SOSTE julkisti eduskuntavaaliteesinsä: Uudistetaan perusturvaa, investoidaan työllisyyteen ja vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on julkaissut teesinsä tuleviin eduskuntavaaleihin ja niitä seuraaviin hallitusohjelmaneuvotteluihin. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Kestävillä päätöksillä nämä tavoitteet on mahdollista saavuttaa.

”Seuraava hallitus on paljon vartijana. Agendalla tulee olla perusturvan uudistaminen, työllisyys sekä maakunta- ja sote-uudistuksen loppuun saattaminen. Lisäksi hallituksen tulee vahvistaa kansalaistoiminnan mahdollisuuksia ja terveyden edistämistä. Oikeilla päätöksillä voidaan lisätä ihmisten hyvinvointia ja säästää rahaa. Toivon että tähän löytyy poliittista tahtoa”, linjaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Nykyinen perusturva ei kaikin osin ole tarkoituksenmukainen. Sosiaali- ja terveysjärjestöt näkevät perusturvan keskeisimpinä ongelmina järjestelmän monimutkaisuuden ja byrokraattisuuden, sen hitaan reagoinnin ihmisten muuttuviin elämäntilanteisiin ja ihmisten putoamisen eri etuuksien väliin sekä perusturvan alhaisen tason.

”Sote-uudistuksen jälkeen Suomessa tarvitaan sotu-uudistus. Perusturva tulee nostaa kohtuullisen minimin mukaisen elintason takaavalle tasolle, huomioida muuttuva työelämä, vähentää byrokratialoukkuja, tukea työllistymistä sekä mahdollistaa myös osatyökykyisten työllistyminen”, toteaa pääsihteeri Kiukas.

Myös työllisyys on keskeinen kysymys tulevissa vaaleissa. Suotuisasta kehityksestä huolimatta vuoden 2017 lopussa Suomessa oli yli 160 000 pitkäaikaistyötöntä. Lisäksi osatyökykyisten työmarkkina-asema on Suomessa heikko.

”Seuraavan hallituksen tulee asettaa työllisyysasteen nostaminen yhdeksi kärkitavoitteekseen. Tämä edellyttää huomion suuntaamista osatyökykyisiin ja vaikeasti työllistyviin. Osatyökykyisten heikko asema Suomessa on kansallinen häpeäpilkku. Osatyökykyisten työllistäminen tulee huomioida julkisissa hankinnoissa ja välityömarkkinoita tulee vahvistaa”, sanoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Hyvinvointia luodaan myös kansaterveyttä tukevilla veroratkaisuilla.

”Alkoholi- ja tupakkaverojen lisäksi Suomessa tulee ottaa käyttöön kansanterveysperustainen epäterveellisten elintarvikkeiden suolaan, sokeriin ja tyydyttyneeseen rasvaan perustuva haittavero. Verotus on tutkitusti kustannustehokas tapa edistää kansanterveyttä. Tämä tulee ottaa täysimääräisesti käyttöön”, sanoo SOSTEn Vertti Kiukas.

Vahva ja vapaa kansalaisyhteiskunta on demokratian, sosiaalisen pääoman syntymisen ja yhteiskuntarauhan edellytys. Tulevan hallitusohjelman tulee vahvistaa kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä.

”Kansalaisjärjestöjen toimintaedellytykset tulee varmistaa uudistamalla rahapelituotoista maksettavien järjestöavustusten myöntämisperiaatteet. Uudistus tulee toteuttaa yhteistyössä järjestöjen kanssa ja sen tavoitteina tulee olla byrokratian vähentäminen, avoimuus ja järjestöjen autonomian kunnioittaminen”, linjaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Tutustu SOSTEn eduskuntavaalitavoitteisiin.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Kansalaistutkimus ”Ihan pihalla”: Vanhoista ihmisistä yhä useampi syrjäytyy monimutkaistuvassa, digitalisoituvassa maailmassa17.6.2019 09:26:09 EESTTutkimus

Yhä useamman vanhan ihmisen on vaikea saada tietoa, hoitaa asioitaan ja käyttää eri palveluita. He jäävät yhä monimutkaisemmassa ja digitalisoituvassa maailmassa sivuun täydestä kansalaisuudesta, kansalaisoikeuksista ja niihin kuuluvasta vallasta. Tätä vakavaa sivuun jäämistä kuvaa sosiaalipolitiikan professori emerita Briitta Koskiahon johtama, SOSTEn julkaisema Ihan pihalla? -tutkimus. Tutkimus perustuu kansalaistutkijoina toimineiden vanhojen ihmisten kokemuksiin erilaisista palveluista. He havainnoivat arkeaan ja kirjasivat sen ongelmia puolen vuoden ajan. ”Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vanhojen sairaiden ihmisten ja omaishoitajien taistelu kotipalvelun byrokratian kanssa oli piinallista luettavaa”, professori Koskiaho sanoo. Tutkimus osoittaa kehityksen yhteiskunnallisia syitä: yhteiskunta on pitkään muuttunut yhä monimutkaisemmaksi ja tämä kehitys jatkuu. Nopea digitalisaatio lisää sitä. Markkinoilla on yhä enemmän erilaisia toimijoita, joita pitää osata kilpailuttaa ja vertail

Komission suositukset Suomelle eivät huomioi kasvanutta köyhyys- tai syrjäytymisriskiä6.6.2019 08:25:32 EESTTiedote

Euroopan komissio julkaisi eilen 5.6. eurooppalaisen ohjausjakson maakohtaiset suositukset Suomelle. Köyhyyden vähentämistä ei niissä huomioitu. Sen sijaan suositukset keskittyvät valtion menojen pitämiseen kohtuullisina suhteessa bruttokansantuotteeseen, sote-palvelujen kustannustehokkuuteen ja saavutettavuuteen, työllistymisen kannustimiin, investointeihin tutkimukseen ja innovaatioihin, siirtymiseen hiilineutraaleihin ja energiatehokkaisiin ratkaisuihin sekä kotitalouksien velkaantumisen seuraamiseen.

SOSTE iloitsee: Uusi hallitusohjelma uskoo ihmiseen ja panostaa tulevaisuuden hyvinvointiin3.6.2019 17:39:18 EESTTiedote

Hallitusohjelma tähtää eriarvoisuuden torjumiseen moninaisin keinoin, ja pyrkii vahvistamaan kaikkien osallistumista työelämään. Näiden tavoitteiden toteutus vaatii vielä monilta osin konkretiaa, missä kansalaisjärjestöt voisivat kokemuksellaan auttaa. Politiikan painopistettä on siirretty pidemmän aikavälin tavoitteisiin ja siksi myös investointiajattelu on hallitusohjelmassa edellisiä hallitusohjelmia vahvempaa.