Sosiaalipalvelualan sovintoesitys hyväksytty – kaikki alan työtaistelu-uhat peruuntuvat

Hyvinvointialan liitto ja alan palkansaajaliitot ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Minna Helteen yleisen linjan mukaisen sovintoesityksen yksityisen sosiaalipalvelualan työkiistan ratkaisemiseksi.

Sovintoesityksen hyväksyminen tarkoittaa, että työntekijäliittojen ilmoittama varhaiskasvatusalan neljää konsernia koskeva lakko 7.-8.3. peruuntuu. Samoin sosiaalipalvelualan seitsemää keskeistä konsernia koskevat 12.3. alkaviksi ilmoitetut ja sitä seuraavat lakot peruuntuvat. Toimialaa koskenut työntekijäliittojen ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy.

- On helpotus, että tämä pitkä ja työläs neuvotteluprosessi saatiin päätökseen ja työrauha palaamaan. Nyt voimme keskittyä siihen tärkeää työhön, jota tällä sektorilla tehdään vanhusten, vammaisten, lasten ja muiden hyväksi, sanoo työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri Hyvinvointialan liitosta.

Yksityisen sosiaalipalvelualan uuden TES-ratkaisun keskeinen sisältö on:

• Sopimuskauden pituus on 26 kuukautta (1.2.2018 – 31.3.2020)

• 1.4.2018 on 1,33 % yleis- ja taulukkokorotus

• 1.4.2019 on 1,34 % yleis- ja taulukkokorotus

• Alan palkkajärjestelmän kuuden vaativuusryhmän vähimmäispalkkoja korotetaan 1.6.2018  0,9 % ja 1.6.2019  1,0 %. Näiden vähimmäistasokorotusten kustannusvaikutus toimialalla on 0,8 %.

• Koeajan enimmäiskesto päivitettiin 4 kuukaudesta nykylain tasolle 6 kuukauteen.

• Työehtosopimukseen sovittiin pelisäännöt vaihtelevan työajan työsopimusten käytölle.

• Palkkaselvitystyöryhmä selvittää sopimuskauden aikana yksityisen sosiaalipalvelualan ja kunta-alan keskimääräisiä palkkatasoja, palkkaeroja ja niiden syitä sekä muita kilpailuneutraliteettikysymyksiä.

• TES:iin tulee joitain vähäisiä tekstimuutoksia sekä muutamia työryhmiä.Lisätiedot: Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Päiväkodeissa tarvitaan kaikkia ammattilaisia – yksityinen tarjoaa laatua varhaiskasvatukseen!27.4.2018 08:00Tutkimus

Hyvinvointialan liitto pahoittelee palkansaajajärjestöjen työriidan laajentamista2.3.2018 15:15Tiedote

Palkansaajajärjestöt ovat laajentaneet entisestään työtaistelua ja antaneet kolmannen lakkovaroituksen. Yksityisen sosiaalipalvelualan työriidan taustalla on kiista alan työehtosopimuksen uudistamisesta. Toisin kuin työntekijäliitoista on kerrottu, Hyvinvointialan liitto on pyrkinyt aktiivisesti ratkaisuun ja tuli vastaan monessa työntekijäpuolen tavoittelemassa asiassa neuvotteluissa. Ratkaisun tulee kuitenkin syntyä yleisen linjan puitteissa, niin kuin muillakin toimialoilla.