SOSTE kannustaa sote-järjestöjä ilmastotoimiin – ilmastonmuutoksella on terveyteen ja hyvinvointiin arvaamattomat vaikutukset

SOSTE aloittaa ilmastotoimet ja kannustaa sosiaali- ja terveysalan järjestöjä mukaan.

Ilmastonmuutos on suuri uhka ihmisten hyvinvoinnille ja terveydelle. Tämä haastaa myös suomalaisen sote-sektorin.

“Ilmastonmuutos on armoton. Eniten ilmastonmuutoksesta kärsivät ne, joilla on vähiten resursseja sopeutua siihen. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat mukana keskustelemassa, miten ilmastonmuutosta torjutaan reilusti ja miten ilmastonmuutokseen varaudutaan erilaiset ihmiset huomioiden”, arvioi SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas

Kuluvana vuonna ilmestyi Kansallinen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelman 2022 toimeenpanon väliarviointi. Siitä kävi ilmi, että heikoin tietotaso ilmastonmuutoksesta ja ilmastoriskeistä oli sosiaali- ja terveysalalla. Alaan kohdistuvista suorista ja epäsuorista ilmastovaikutuksista kaivattiin lisää tietoa. Esimerkiksi Uudellamaalla tietoisuus ilmastonmuutoksen riskeistä nähtiin olevan vielä vajavaista erityisesti yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajilla.

“Ilmastonmuutos pyritään jatkossa huomioimaan SOSTEn kaikessa toiminnassa. Tarvitsemme lisää tietoa, jotta voimme tukea ja kouluttaa sosiaali- ja terveysalan järjestöjä. Lisäksi alamme tarkastella oman toimintamme ilmastovaikutuksia ja pyrimme pienentämään hiilijalanjälkeämme. Haluamme olla tässä esimerkkinä”, toteaa Kiukas.

SOSTElaiset osallistuvat myös ilmastolakkoon tänä perjantaina.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Kutsu SOSTEn rahapelipoliittisen ohjelman julkistustilaisuuteen24.9.2019 06:00:00 EESTKutsu

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry julkistaa keskiviikkona 25.9. ensimmäisen rahapelipoliittisen ohjelmansa. Ohjelmassa tuomme laajasti esiin eri näkökulmia rahapelaamiseen – pelihaittojen ehkäisyn ja ongelmapelaamisen vähentämisen ollessa pääpainona. Rahapelipoliittinen ohjelma julkistetaan keskiviikkona 23.9. klo 12 SOSTEn tiloissa (Yliopistonkatu 5, 6 krs). SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas esittelee ohjelmaa sekä vastaa kysymyksiin. Rahapelipoliittinen ohjelma on myös kello 12 kokonaisuudessaan saatavilla SOSTEn verkkosivuilta. Materiaali- ja haastattelupyyntöihin vastaa viestintäpäällikkö Milla Halme milla.halme@soste.fi, 0505676361. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Varsinais-Suomen ja Satakunnan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Turkuun 24.9.23.9.2019 09:00:44 EESTTiedote

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia. Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja. Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertais