijää. Työ sosiaalialalla on vaativaa ja usein kuormittavaa. Olosuhteiden vuoksi yhä useampi vaihtaa työpaikkaa tai harkitsee alan vaihtamista. Asiakastyö vaatii kuitenkin pitkät ja pysyvät palvelussuhteet.

4. Jatkuvaa oppimista ja ammatillista lisäkoulutusta on tuettava.

Sosiaalialalla tarvitaan johtamisen, päätöksenteon sekä asiakastyön laadun ja vaikuttavuuden kehittämiseksi jatkuvasti uutta osaamista. Kehittyvää osaamista on hyödynnettävä tehtävänkuvissa, työnjaossa ja urakehityksen tukemisessa.

5. Henkilöstöpolitiikka on reilu, johdonmukainen ja eteenpäin katsova.

Henkilöstön mukaan ottaminen ja yhteistoiminta ovat osa onnistunutta henkilöstöpolitiikkaa. Houkuttelevan työpaikan tunnistaa siitä, että työntekijää arvostetaan oman työnsä asiantuntijana ja työn kehittämistä tehdään yhdessä, jatkuvassa vuoropuhelussa. Uudenlaisessa toimintaympäristössä tulee ottaa huomioon työntekijän työn hallinta, mm. kohtuullinen työskentelyalue.

Talentian esitykset hyvinvointialueen henkilöstöstrategiaan

Korjaus tiedotteeseen: Kunnissa tikittää lastensuojelun aikapommi – Talentia vaatii välitöntä puuttumista epäkohtiin23.6.2022 12:22:30 EEST | Tiedote

Tänään 23.6.2022 julkaistussa tiedotteessamme oli virhe. Aiemman tiedotteen mukaan Essote ja Siun sote ovat saaneet uhkasakot. Todellisuudessa Essotea ja Siun sotea vasta uhattiin 200 000 euron uhkasakoilla. Essote on jo välttänyt uhkasakon korjattuaan lastensuojelun puutteita. Myös Siun sote pyrkii välttämään uhkasakon muun muassa sitouttamislisän käyttöönotolla. Alla korjattu tiedote.

Yksityinen sosiaalipalveluala ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon 20.6.2022 10:16:36 EEST | Tiedote

Yksityisen sektorin sopimusneuvotteluissa ei ole päästy neuvottelutulokseen. Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuskausi on päättynyt 30.4.2022, jonka jälkeen sosiaalipalveluala on ollut sopimuksettomassa tilassa. Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvotteluiden vauhdittamiseksi Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia on tänään 20.6.2022 päättänyt ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta kaikkien sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä olevien jäsenten osalta.