SOSTE kannustaa sote-järjestöjä ilmastotoimiin – ilmastonmuutoksella on terveyteen ja hyvinvointiin arvaamattomat vaikutukset

SOSTE aloittaa ilmastotoimet ja kannustaa sosiaali- ja terveysalan järjestöjä mukaan.

Ilmastonmuutos on suuri uhka ihmisten hyvinvoinnille ja terveydelle. Tämä haastaa myös suomalaisen sote-sektorin.

“Ilmastonmuutos on armoton. Eniten ilmastonmuutoksesta kärsivät ne, joilla on vähiten resursseja sopeutua siihen. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat mukana keskustelemassa, miten ilmastonmuutosta torjutaan reilusti ja miten ilmastonmuutokseen varaudutaan erilaiset ihmiset huomioiden”, arvioi SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas

Kuluvana vuonna ilmestyi Kansallinen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelman 2022 toimeenpanon väliarviointi. Siitä kävi ilmi, että heikoin tietotaso ilmastonmuutoksesta ja ilmastoriskeistä oli sosiaali- ja terveysalalla. Alaan kohdistuvista suorista ja epäsuorista ilmastovaikutuksista kaivattiin lisää tietoa. Esimerkiksi Uudellamaalla tietoisuus ilmastonmuutoksen riskeistä nähtiin olevan vielä vajavaista erityisesti yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajilla.

“Ilmastonmuutos pyritään jatkossa huomioimaan SOSTEn kaikessa toiminnassa. Tarvitsemme lisää tietoa, jotta voimme tukea ja kouluttaa sosiaali- ja terveysalan järjestöjä. Lisäksi alamme tarkastella oman toimintamme ilmastovaikutuksia ja pyrimme pienentämään hiilijalanjälkeämme. Haluamme olla tässä esimerkkinä”, toteaa Kiukas.

SOSTElaiset osallistuvat myös ilmastolakkoon tänä perjantaina.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Hallituksen tukipaketti ulotettava myös järjestöjen palvelutoimintaan20.3.2020 16:57:07 EETTiedote

Valtioneuvosto on esittänyt 20.3.2020 pidetyssä tiedotustilaisuudessa tukitoimia, joilla tuetaan yrittäjien ja yritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta poikkeuksellisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Esimerkiksi työantajamaksujen huojennus on hyvä linjaus, joka edistää myös järjestöjen toimintaedellytyksiä. SOSTE ei ole saanut Business Finlandilta ja Finnveralta selkeää vastausta siihen, koskeeko rahoitus myös yhdistyksiä ja säätiöitä. Business Finlandin verkkosivuilla olevien tietojen perusteella järjestöjen rahoitus ei olisi mahdollista. SOSTE vaatii, että suunnitelmissa olevat toimet tulee ulottaa myös järjestöjen palvelutoiminnan rahoittamiseen. Aiemmin nämä rahoitusmekanismit eivät ole soveltuneet järjestöjen toimintaan. Järjestökenttä joutuu poikkeusoloissa mukauttamaan omaa toimintaansa ja huoli toiminnan jatkuvuudesta on suuri monelle järjestölähtöisellä toimijalla. Monilla järjestöillä ei ole puskurirahastoja, joilla voidaan selvitä poikkeuksellisista olosuhteista. Tämä

Lapsettomuus, homeongelmat, koulukiusaaminen ja akateeminen työttömyys näkyivät köyhyydestä järjestetyssä kirjoituskilpailussa12.3.2020 14:16:53 EETTiedote

Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä -kirjoituskilpailun tulokset julkistettiin 12.3. Kuka kuuntelee köyhää? -verkoston seminaarissa Helsingissä. Kirjoituskilpailun teksteissä näkyvät moninaiset polut köyhyyteen. Ensimmäinen palkinto jaettiin kolmelle, yksi heistä oli Ville Venesmäki, joka kuvasi sitä, miten hänestä tuli köyhä.

SOSTE esittää Suomeen uutta terveysperusteista valmisteveroa10.3.2020 08:48:19 EETTiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry esittää Suomeen terveysperusteista veroa, joka kohdistuisi laaja-alaisesti suolaan, sokeriin ja tyydyttyneeseen rasvaan. Vero kohdistuisi valikoituun hyödykeryhmään, ja verorasitus kasvaisi tuotteen sokeri-, rasva- tai suolapitoisuuden lisääntyessä. Veronalaiset tuotteet määräytyisivät sen perusteella, edistääkö niiden verottaminen terveellistä ravitsemusta.