Sosiaalipalvelualan sovintoesitys hyväksytty – kaikki alan työtaistelu-uhat peruuntuvat

Hyvinvointialan liitto ja alan palkansaajaliitot ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Minna Helteen yleisen linjan mukaisen sovintoesityksen yksityisen sosiaalipalvelualan työkiistan ratkaisemiseksi.

Sovintoesityksen hyväksyminen tarkoittaa, että työntekijäliittojen ilmoittama varhaiskasvatusalan neljää konsernia koskeva lakko 7.-8.3. peruuntuu. Samoin sosiaalipalvelualan seitsemää keskeistä konsernia koskevat 12.3. alkaviksi ilmoitetut ja sitä seuraavat lakot peruuntuvat. Toimialaa koskenut työntekijäliittojen ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy.

- On helpotus, että tämä pitkä ja työläs neuvotteluprosessi saatiin päätökseen ja työrauha palaamaan. Nyt voimme keskittyä siihen tärkeää työhön, jota tällä sektorilla tehdään vanhusten, vammaisten, lasten ja muiden hyväksi, sanoo työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri Hyvinvointialan liitosta.

Yksityisen sosiaalipalvelualan uuden TES-ratkaisun keskeinen sisältö on:

• Sopimuskauden pituus on 26 kuukautta (1.2.2018 – 31.3.2020)

• 1.4.2018 on 1,33 % yleis- ja taulukkokorotus

• 1.4.2019 on 1,34 % yleis- ja taulukkokorotus

• Alan palkkajärjestelmän kuuden vaativuusryhmän vähimmäispalkkoja korotetaan 1.6.2018  0,9 % ja 1.6.2019  1,0 %. Näiden vähimmäistasokorotusten kustannusvaikutus toimialalla on 0,8 %.

• Koeajan enimmäiskesto päivitettiin 4 kuukaudesta nykylain tasolle 6 kuukauteen.

• Työehtosopimukseen sovittiin pelisäännöt vaihtelevan työajan työsopimusten käytölle.

• Palkkaselvitystyöryhmä selvittää sopimuskauden aikana yksityisen sosiaalipalvelualan ja kunta-alan keskimääräisiä palkkatasoja, palkkaeroja ja niiden syitä sekä muita kilpailuneutraliteettikysymyksiä.

• TES:iin tulee joitain vähäisiä tekstimuutoksia sekä muutamia työryhmiä.Lisätiedot: Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Eduskunnan käsittelyssä oleva soten palveluntuottajalaki tulee saattaa pikaisesti voimaan21.9.2018 11:13Tiedote

Lastensuojelu on luvan- ja ilmoituksenvaraista toimintaa, jonka valvonta on vakiintunutta. Sijaintikuntien sosiaalitoimi tekee yksityisiin lastensuojelulaitoksiin tarkastuskäynnit vuosittain. Myös sijoittavat kunnat tekevät vuosittain tarkastuskäyntejä. Hyvinvointialan liiton johtavan asiantuntija Aino Närkin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollosta on vaikea löytää toista palvelua, jossa toteutuisi yhtä paljon tarkastuskäyntejä kuin lastensuojelussa.

Yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluala - kuntien lähes hyödyntämätön voimavara12.9.2018 08:00Tiedote

Yksityisillä yrityksillä ja järjestöillä on hyvät edellytykset toimia nykyistä laajemmin sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajina. Lainsäädäntö antaa kunnille useita työvälineitä palveluiden saatavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi, kuten esimerkiksi ostopalvelut, palveluseteli sekä kunnan ja yksityisten toimijoiden yhteisyritykset. Yksityisen ja julkisen yhteistyön tavoitteena on asiakkaan ja veronmaksajan etu.