SOSTE esittää uuden järjestötoiminnan avustuskeskuksen perustamista

SOSTE esittää, että järjestöjen perusrahoitus siirretään uuteen järjestötoiminnan avustuskeskukseen, joka perustaisiin joko osaksi oikeusministeriötä tai valtioneuvoston kansliaa.

Laaja-alaiseen valtionavustuskeskukseen siirtyisi nykyisen Veikkaus Oy:n voittovaroja saavien järjestöjen yleishyödyllisen toiminnan yleisavustusten valmistelu, jakaminen ja seuranta. Tulevaisuudessa avustuskeskuksen toiminnan piirissä olisivat liikunta-, nuoriso-, tiede-, taide-, sosiaali- ja terveysalan yhdistykset ja säätiöt.

”Uskomme, että järjestötoiminnan yhteinen avustuskeskus tehostaisi valtionavustustoiminnan hallinnointia nykyisestä sekä yhdenmukaistaisi avustuskäytäntöjä”, kertoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Järjestöjen perusrahoituksen siirtyminen uuteen parlamentaarisesti johdettuun avustuskeskukseen mahdollistaa kansalaisyhteiskunnan vakaan, ennakoitavan ja autonomisen kehittymisen. Yhteisen avustuskeskuksen kautta on myös mahdollista koota yhteen rahoitetun toiminnan tietopohjaa ja näkyvyyttä.

”Viime vuosina eri puolilta maailmaa, myös Euroopasta, on saatu huolestuttavia esimerkkejä, miten kansalaisyhteiskuntaa on ajettu eri tavoin ahtaalle tai toimintaa on jopa kielletty. Laaja-alainen avustuskeskus vahvistaisi suomalaisen kansalaisyhteiskunnan pitkäjänteistä kehittymistä ja antaisi turvaa mahdollisten taloudellisten suhdannevaihteluiden tai poliittisten virtauksien varalle”, muistuttaa SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta.

”Ihmisten arjen tuntemisesta nouseva järjestöjen auttamistyö tarvitsee hallituskausien yli jatkuvaa turvaa. Laaja-alainen auttamiskeskus mahdollistaa nykyistä paremmin hallinnollisten rajapintojen yli tapahtuvaa järjestöjen auttamistoimintaa”, jatkaa Eija Koivuranta.

SOSTEn esityksessä järjestöjen hanke- ja projektirahoitus säilyy eri ministeriöillä, jolloin ministeriöillä on muun muassa mahdollisuus reagoida nopeasti ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin tilanteisiin. Näin toimittiin esimerkiksi, kun STM myönsi ylimääräisen avustuksen järjestöille koronan haittojen torjuntaan.

Järjestörahoituksen tulevaisuutta linjataan Rahapelituotoilla rahoitettujen toimintojen rahoitusmalli -hankkeessa, jonka parlamentaarisessa seurantaryhmässä SOSTEn edustajana on Eija Koivuranta.

Lisätietoja

SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta, +358 50 574 1775, eija.koivuranta@vaestoliitto.fi
SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas, +358 40 592 4287, vertti.kiukas@soste.fi

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sote-uudistus aiheuttaa epävarmuutta järjestöjen avustuksista useissa kunnissa – ”Järjestöt tavoittavat haavoittuvimmassa asemassa olevia”15.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Tuore kysely kertoo, että lähes puolet kunnista ei vielä tiedä tai on epävarmoja siitä, miten ne jatkavat järjestöjen avustamista sote-uudistuksen toteuduttua. Sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen tehtävät siirtyvät sote-uudistuksen myötä kunnilta hyvinvointialueiden järjestettäviksi vuoden 2023 alusta lähtien.

Lasten terveyskäräjät 2021: Kiusatuksi joutuminen moninkertaistaa nuoren riskin päihdekokeiluille2.11.2021 12:55:00 EET | Tiedote

Music Against Drugs ry:n kyselyissä käy ilmi, että jos nuori joutuu koulussa viikoittain kiusatuksi, se lisää hänen kiinnostustaan päihteisiin ja moninkertaistaa riskin päihdekokeiluille. Esimerkiksi kannabikseen myönteisesti suhtautuvien nuorten määrä on viisinkertainen ja kiinnostus kokeilla kannabista kolminkertainen verrattuna nuoriin, jotka eivät kiusaamista koe. ”Kun pidetään huolta siitä, ettei ketään kiusata, tehdään samalla ehkäisevää päihdetyötä ehkäisemällä päihdekokeiluja ja niiden myötä mahdollista myöhempää ongelmakäyttöä”, korostaa Music Against Drugs ry:n toiminnanjohtaja Sampo-Ilmari Tuhkalehto. Hän jatkaa, että tärkeää on myös se, että jokaisella lapsella ja nuorella on vähintään yksi hyvä ystävä ja vertaisryhmä, johon kokee kuuluvansa, sekä mielekäs harrastus, jossa saa onnistumisen kokemuksia. Music Against Drugs ry kohtaa vuosittain noin 5 500 nuorta päihdekasvatuskokonaisuuksiin liittyvissä toiminnoissa, joita se järjestää yläkouluikäisille ja heidän parissaan työ