SOSTE kehysriihestä: Oikeat toimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkaissut tänään kehysriihineuvotteluiden lopputuloksen. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettikehys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä. Kehysriihen tulos ei vahvista riittävästi perusturvaa ja terveyden tasa-arvoa.

Eriarvoisuuden torjumisen osalta vähimmäispäivärahan kuukausitasoon esitetään 80,50 euron korotusta ja takuueläkkeen nostamiseen esitetään kymmenen miljoonan euron lisärahoitusta. Yhteensä eriarvoisuuden vähentämiseen kohdennetaan noin 70 miljoonaa euroa.

”Vähimmäispäivärahan ja takuueläkkeen korotukset ovat hyviä täsmätoimia, jotka kohdentuvat haavoittuvimmassa asemassa oleville ihmisille yhteiskunnassa. Tästä hallitus ansaitsee kiitokset. Valitettavaa on se, että kyseessä on kuitenkin pelkkä varojen uudelleenkohdennus. Eriarvoisuuden torjuntaan käytetyt varat on aiemmin säästetty perusturvan indeksijäädytyksillä”, kommentoi SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Terveyden tasa-arvon osalta kehyksessä kohdennetaan enimmäislääkekustannukset määrittelevän lääkekaton alentamiseen viisi miljoonaa euroa. Päätös on tervetullut, sillä tutkimusten mukaan pienituloisista tai paljon sairastavista lähes joka kolmas joutuu ainakin toisinaan tinkimään terveydenhoidostaan tai tekemään valintoja välttämättömien lääkkeiden ja ruuan tai muiden tärkeiden elämiseen liittyvien kulujen välillä.

”Lääke- ja matkakorvauksista säästettiin vuonna 2016 25 miljoonaa euroa ja vuonna 2017 134 miljoonaa euroa. Tätä taustaa vasten nyt tehty viiden miljoonan euron panostus terveyden tasa-arvoon tuntuu harmillisen heiveröiseltä. Oikeatkaan politiikkatoimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta”, toteaa pääsihteeri Kiukas.

Työllisyyspolitiikkaan kehyksessä tehdään merkittäviä panostuksia.

”ELY-keskusten resurssien vahvistaminen ja osatyökyisten työmarkkina-aseman tukeminen ovat askelia oikeaan suuntaan. Erityisesti osatyökykyisten kautta työmarkkinoille on mahdollista saada runsaasti lisää osaajia. Osatyökykyisten työllistymisessä järjestöillä on keskeinen rooli. Osaltaan oikea järjestöjä tukeva päätös on se, että jatkossa aktiivimallin mukaiseksi työvoimapalveluksi katsotaan osallistuminen kansalaisjärjestön järjestämään työllistymistä edistävään valmennukseen”, sanoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Sote-uudistusta vauhditetaan nostamalla valinnanvapauspilottien rahoitusta 200 miljoonaan euroon.

”On tärkeää, että sote-uudistuksen toimeenpanoon varataan kehyksessä riittävä rahoitus. Yksi sote-uudistuksen tavoitteista on terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen. Toivon että myös tähän uskallettaisiin panostaa. Terveyden tasa-arvo ei toteudu ilman riittävää rahoitusta”, summaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Kutsu toimituksille: MS SOSTE 2018 avajaistilaisuuteen ja risteilylle 9.-10.10.5.10.2018 17:28Kutsu

M/S SOSTE avajaiset Aika: tiistai 9.10. klo 13 - 15 Paikka: Tennispalatsin Finnkino (Salomonkatu 15, Helsinki) M/S SOSTEn avajaisissa tapahtuman suojelija Juha Sipilä puhuu tulevaisuuden yhteiskunnasta. Toimittaja, tuottaja Arman Alizad pitää puheenvuoron arjen hyvinvoinnista, hyvän tekemisestä ja ihmisten tukemisesta. Lisäksi toimittaja ja tietokirjailija Anu Partanen pohtii puheenvuorossaan, millainen on yhteiskunta todella tarjoaa asukkailleen eniten vapautta ja millainen on hyvinvointivaltion tulevaisuus. Avajaisissa jaetaan myös vuoden 2018 SOSTE -palkinto. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen. Avajaisten juontajana toimii Jasmin Hamid. M/S SOSTE -tapahtuman avajaiset pidetään Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.00 alkaen. Tilaisuus on maksuton. M/S SOSTE 2018 Horisontissa hyvinvointi - Välfärd i sikte Aika: t

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.