SOSTE: Hyvinvointalouteen perustuva strategia ohjaisi EU:ta kohti sosiaalisempaa Eurooppaa

Eurooppalaista ohjausjaksoa on laajennettava ottamaan vahvemmin mukaan esimerkiksi sosiaali- ja terveyspolitiikkaa sekä ilmastopolitiikkaa. Sosiaalisempaa Eurooppa voidaan rakentaa määrittelemällä sosiaaliturvan vähimmäistasoja sekä tehdä niitä koskevia suosituksia nykyistä sitovimmiksi.

Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kärkiteemana sosiaali- ja terveyssektorilla on hyvinvointitalous. Teeman alle sosiaali- ja terveysministeriö kokoaa omat puheenjohtajuuskauden aikaiset tapahtumansa ja aloitteensa.

Hyvinvointitalous on alun perin järjestölähtöinen termi, jolla tarkoitetaan hyvinvoinnin ja talouden välistä kestävää tasapainoa. Hyvinvointitaloudessa voivat hyvin sekä ihminen että talous. Sen saavuttamiseen on kuitenkin vielä matkaa.

Euroopan unionin sosiaalipolitikka on ollut talouspolitiikalle alisteista koko unionin ajan. Vaikka sosiaalipolitiikka kuuluu periaatteessa kansallisen toimivallan piiriin, EU:ssa tehdyt päätökset koskettavat myös jäsenmaiden kansalaisten hyvinvointia yhteisten sisämarkkinoiden, kilpailulainsäädännön ja etenkin talous- ja finanssipolitiikan koordinoinnin takia. Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilarin vahvistaminen kulkee käsi kädessä hyvinvointitalousajattelun kanssa.

”Tavoitteenamme on, että hyvinvointitalouteen perustuva strategia ohjaisi EU:n tavoitteenasettelua, EU-politiikkaa sekä yleisempiä ja yksityiskohtaisempia aloitteita sekä politiikkaohjelmia. Näin hyvinvointitalous konkretisoituisi teeman tasolta politiikkatekemiseen”, SOSTEn erityisasiantuntija Kaarina Tamminiemi kertoo.

Ohjausjakson laajennuttava tukemaan hyvinvointia

Tähän saakka eurooppalaisen ohjausjakson painopiste on ollut talous- ja työvoimapolitiikassa. Jatkossa ohjausjaksoa on laajennettava huomioimaan esimerkiksi sosiaali- ja terveyspolitiikka, koulutuspolitiikka, tasa-arvopolitiikka sekä ympäristö- ja ilmastopolitiikka. Mitä kattavammaksi ohjausjakso muodostuu, sitä paremmin eri politiikan alueiden tavoitteiden toteutumista voidaan seurata ja niiden ristikkäisvaikutukset havaita.

Hyvinvointia tukeviin kansallisiin palvelujärjestelmiin ja esimerkiksi kestävän kehityksen tavoitteisiin voitaisiin investoida Euroopan rakennerahastojen kautta.

Sosiaalisempaa Eurooppa voidaan rakentaa myös tekemällä nykyistä rohkeampaa lainsäädäntöä esimerkiksi määrittelemällä sosiaaliturvan vähimmäistasoja sekä tekemällä niitä koskevia suosituksia nykyistä sitovimmiksi. Vähimmäisnormeja ja vertailuarvoja voitaisiin soveltaa ottaen huomioon jäsenmaiden erilaisuus ja kansalliset erityispiirteet. Vähimmäisnormeilla tulisi olla riittävästi velvoittavuutta, jotta niitä noudatetaan.

”SOSTEn mielestä EU:n toimivallan lisääminen mm. sosiaaliturvan vähimmäisarvojen määrittelemisessä ei veisi päätäntävaltaa kansalliselta sosiaalipolitiikalta, vaan vahvistaisi sosiaalipolitiikan arvoa”, toteaa Tamminiemi.

Eurostatin tilastojen mukaan vuonna 2017 köyhyys- tai syrjäytymisriskissä on edelleen 113 miljoonaa eurooppalaista. Viidennes lapsista on köyhyydessä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2020: Korona vahvisti kolmannen sektorin roolia viranomaistoiminnan kumppanina3.7.2020 08:00:00 EESTTiedote

Tuore Sosiaalibarometri 2020 osoittaa, että muun muassa seurakuntien, järjestöjen ja kansalaisten omalla aktiivisuudella oli tärkeä rooli kevään koronaponnisteluissa. Viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyö toimi Sosiaalibarometrin mukaan erinomaisesti. Vastauksissa korostettiin erityisesti kolmannen sektorin toimijoiden nopeutta, ketteryyttä ja aitoa auttamisen halua.

Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020: Kävelykokouksia ja perheiden kanssa ulkoilua – korona mullisti sosiaalityön asiakkaiden palvelua17.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronaepidemia näkyy sosiaalityön asiakkailla yksinäisyytenä sekä talouden- ja elämänhallinnan ongelmina. Tuoreen Sosiaalibarometrin mukaan eniten sosiaalityöntekijöitä huolettavat tukea tarvitsevat lapsiperheet, nuoret ja ihmiset, joiden elämäntilanteessa on monia ongelmia. Kasvokkaisten tapaamisten estyminen johti siihen, että asiakkaisiin on pidetty yhteyttä tavanomaisesta poikkeavilla tavoilla. Lisäksi käyttöön on otettu uusia ratkaisuja ruoka- ja asiointiapuun. Koronaepidemia vaikeuttaa sosiaalityön asiakkaiden asiointia, kun palveluita keskeytettiin ja siirrettiin esimerkiksi verkkoon. Moni sosiaalityössä asioiva jäi varsin neuvottomana kotiin. Sosiaalityöntekijöiden mukaan asiakkaiden keskeisin ongelma koronaepidemian aikana on yksinäisyys, jonka nosti esiin jopa 45 prosenttia vastaajista. Myös asiakkaiden taloudelliset ja elämänhallinnan ongelmat huolettavat vastaajia. Jäävätkö korona-ajan uudet tukitoimet pysyviksi? Sosiaalityössä tilanteeseen reagoitiin tehostamalla kotiin ta

Järjestöt tarvitsevat tarkempia ohjeita – Ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien lähitoiminta pysyy kiinni16.6.2020 09:10:46 EESTTiedote

SOSTE selvitti kesäkuun alussa, miten lähitoimintojen hallittu avaaminen on onnistunut järjestöissä 1.6. muutettujen koronarajoitusten jälkeen. Pääsääntöisesti vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä viranomaisten ohjeistuksiin. Peräti 71 prosenttia vastasi, että viranomaisten ohjeistukset olivat riittäviä. SOSTEssa ollaan kuitenkin hyvin huolestuneista ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien lähitoiminnan tulevaisuudesta. Suurin osa näistä lähitoiminnoista pysyy edelleen kiinni. Kiinni pysyvät myös toimintamuodot, joissa vapaaehtoisina toimivat yli 70-vuotiaat. ”Kyselyn perusteella yli 70-vuotiaille ja riskiryhmille suunnattua toimintaa ei ole juuri avattu. Järjestöjen on tällä hetkellä mahdoton edes harkita toiminnan avaamista, koska ei ole mitään tietoa, että millä ehdoilla lähitoiminnassa voidaan toimia riskiryhmiin kuuluvien kanssa”, sanoo SOSTEn järjestöpäällikkö Riitta Kittilä. ”Tilanne näyttää nyt siltä, että ikäihmisten yhteiset aktiviteetit on peruttu siihen saakka, kunnes korona

Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020: Koronaepidemia kärjistänyt toimeentulo-ongelmia8.6.2020 06:00:00 EESTTiedote

Taloudelliset ongelmat, kuten ruoka-avun tarve ja velkaongelmat, ovat sosiaalityöntekijöiden arvioiden mukaan lisääntyneet koronaepidemian aikana, selviää Sosiaalibarometri 2020 -julkaisusta. 73 prosenttia sosiaalityöntekijöistä arvioi ruoka-avun tarpeen lisääntyneen ja reilut 40 prosenttia sanoo vuokrarästien ja muiden velkaongelmien yleistyneen poikkeustilan aikana.

SOSTE vaatii oikeuskansleria selvittämään, miksi Business Finland on rajannut säätiöt ja yhdistykset koronatukien ulkopuolelle7.5.2020 09:59:01 EESTTiedote

Suomessa on noin tuhat yhdistystä ja säätiötä, jotka tuottavat sosiaali- ja terveyspalveluja liiketoiminnan muodossa. Tältä osin ne toimivat markkinoilla samalla tavoin kuin yhtiömuotoiset palveluntuottajat. Koronaepidemian vuoksi talousvaikeuksiin ajautuneet toimijat ovat tiedustelleet Business Finlandilta mahdollisuutta hakea liiketoiminnan kehitysrahoitusta koronaepidemian aiheuttamassa häiriötilanteessa. Järjestöjen saama yksiselitteinen vastaus on, että rahoitusta ei myönnetä yhdistyksille ja säätiöille.