Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun uskottavuutta - kuntatalous kestävällä uralla

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että hallitus ei leikkaa kuntien valtionosuuksia sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun rahoittamiseksi. - Tämä on periaatteellisesti ja taloudellisesti tärkeä budjettiriihen linjaus myös tulevaisuutta ajatellen. Kunnat vastaavat täysimääräisesti tehtävistään uudistuksen voimaantuloon saakka ja joutuvat lisäksi resursoimaan omaakin uudistamistyötään, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Kuntaliitto tiedottaa
31.8.2017
Julkaisuvapaa heti

Budjettiriihen päätökset sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun panostuksista vuodelle 2018 ja ICT-kustannuksiin lisäävät osaltaan valmistelun uskottavuutta uudistuneessa aikataulussa.

-  Edelleen kuitenkin näyttää siltä, että esivalmistelun ja väliaikaishallinnon resurssit ovat jäämässä pienemmiksi kuin maakuntien arvioima tarve, Reina huomauttaa.

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että verotulomenetykset kompensoidaan kunnille täysimääräisesti. Valitettavaa on, että kunnat joutuvat edelleen korottamaan kiinteistöverojaan osana jo kehysriihessä linjattua varhaiskasvatusmaksujen alentamisen kompensointia.

- Osana budjettiriihessä käynnistetyn perhevapaauudistuksen valmistelua on välttämätöntä huolehtia kuntien edellytyksistä vastata kasvavasta varhaiskasvatuspalvelujen kysynnästä.

Kuntaliitto kaipaa tarkempia tietoja siitä, millä tavalla homekoulujen korjaamisessa, sisäilmaongelmien ratkaisemisessa ja asuntotuotannon vauhdittamisessa edetään.

Kuntaliiton pääekonomisti Minna Punakallio arvioi, että kuntatalous on kestävällä uralla, mutta tilanne vaihtelee kunnittain.

- Samalla on kuitenkin muistettava, että hallitus kohdistaa kuntatalouteen yhä lukuisia laskennallisia valtionosuusleikkauksia, minkä lisäksi kuntatalouden veropohjan kehitys on yhä vaimea kiky-päätösten vuoksi. Näillä näkymin valtion toimenpiteiden yhteisvaikutus kuntatalouteen on yhä negatiivinen.

- Kokonaisuudessaan kuntatalous on veitsenterällä. Vaikka yleinen talouskehitys näyttäisi tällä hetkellä vahvistavan kuntataloutta, ilmassa on merkittäviä epävarmuustekijöitä, kuten tuleva työmarkkinaratkaisu.

varatoimitusjohtaja Timo Reina, p. 040 555 8458
pääekonomisti Minna Punakallio, p. 040 751 5175

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.