Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry:n liittohallitus on järjestäytynyt

Sosialidemokraattiset Opiskelijat SONK ry:n liittohallitus kokoontui etänä viikonloppuna 9.-10.1. suunnittelemaan järjestön tulevaa toimintaa sekä järjestäytymiskokoukseen. Liiton puheenjohtajana aloittaa Ville Kurtti.

”Alkanutta vuotta tulee varmasti yhä monin tavoin määrittelemään korona ja sen vaikutukset. Tämän takia on tärkeää, että aktiivinen opiskelijaliike pitää esillä erityisesti opiskelijoiden toimeentulon haasteita sekä hyvinvointiin panostamista. Lisäksi kuntavaaleissa myös opiskelijoiden ääni tulee saada kuuluviin, erityisesti korkeakoulukaupungeissa.” Kurtti toteaa.

”Tämä vuosi tulee varmasti suurelta osin kulumaan viime vuoden tavoin poikkeuksellisissa oloissa, mutta viime vuodesta paljon oppineena uskon, että tänä vuonna tulemme löytämään entistä enemmän uudenlaisia tapahtumia ja tapoja osallistaa jäseniämme entistä paremmin. Uskon liittohallituksen uuden vastuujaon antavan myös liittohallituksen jäsenille entistä enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa ja osallistua toiminnan suunnitteluun sekä toteuttamiseen” Kurtti jatkaa.

Varapuheenjohtajille nimettiin sektorit, joiden alueista he vastaavat puheenjohtajalle. Ensimmäinen varapuheenjohtaja Katariina Henttonen johtaa kuluvana vuonna viestinnän kehittämistä ja liittohallituksen viestintätiimiä. Lisäksi hänen sektorilleen kuuluvat edustajistovaalit, kansainvälinen toiminta, poliittinen valmistelu sekä Debatti-lehti. Viestinnän kehittämisessä tullaan kiinnittämään entistä enemmän huomiota suunnitelmallisuuteen ja valmistellaan kuvapohjia sekä liiton, että osastojen käyttöön. Henttosen sektoriin kuuluvat edustajistovaalit puolestaan tulevat olemaan vuoden suurin projekti, jossa sekä liitto, että osastot tulevat toimimaan tiiviissä yhteistyössä vaalivoiton saavuttamiseksi.

“Toimiva viestintä on tärkeä osa brändimme kehitystä, joten olen innoissani päästessäni kehittämään SONKin viestintää. Rakastan tehdä kaikenlaista somea, joten on ihanaa päästä tekemään SONKille uudenlaista ilmettä. Kaikenlainen “vaalipöhinä” on aina hauskaa, joten on mielenkiintoista päästä mukaan tekemään edustajistovaaleja. Edustajistovaalit ovat tärkeät meille, koska näin arvomme ovat edustettuina niin yliopistoissa kuin ammattikorkeakouluissa. Perehdytyksen jälkeen olen luottavaisin mielin tulevasta. Liittohallituksemme on huikea ja on ollut mukavaa päästä tutustumaan toisiimme paremmin”, Henttonen iloitsee.

Toinen varapuheenjohtaja Camilla Relander puolestaan johtaa jäsenhankintaa ja hänen sektoriinsa kuuluvat lisäksi osastot, kuntavaalit, strategian valmistelu sekä ilmasto ja kestävä kehitys. Osastot ovat keskeinen osa SONKin toimintaa ja niiden tukemiseen tullaan tänä vuonna kiinnittämään erityistä huomiota, mikä näkyy muun muassa osastokummien nimeämisessä. Relanderin sektoriin kuuluvissa kuntavaaleissa puolestaan SONKin tarkoituksena on tuoda keskusteluun opiskelijoiden näkökulmaa ja opiskelijaehdokkaiden ääntä.

“Kuntavaalit tuovat SONKille loistavan mahdollisuuden niin näkyvyytemme kuin jäsenhankintamme kannalta. Aktiivisella vaalityöllä, kannanotoilla ja etenkin opiskelijaehdokkaiden tukemisella voimme varmistaa sen, että kunnissa toimitaan seuraavat neljä vuotta ehdottoman opiskelijamyönteisesti. Vaalit avaavat meille myös tilaisuuden kehittää jäsenhankintaamme ja löytää uusia tekijöitä joukkoomme ympäri maan. Liittohallituksemme mahtavalla porukalla ja osastojamme osallistamalla saamme varmasti toimintaamme aivan uudelle tasolle.” Relander myhäilee.

SONKin häirintäyhdyshenkilöinä liittohallituksesta toimivat puolestaan Mari van den Berg  ja Oskari Maunuksela. Kokouksessa päätettiin jokaiselle liittohallituksen jäsenelle vastuualue. Timo Keisala: osastot, Rosamari Rissanen: kuntavaalit, Oskari Maunuksela: Debatti, Tuukka Eronen: poliittinen valmistelu, Aleksi Murtojärvi: kansainvälinen toiminta, Sara Al Husaini: edustajistovaalit, Mari van den Berg: Ilmasto ja kestävä kehitys. Lisäksi liittohallitus nimesi jokaiselle liiton osastolle osastokummin, jonka tehtävänä on ylläpitää yhteyttä osaston ja liiton välillä. Liittohallitus lisäksi asetti tiimejä, joissa jäsenistöä osallistetaan muun muassa  poliittisten linjojen kehittämiseen, uuden strategian valmisteluun sekä  kansainväliseen toimintaan.

SONKin tiimien hauista luvassa lisätietoa pian, joten kannattaa pysyä kuulolla!

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Demariopiskelijat vaatii: Opiskelijakunnille julkinen perusrahoitus!15.1.2021 13:00:47 EETTiedote

Ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien perusrahoitusta koskeva keskustelu sai viime syksynä taas paikan parrasvaloista, kun 26.10.2020 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (TUO) ilmoitti eroavansa Suomen opiskelijakuntien liitosta (SAMOK). Syyksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ilmoitti opiskelijakunnan rahoitukseen liittyvät ongelmat, sekä haasteet opiskelijakunnan toiminnan turvaamisessa. TUO:n julkilausumassa kerrotaan opiskelijakuntien vaikeasta taloustilanteesta esimerkiksi seuraavasti: ”nykyisellä taloustilanteella Opiskelijakunta TUO joutuu punnitsemaan vakavasti, kuinka lain määrittämät tehtävät hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.” Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan esittämät huolet muuttuneesta toimintaympäristöstä, sekä opiskelijoiden edunvalvonnan heikkenemisestä tulee ottaa vakavasti. Opiskelijakuntien haastava taloudellinen tilanne ja rahoituksellinen epävarmuus aiheuttavat Suomessa koko ajan kasvavaa eriarvoisuutta opiskelijakuntien ja sitä

Ville Kurtti Demariopiskelijoiden puheenjohtajaksi4.11.2020 11:32:49 EETTiedote

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n 53. liittokokous järjestettiin viikonloppuna etäyhteydellä. Liittokokous valitsi tänään sunnuntaina 1.11. puheenjohtajakseen Ville Kurtin Turusta. Kuluvana vuonna järjestön varapuheenjohtajana toiminut Ville Kurtti valittiin tehtävään yksimielisesti. “Olen erittäin kiitollinen liittokokoukselta saamastani luottamuksesta ja vastuusta. Ensi vuonna puheenjohtajana haluan kehittää SONKista entistä rohkeamman, aloitteellisemman ja näkyvämmän poliittisen vaikuttajan sekä panostaa paikallisten toimijoiden tukemiseen erityisesti edustajistovaaleissa.” “Koronakriisin vaikutukset tulevat näkymään vielä pitkään myös opiskelijoilla ja korkeakouluissa. Erityisesti huolena on opiskelijoiden mielenterveys ja jaksaminen näinä haastavina aikoina. Myös opetuksen laatu ja lähiopetuksen tulevaisuus mietittyvät opiskelijakentällä. Koronan lisäksi jatkuvat myös huolet opiskelijoiden toimeentulosta sekä opiskelijakuntien riittävästä rahoituksesta. Muun muassa näi

Tiedote: Heidi Miettinen hakee jatkokautta SONKin puheenjohtajana21.9.2020 15:09:10 EESTTiedote

Syksyllä 2019 kun pohdin uskaltaako hakea SONKin puheenjohtajaksi, en todella olisi voinut arvata mitä kaikkea vuosi toisi tullessaan. SONKissa olen uskaltanut haastaa itseäni myös aiemmin, asettunut mukavuusalueeni ulkopuolelle ja oppinut valtavasti niin politiikasta, järjestöstä kuin itsestänikin. Puheenjohtajan työ, alkaneet sosionomiopinnot ja koronaepidemian mukaan tuomat muutokset ovat ajoittain kuormittaneet mutta enemmän on jäänyt harmittamaan mitä kaikkea emme ole päässeet SONKissa tekemään. Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ja haastava vallitsevan koronatilanteen takia emmekä ole päässeet toteuttamaan kaikkia suunniteltuja tapahtumia ja uudistuksia. Toisaalta on hyvä että se on pakottanut meidät myös SONKissa etsimään ja kokeilemaan uusia toimintatapoja, esimerkiksi etätapahtumien muodossa tai kokoamaan osastotoimijoitamme etänä toteutettaville osastokahveille vaihtamaan kuulumisia ja hyviä käytänteitä. Ensi vuonna SONK hyväksyy uuden strategiansa ja haluan tarjota myös tä

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!20.8.2020 09:59:54 EESTTiedote

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä. Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin. “Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen. Demarinuoret