SOSTE: sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio on vaikea toteuttaa

Uusi esitys valinnanvapausmallista on askel oikeaan suuntaan, mutta sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio on vaikea toteuttaa esitetyllä tavalla.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry pitää hyvänä, että hallituspuolueet ovat päässeet sopuun valinnanvapaudesta. Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan uudessa esityksessä on huomioitu perustuslakivaliokunnan kesäkuiset kannanotot ja siten lausunnoille tuleva valinnanvapausmalli on mennyt parempaan suuntaan.

Monet sosiaali- ja terveysjärjestöille tärkeät asiat, kuten yhtiöittämisvelvollisuuden poistaminen sekä julkisen toimijan ensisijaisuus palveluiden järjestäjänä ja tuottajana, on huomioitu uudessa esityksessä. Maakunnan päätösvaltaa on lisätty omien erityispiirteittensä huomioimisessa.

”Monituottajuutta hyödynnetään ja markkinoita avataan nyt hallitummin kuin aiemmassa esityksessä. Tämä on tärkeää sen varmistamiseksi, että palveluita on saatavilla eri puolilla maakuntia mahdollisimman yhdenvertaisesti", SOSTEn varapääsihteeri, johtaja Anne Knaapi korostaa.

Knaapin mukaan esityksen heikkous on se, että sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio on vaikea toteuttaa esitetyllä mallilla.

Sote-keskukset eivät saa typistyä terveyskeskuksiksi, vaan niissä on pystyttävä vastaamaan myös vaikeasta elämäntilanteesta nouseviin palvelutarpeisiin. Integraatio on siten varmistettava muilla keinoilla: yhtenäisillä tietojärjestelmillä ja asiakassuunnitelmilla sekä kaikkien tuottajien sitoutumisella. Maakunnat ovat tässä paljon vartijoita.”

Vaikka esitetty malli on nyt aikaisempaan verrattuna yksinkertaisempi, tarvitaan valinnanvapausjärjestelmässä navigoimiseen edelleen asiantuntevaa palveluohjausta.

Knaapin mukaan asiakaslähtöisten palvelukokonaisuuksien toimivuus tullaan punnitsemaan asiakaskokemuksilla. Tämä vaatii edelleen uupumatonta uudistustyötä toimeenpanovaiheessa.

Lisätietoja
johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, p. 040 1942 518
erityisasiantuntija Ulla Kiuru, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, p. 040 744 0888

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Kutsu toimituksille: MS SOSTE 2018 avajaistilaisuuteen ja risteilylle 9.-10.10.5.10.2018 17:28Kutsu

M/S SOSTE avajaiset Aika: tiistai 9.10. klo 13 - 15 Paikka: Tennispalatsin Finnkino (Salomonkatu 15, Helsinki) M/S SOSTEn avajaisissa tapahtuman suojelija Juha Sipilä puhuu tulevaisuuden yhteiskunnasta. Toimittaja, tuottaja Arman Alizad pitää puheenvuoron arjen hyvinvoinnista, hyvän tekemisestä ja ihmisten tukemisesta. Lisäksi toimittaja ja tietokirjailija Anu Partanen pohtii puheenvuorossaan, millainen on yhteiskunta todella tarjoaa asukkailleen eniten vapautta ja millainen on hyvinvointivaltion tulevaisuus. Avajaisissa jaetaan myös vuoden 2018 SOSTE -palkinto. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen. Avajaisten juontajana toimii Jasmin Hamid. M/S SOSTE -tapahtuman avajaiset pidetään Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.00 alkaen. Tilaisuus on maksuton. M/S SOSTE 2018 Horisontissa hyvinvointi - Välfärd i sikte Aika: t

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.