Hyvinvointialan liitto

Sosiaalipalvelualan sovintoesitys hyväksytty – kaikki alan työtaistelu-uhat peruuntuvat

Jaa
Hyvinvointialan liitto ja alan palkansaajaliitot ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Minna Helteen yleisen linjan mukaisen sovintoesityksen yksityisen sosiaalipalvelualan työkiistan ratkaisemiseksi.

Sovintoesityksen hyväksyminen tarkoittaa, että työntekijäliittojen ilmoittama varhaiskasvatusalan neljää konsernia koskeva lakko 7.-8.3. peruuntuu. Samoin sosiaalipalvelualan seitsemää keskeistä konsernia koskevat 12.3. alkaviksi ilmoitetut ja sitä seuraavat lakot peruuntuvat. Toimialaa koskenut työntekijäliittojen ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy.

- On helpotus, että tämä pitkä ja työläs neuvotteluprosessi saatiin päätökseen ja työrauha palaamaan. Nyt voimme keskittyä siihen tärkeää työhön, jota tällä sektorilla tehdään vanhusten, vammaisten, lasten ja muiden hyväksi, sanoo työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri Hyvinvointialan liitosta.

Yksityisen sosiaalipalvelualan uuden TES-ratkaisun keskeinen sisältö on:

  • Sopimuskauden pituus on 26 kuukautta (1.2.2018 – 31.3.2020)

  • 1.4.2018 on 1,33 % yleis- ja taulukkokorotus

  • 1.4.2019 on 1,34 % yleis- ja taulukkokorotus

  • Alan palkkajärjestelmän kuuden vaativuusryhmän vähimmäispalkkoja korotetaan 1.6.2018  0,9 % ja 1.6.2019  1,0 %. Näiden vähimmäistasokorotusten kustannusvaikutus toimialalla on 0,8 %.

  • Koeajan enimmäiskesto päivitettiin 4 kuukaudesta nykylain tasolle 6 kuukauteen.

  • Työehtosopimukseen sovittiin pelisäännöt vaihtelevan työajan työsopimusten käytölle.

  • Palkkaselvitystyöryhmä selvittää sopimuskauden aikana yksityisen sosiaalipalvelualan ja kunta-alan keskimääräisiä palkkatasoja, palkkaeroja ja niiden syitä sekä muita kilpailuneutraliteettikysymyksiä.

  • TES:iin tulee joitain vähäisiä tekstimuutoksia sekä muutamia työryhmiä.Lisätiedot: Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi 

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Hyvinvointialan liitto
Hyvinvointialan liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 17285570http://www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1500 jäsentä työllistävät 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi

 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointialan liitto

THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25:59 EEST | Tiedote

Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye