SOSTE esittää uuden järjestötoiminnan avustuskeskuksen perustamista

SOSTE esittää, että järjestöjen perusrahoitus siirretään uuteen järjestötoiminnan avustuskeskukseen, joka perustaisiin joko osaksi oikeusministeriötä tai valtioneuvoston kansliaa.

Laaja-alaiseen valtionavustuskeskukseen siirtyisi nykyisen Veikkaus Oy:n voittovaroja saavien järjestöjen yleishyödyllisen toiminnan yleisavustusten valmistelu, jakaminen ja seuranta. Tulevaisuudessa avustuskeskuksen toiminnan piirissä olisivat liikunta-, nuoriso-, tiede-, taide-, sosiaali- ja terveysalan yhdistykset ja säätiöt.

”Uskomme, että järjestötoiminnan yhteinen avustuskeskus tehostaisi valtionavustustoiminnan hallinnointia nykyisestä sekä yhdenmukaistaisi avustuskäytäntöjä”, kertoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Järjestöjen perusrahoituksen siirtyminen uuteen parlamentaarisesti johdettuun avustuskeskukseen mahdollistaa kansalaisyhteiskunnan vakaan, ennakoitavan ja autonomisen kehittymisen. Yhteisen avustuskeskuksen kautta on myös mahdollista koota yhteen rahoitetun toiminnan tietopohjaa ja näkyvyyttä.

”Viime vuosina eri puolilta maailmaa, myös Euroopasta, on saatu huolestuttavia esimerkkejä, miten kansalaisyhteiskuntaa on ajettu eri tavoin ahtaalle tai toimintaa on jopa kielletty. Laaja-alainen avustuskeskus vahvistaisi suomalaisen kansalaisyhteiskunnan pitkäjänteistä kehittymistä ja antaisi turvaa mahdollisten taloudellisten suhdannevaihteluiden tai poliittisten virtauksien varalle”, muistuttaa SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta.

”Ihmisten arjen tuntemisesta nouseva järjestöjen auttamistyö tarvitsee hallituskausien yli jatkuvaa turvaa. Laaja-alainen auttamiskeskus mahdollistaa nykyistä paremmin hallinnollisten rajapintojen yli tapahtuvaa järjestöjen auttamistoimintaa”, jatkaa Eija Koivuranta.

SOSTEn esityksessä järjestöjen hanke- ja projektirahoitus säilyy eri ministeriöillä, jolloin ministeriöillä on muun muassa mahdollisuus reagoida nopeasti ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin tilanteisiin. Näin toimittiin esimerkiksi, kun STM myönsi ylimääräisen avustuksen järjestöille koronan haittojen torjuntaan.

Järjestörahoituksen tulevaisuutta linjataan Rahapelituotoilla rahoitettujen toimintojen rahoitusmalli -hankkeessa, jonka parlamentaarisessa seurantaryhmässä SOSTEn edustajana on Eija Koivuranta.

Lisätietoja

SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta, +358 50 574 1775, eija.koivuranta@vaestoliitto.fi
SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas, +358 40 592 4287, vertti.kiukas@soste.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri: Hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ vaarassa hyvinvointialueilla – osa ihmisistä jäämässä katveeseen12.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen Sosiaalibarometrin 2022 mukaan peräti kolmannes kuntien sote-johtajista ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattoreista näkee riskin, että joidenkin väestöryhmien hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ heikkenee hyvinvointialueiden käynnistyessä. 2023 alussa vastuu hyvinvointia ja terveyttä edistävästä työstä jakautuu kuntien ja hyvinvointialueiden kesken. Vastaajien mukaan vastuunjako ja yhteistyön rakentuminen käytännössä ovat vielä epäselvät.

Järjestöbarometri 2022: Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat huolissaan riippumattomuudestaan – “Riippumaton kansalaisyhteiskunta on demokratian ja avoimen yhteiskunnan perusta”9.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöistä 71 prosenttia on huolissaan järjestöjen autonomian tulevaisuuden näkymistä. Vaikka nykytilanne nähdään varsin hyvänä, selvä enemmistö järjestöistä tunnistaa autonomiaansa eli riippumattomuuttaan uhkaavia riskejä. Tieto käy ilmi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n tammi-helmikuussa tekemän Järjestöbarometri-kyselyn ennakkotiedoista. Järjestöbarometri 2022 julkaistaan lokakuussa.

SOSTE vaatii hallitusta kiirehtimään sosiaaliturvaetuuksien indeksitarkistusta5.4.2022 19:13:22 EEST | Tiedote

Suomen hallitus valmisteli tulevien vuosien taloutta erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan vaikuttaa myös Suomeen elinkustannusten, kuten energian, ruuan ja liikkumisen kallistumisella, sekä henkisen kuormituksen kasvulla ja kriisinsietokyvyn koettelemuksilla. Viime vuoden leikkauspäätösten ja 370 miljoonan euron julkisen talouden leikkauksien lisäksi julkista taloutta elvytetään niin, että talouspolitiikan yleisviritys on aiheellisesti ja tarkoituksenmukaisesti elvyttävä vuonna 2023. “On hyvä, että hallitus onnistui tasapainottamaan julkista taloutta kriisin keskellä, ja rohkeasti myöskin päätti suurista menopäätöksistä, jotka varmistavat suomalaisten terveyden ja turvallisuuden”, korostaa SOSTEn pääekonomisti Anni Marttinen. SOSTE on erittäin tyytyväinen hallituksen päätökseen tehdä sosiaaliturvaetuuksiin aikaistettu indeksikorotus. Päätöksellä helpotetaan kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien ihmisten talouskurimusta. ”SOSTEn keskeiset viestit rii

Hallitusohjelmassa sovittu selvitys kansanterveyttä edistävästä verosta vaarassa jäädä tyhjäksi kirjaukseksi1.4.2022 10:15:13 EEST | Tiedote

Hallitusohjelmassa sovitun kansanterveyttä edistävän veron selvittäminen etenee hitaasti. Asia kokosi yhteen huolestuneita terveyden ja ravitsemuksen asiantuntijoita, päättäjiä sekä järjestökenttää SOSTEn järjestämään keskustelutilaisuuteen. Puheenvuoroissa nousi esiin huoli siitä, ettei laajapohjaisemman veron selvittelyä välttämättä ehditä tälläkään hallituskaudella edes käynnistää. Lisäksi korostettiin ravitsemuksen ja kansanterveyden asiantuntemuksen saamista mukaan veroasiantuntijoiden rinnalle valmistelemaan uudenlaista laajempaa veroa, joka ohjaisi kulutusta ja tuotekehitystä.