Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun uskottavuutta - kuntatalous kestävällä uralla

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että hallitus ei leikkaa kuntien valtionosuuksia sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun rahoittamiseksi. - Tämä on periaatteellisesti ja taloudellisesti tärkeä budjettiriihen linjaus myös tulevaisuutta ajatellen. Kunnat vastaavat täysimääräisesti tehtävistään uudistuksen voimaantuloon saakka ja joutuvat lisäksi resursoimaan omaakin uudistamistyötään, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Kuntaliitto tiedottaa
31.8.2017
Julkaisuvapaa heti

Budjettiriihen päätökset sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun panostuksista vuodelle 2018 ja ICT-kustannuksiin lisäävät osaltaan valmistelun uskottavuutta uudistuneessa aikataulussa.

-  Edelleen kuitenkin näyttää siltä, että esivalmistelun ja väliaikaishallinnon resurssit ovat jäämässä pienemmiksi kuin maakuntien arvioima tarve, Reina huomauttaa.

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että verotulomenetykset kompensoidaan kunnille täysimääräisesti. Valitettavaa on, että kunnat joutuvat edelleen korottamaan kiinteistöverojaan osana jo kehysriihessä linjattua varhaiskasvatusmaksujen alentamisen kompensointia.

- Osana budjettiriihessä käynnistetyn perhevapaauudistuksen valmistelua on välttämätöntä huolehtia kuntien edellytyksistä vastata kasvavasta varhaiskasvatuspalvelujen kysynnästä.

Kuntaliitto kaipaa tarkempia tietoja siitä, millä tavalla homekoulujen korjaamisessa, sisäilmaongelmien ratkaisemisessa ja asuntotuotannon vauhdittamisessa edetään.

Kuntaliiton pääekonomisti Minna Punakallio arvioi, että kuntatalous on kestävällä uralla, mutta tilanne vaihtelee kunnittain.

- Samalla on kuitenkin muistettava, että hallitus kohdistaa kuntatalouteen yhä lukuisia laskennallisia valtionosuusleikkauksia, minkä lisäksi kuntatalouden veropohjan kehitys on yhä vaimea kiky-päätösten vuoksi. Näillä näkymin valtion toimenpiteiden yhteisvaikutus kuntatalouteen on yhä negatiivinen.

- Kokonaisuudessaan kuntatalous on veitsenterällä. Vaikka yleinen talouskehitys näyttäisi tällä hetkellä vahvistavan kuntataloutta, ilmassa on merkittäviä epävarmuustekijöitä, kuten tuleva työmarkkinaratkaisu.

varatoimitusjohtaja Timo Reina, p. 040 555 8458
pääekonomisti Minna Punakallio, p. 040 751 5175

09 7711http://www.kunnat.net

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.

Inbjudan: Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus6.9.2017 09:59Kutsu

Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus i Helsingfors, Alpgatan 1. Partiledardebatt 13.9.2017 kl. 10–11.30. Kommunmarknaden är ett årligt forum för kommunsektorn och hela offentliga sektorn som lockar sakkunniga, beslutsfattare, organisationsfolk och företagsrepresentanter till Kommunernas hus. Evenemanget pågår i två dagar och ordnas i år för 24:e gången. I programmet ingår omkring 270 seminarier och informationsinslag, och 200 utställare medverkar.

Kommunförbundets styrelse om budgetmanglingen: Kommunekonomins hållbarhet måste tryggas – investeringsbehoven bör tillgodoses24.8.2017 14:02Tiedote

Den kommunala ekonomin har under de senaste månaderna fortsatt att förbättras tack vare den allmänna ekonomins och skatteinkomsternas gynnsamma utveckling och kommunernas egen utgiftsdisciplin. Skillnaderna mellan kommunerna är ändå stora och en fortsatt ekonomisk tillväxt kan rentav öka klyftan, framhöll Kommunförbundets styrelse vid sitt sammanträde torsdagen den 24 augusti.