Sosiaalipalvelualan TES-neuvottelut jatkuvat

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin 8.4.2020 Soten, JHL:n, Talentian ja Allianssin kanssa.

Hyvinvointiala HALI on tuonut TES-pöytään vastaantuloesityksiä työntekijöiden tärkeinä pitämiin tekstikysymyksiin. Työntekijäpuoli on luopunut osasta omia vaatimuksiaan, mutta monin osin näkemyserot ovat vielä suuria.

Toisin kuin joissain kommenteissa on esitetty, HALI ei tavoittele työsuhteiden ehtojen heikennyksiä. Tavoittelemme kuitenkin sitä, että kiky-työajanpidennyksen poistuessa sen vastineeksi saadaan kompensaatioita kuten kaikissa muissakin tämän TES-kierroksen ratkaisuissa.

Neuvotteluiden isoimmat haasteet liittyvät siihen, että hoiva-alan työntekijäliitot vaativat yhä olennaisesti muita TES-aloja korkeampia palkankorotuksia, vaikka koronakriisi on koko yhteiskuntaamme ja sosiaalipalvelualaa koskeva talouskriisi.

Neuvotteluita jatketaan pääsiäisen jälkeen.

31.3.2020 päättyneen TES:n työehtoja, kuten palkkoja ja työaikoja, noudatetaan edelleen ns. jälkivaikutuksen perustella.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri

työmarkkinajohtaja

040 571 2330 / tuomas.manttari@hyvnivointiala.fi

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?

Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu20.5.2020 13:18:31 EESTTiedote

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.