Sosiaaliturvan uudistamiseen löytymässä toimivat askelmerkit

SOSTE kannattaa TOIMI-hankkeen esittämiä askelmerkkejä sosiaaliturvan uudistamiseksi. Perusturvan taso pitää kuitenkin korjata välittömästi.

Suomen sosiaaliturvajärjestelmän uudistamista on valmisteltu parlamentaarisesti ja laaja-alaisesti noin vuoden ajan TOIMI-hankkeessa, joka julkaisi työnsä tuloksia tänään. Hankkeen seurantaryhmä, jossa myös sosiaali- ja terveysalan järjestöt olivat edustettuina, löysi yhteisen näkemyksen sekä sosiaaliturvan uudistamisen tarpeesta että viidestä peruspilarista, joille sosiaaliturvan tulisi tulevaisuudessa rakentua.

Seurantaryhmän mukaan sosiaaliturvan tulee jatkossa huolehtia ihmisten perusoikeuksien toteutumisesta ja lisätä ihmisten toimintakykyä, osallisuutta sekä aktiivisuutta. Sosiaaliturvasta on myös tehtävä tulevaisuudessa nykyistä selkeämpi ja ymmärrettävämpi. Tärkeää seurantaryhmän mukaan on myös se, että palvelut ja etuudet pelaavat paremmin yhteen.

- Nämä periaatteet ovat erittäin hyviä, toteaa SOSTEn pääekonomisti Jussi Ahokas. Ne ovat pitkälti yhteneviä niiden periaatteiden kanssa, jotka sosiaali- ja terveysjärjestöt esittivät helmikuussa perusturvan kehittämisen pohjaksi, hän jatkaa.

Järjestöjen esittämä joustava perusturva ottaa nykyjärjestelmää paremmin huomioon moninaiset tuen tarvitsemisen tilanteet. Joustava perusturva seuraa ihmisiä katkottomasti muun muassa opiskelun, työssäkäynnin ja sairaus-, työttömyys- ja vanhempainvapaakausien vaihdellessa.

- On hienoa huomata, että TOIMI-hankkeessakin tarkastelua on lähdetty tekemään ihmisten aidoista tilanteista käsin, Ahokas kiittelee. Kun maailma muuttuu nopeasti, myös sosiaaliturvajärjestelmän on oltava paljon nykyistä joustavampi ja reagoitava muutokseen positiivisia lopputuloksia synnyttäen.

TOIMI-hanke ei esitä työnsä päätteeksi valmiita ratkaisuja, joihin seuraavan hallituksen tulisi suoraviivaisesti tarttua. Sen sijaan se on esittänyt kolme erilaista skenaariota ja niihin perustuvaa sosiaaliturvajärjestelmän aihiota jatkotyön tueksi.

- Sosiaaliturvan uudistamisessa on syytäkin edetä maltilla, Ahokas muistuttaa. Perusturvan taso pitää kuitenkin korjata välittömästi. Laajemmat uudistukset tulee tehdä huolellisen ja laajan asiantuntijoilla vahvistetun parlamentaarisen valmistelun ja kokeilujen pohjalta vaiheittain, yhteiseen visioon nojaten.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.