SOSTE vaatii hallitusta kiirehtimään sosiaaliturvaetuuksien indeksitarkistusta

Suomen hallitus valmisteli tulevien vuosien taloutta erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan vaikuttaa myös Suomeen elinkustannusten, kuten energian, ruuan ja liikkumisen kallistumisella, sekä henkisen kuormituksen kasvulla ja kriisinsietokyvyn koettelemuksilla.

Viime vuoden leikkauspäätösten ja 370 miljoonan euron julkisen talouden leikkauksien lisäksi julkista taloutta elvytetään niin, että talouspolitiikan yleisviritys on aiheellisesti ja tarkoituksenmukaisesti elvyttävä vuonna 2023.

“On hyvä, että hallitus onnistui tasapainottamaan julkista taloutta kriisin keskellä, ja rohkeasti myöskin päätti suurista menopäätöksistä, jotka varmistavat suomalaisten terveyden ja turvallisuuden”, korostaa SOSTEn pääekonomisti Anni Marttinen.

SOSTE on erittäin tyytyväinen hallituksen päätökseen tehdä sosiaaliturvaetuuksiin aikaistettu indeksikorotus. Päätöksellä helpotetaan kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien ihmisten talouskurimusta.

”SOSTEn keskeiset viestit riiheen olivat, että nyt tarvitaan nopeita toimia auttaa pienituloisia ihmisiä, joiden arjesta selviytymistä hintojen nousu erityisesti uhkaa. Asumisen ja ruuan kallistuminen osuu raskaasti esimerkiksi pienituloisiin lapsiperheisiin, joilla on ollut vaikeuksia tulla toimeen jo kahden pandemiavuoden aikana. Kun elinkustannukset ovat nyt nousseet nopeasti ja paljon, pitää indeksikorotus toteuttaa mahdollisimman pian”, korostaa SOSTEn erityisasiantuntija Anna Järvinen.

Vahva kansalaisyhteiskunta tukee kansalaisten jaksamista

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminta tukee ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja terveyttä, jotka puolestaan vahvistavat epävarmuuden ja kriisien sietokykyä. Tätä resilienssiä tarvitsemme koronakriisistä selviytymiseen, Venäjän sotatoimien aiheuttaman psyykkisen kuormituksen lieventämiseen sekä valmistautuessamme uusiin uhkiin.

”Parlamentaarisesti aiemmin linjattu määräraha Veikkauksen edunsaajille on vuodelle 2023 julkisen talouden suunnitelmassa. Määrärahalla turvataan myös sote-järjestöjen rahoitus ensi vuonna. On selvää, että ensi vuonna ja sitä seuraavina vuosina tarve sosiaali- ja terveysjärjestöjen auttamistoiminnalle ei häviä mihinkään, vaan päinvastoin kasvaa”, painottaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Laaja järjestökenttä vahvistaa toiminnallaan ihmisten keskinäistä luottamusta ja on siten keskeinen osa kokonaisturvallisuutta.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri: Hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ vaarassa hyvinvointialueilla – osa ihmisistä jäämässä katveeseen12.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen Sosiaalibarometrin 2022 mukaan peräti kolmannes kuntien sote-johtajista ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattoreista näkee riskin, että joidenkin väestöryhmien hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ heikkenee hyvinvointialueiden käynnistyessä. 2023 alussa vastuu hyvinvointia ja terveyttä edistävästä työstä jakautuu kuntien ja hyvinvointialueiden kesken. Vastaajien mukaan vastuunjako ja yhteistyön rakentuminen käytännössä ovat vielä epäselvät.

Järjestöbarometri 2022: Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat huolissaan riippumattomuudestaan – “Riippumaton kansalaisyhteiskunta on demokratian ja avoimen yhteiskunnan perusta”9.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöistä 71 prosenttia on huolissaan järjestöjen autonomian tulevaisuuden näkymistä. Vaikka nykytilanne nähdään varsin hyvänä, selvä enemmistö järjestöistä tunnistaa autonomiaansa eli riippumattomuuttaan uhkaavia riskejä. Tieto käy ilmi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n tammi-helmikuussa tekemän Järjestöbarometri-kyselyn ennakkotiedoista. Järjestöbarometri 2022 julkaistaan lokakuussa.

Hallitusohjelmassa sovittu selvitys kansanterveyttä edistävästä verosta vaarassa jäädä tyhjäksi kirjaukseksi1.4.2022 10:15:13 EEST | Tiedote

Hallitusohjelmassa sovitun kansanterveyttä edistävän veron selvittäminen etenee hitaasti. Asia kokosi yhteen huolestuneita terveyden ja ravitsemuksen asiantuntijoita, päättäjiä sekä järjestökenttää SOSTEn järjestämään keskustelutilaisuuteen. Puheenvuoroissa nousi esiin huoli siitä, ettei laajapohjaisemman veron selvittelyä välttämättä ehditä tälläkään hallituskaudella edes käynnistää. Lisäksi korostettiin ravitsemuksen ja kansanterveyden asiantuntemuksen saamista mukaan veroasiantuntijoiden rinnalle valmistelemaan uudenlaista laajempaa veroa, joka ohjaisi kulutusta ja tuotekehitystä.