SOSTE: Hyvinvointalouteen perustuva strategia ohjaisi EU:ta kohti sosiaalisempaa Eurooppaa

Eurooppalaista ohjausjaksoa on laajennettava ottamaan vahvemmin mukaan esimerkiksi sosiaali- ja terveyspolitiikkaa sekä ilmastopolitiikkaa. Sosiaalisempaa Eurooppa voidaan rakentaa määrittelemällä sosiaaliturvan vähimmäistasoja sekä tehdä niitä koskevia suosituksia nykyistä sitovimmiksi.

Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kärkiteemana sosiaali- ja terveyssektorilla on hyvinvointitalous. Teeman alle sosiaali- ja terveysministeriö kokoaa omat puheenjohtajuuskauden aikaiset tapahtumansa ja aloitteensa.

Hyvinvointitalous on alun perin järjestölähtöinen termi, jolla tarkoitetaan hyvinvoinnin ja talouden välistä kestävää tasapainoa. Hyvinvointitaloudessa voivat hyvin sekä ihminen että talous. Sen saavuttamiseen on kuitenkin vielä matkaa.

Euroopan unionin sosiaalipolitikka on ollut talouspolitiikalle alisteista koko unionin ajan. Vaikka sosiaalipolitiikka kuuluu periaatteessa kansallisen toimivallan piiriin, EU:ssa tehdyt päätökset koskettavat myös jäsenmaiden kansalaisten hyvinvointia yhteisten sisämarkkinoiden, kilpailulainsäädännön ja etenkin talous- ja finanssipolitiikan koordinoinnin takia. Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilarin vahvistaminen kulkee käsi kädessä hyvinvointitalousajattelun kanssa.

”Tavoitteenamme on, että hyvinvointitalouteen perustuva strategia ohjaisi EU:n tavoitteenasettelua, EU-politiikkaa sekä yleisempiä ja yksityiskohtaisempia aloitteita sekä politiikkaohjelmia. Näin hyvinvointitalous konkretisoituisi teeman tasolta politiikkatekemiseen”, SOSTEn erityisasiantuntija Kaarina Tamminiemi kertoo.

Ohjausjakson laajennuttava tukemaan hyvinvointia

Tähän saakka eurooppalaisen ohjausjakson painopiste on ollut talous- ja työvoimapolitiikassa. Jatkossa ohjausjaksoa on laajennettava huomioimaan esimerkiksi sosiaali- ja terveyspolitiikka, koulutuspolitiikka, tasa-arvopolitiikka sekä ympäristö- ja ilmastopolitiikka. Mitä kattavammaksi ohjausjakso muodostuu, sitä paremmin eri politiikan alueiden tavoitteiden toteutumista voidaan seurata ja niiden ristikkäisvaikutukset havaita.

Hyvinvointia tukeviin kansallisiin palvelujärjestelmiin ja esimerkiksi kestävän kehityksen tavoitteisiin voitaisiin investoida Euroopan rakennerahastojen kautta.

Sosiaalisempaa Eurooppa voidaan rakentaa myös tekemällä nykyistä rohkeampaa lainsäädäntöä esimerkiksi määrittelemällä sosiaaliturvan vähimmäistasoja sekä tekemällä niitä koskevia suosituksia nykyistä sitovimmiksi. Vähimmäisnormeja ja vertailuarvoja voitaisiin soveltaa ottaen huomioon jäsenmaiden erilaisuus ja kansalliset erityispiirteet. Vähimmäisnormeilla tulisi olla riittävästi velvoittavuutta, jotta niitä noudatetaan.

”SOSTEn mielestä EU:n toimivallan lisääminen mm. sosiaaliturvan vähimmäisarvojen määrittelemisessä ei veisi päätäntävaltaa kansalliselta sosiaalipolitiikalta, vaan vahvistaisi sosiaalipolitiikan arvoa”, toteaa Tamminiemi.

Eurostatin tilastojen mukaan vuonna 2017 köyhyys- tai syrjäytymisriskissä on edelleen 113 miljoonaa eurooppalaista. Viidennes lapsista on köyhyydessä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.