SOSTE: sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio on vaikea toteuttaa

Uusi esitys valinnanvapausmallista on askel oikeaan suuntaan, mutta sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio on vaikea toteuttaa esitetyllä tavalla.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry pitää hyvänä, että hallituspuolueet ovat päässeet sopuun valinnanvapaudesta. Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan uudessa esityksessä on huomioitu perustuslakivaliokunnan kesäkuiset kannanotot ja siten lausunnoille tuleva valinnanvapausmalli on mennyt parempaan suuntaan.

Monet sosiaali- ja terveysjärjestöille tärkeät asiat, kuten yhtiöittämisvelvollisuuden poistaminen sekä julkisen toimijan ensisijaisuus palveluiden järjestäjänä ja tuottajana, on huomioitu uudessa esityksessä. Maakunnan päätösvaltaa on lisätty omien erityispiirteittensä huomioimisessa.

”Monituottajuutta hyödynnetään ja markkinoita avataan nyt hallitummin kuin aiemmassa esityksessä. Tämä on tärkeää sen varmistamiseksi, että palveluita on saatavilla eri puolilla maakuntia mahdollisimman yhdenvertaisesti", SOSTEn varapääsihteeri, johtaja Anne Knaapi korostaa.

Knaapin mukaan esityksen heikkous on se, että sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio on vaikea toteuttaa esitetyllä mallilla.

Sote-keskukset eivät saa typistyä terveyskeskuksiksi, vaan niissä on pystyttävä vastaamaan myös vaikeasta elämäntilanteesta nouseviin palvelutarpeisiin. Integraatio on siten varmistettava muilla keinoilla: yhtenäisillä tietojärjestelmillä ja asiakassuunnitelmilla sekä kaikkien tuottajien sitoutumisella. Maakunnat ovat tässä paljon vartijoita.”

Vaikka esitetty malli on nyt aikaisempaan verrattuna yksinkertaisempi, tarvitaan valinnanvapausjärjestelmässä navigoimiseen edelleen asiantuntevaa palveluohjausta.

Knaapin mukaan asiakaslähtöisten palvelukokonaisuuksien toimivuus tullaan punnitsemaan asiakaskokemuksilla. Tämä vaatii edelleen uupumatonta uudistustyötä toimeenpanovaiheessa.

Lisätietoja
johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, p. 040 1942 518
erityisasiantuntija Ulla Kiuru, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, p. 040 744 0888

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

SOSTE: Valinnanvapausesityksen asiakasseteli valmisteltava uudelleen1.12.2017 13:08Tiedote

Valinnanvapausesityksen mukaan asiakasseteleitä on tarkoitus ottaa käyttöön laajasti ja maakuntia velvoittavasti. ”Erityisesti tämä kohta lakiesityksessä on ongelmallinen. Lainsäädännöllä ei pidä rajoittaa maakunnan itsemääräämisoikeutta esimerkiksi erikoissairaanhoidon järjestämisessä. Sairaaloiden päivystysvalmius tai kiireellisen hoidon saatavuus ei saa vaarantua sen perusteella, että julkista toimintaa halutaan avata yksityisille markkinoille”, SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas korostaa.

Kuntoutusjärjestöt vaativat vastuuta väliinputoajista sote- ja maakuntapalveluissa9.11.2017 12:02Tiedote

"Kuntoutuksella on tärkeä rooli tulevissa maakunnissa. Nykyisin kuntarahoitusta saavien järjestöjen toiminnat ovat vaarassa supistua tai loppua kokonaan, jos maakuntien ja järjestöjen yhteistyötä ei varmisteta sote- ja maakuntauudistuksissa", kuntoutusverkoston puheenjohtajat Kuuloliiton toiminnanjohtaja Pekka Lapinleimu ja Kuntoutussäätiön toimitusjohtaja Soile Kuitunen varoittivat.