Sote-keskuskokeilujen opit – Mihin asioihin yksityisten näkökulmasta on kiinnitettävä huomiota? 11.12.

Kokeilut, kokeilemalla kehittäminen ja kokeilukulttuuri ovat nyt pinnalla. Valinnanvapautta on kokeiltu nykyisen palvelusetelilainsäädännön puitteissa ympäri maata kohta kaksi vuotta. Järjestelmää kokeillaan, jotta siitä voidaan oppimalla rakentaa paras mahdollinen.

Mitä siis sote-keskuskokeiluista on jo opittu? Mihin on vielä kiinnitettävä huomiota? Miten tästä eteenpäin?

Tervetuloa keskustelemaan kokeilujen tuloksista aamiaisen merkeissä. Kokeiluissa mukana olevien yritysten kanssa teemoja pohtivat muut kokeiluja rakentamassa olleet tahot ja valmistelijat.

Tilaisuus pidetään Cafe Ekbergin tiloissa, osoitteessa Bulevardi 9. Varmista paikkasi ilmoittautumalla tästä.

Lauri Koponen, vaikuttajaviestinnän asiantuntija
p. 0405233563, lauri.koponen@hyvinvointiala.fi

Päivämäärä: tiistai 11.12.2018
Aika: klo 08:30 – 11
Paikka: Cafe Ekberg

Ohjelma:
8:30 Aamiaista tarjolla

9:00 Tervetuloa!
Eveliina Vigelius, elinkeinoasioiden asiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry

9:15 Valinnanvapauden hintalappu?
Joonas Turunen, johtaja, perusterveydenhuolto, Mehiläinen
Riitta Pylvänen, valinnanvapauskokeilun projektipäällikkö, Jyväskylän alue

9:45 Tökkiikö tekniikka?
Karita Reijonsaari, kehitysjohtaja, Terveystalo
Jari Porrasmaa, erityisasiantuntija, Sosiaali- ja terveysministeriö

10:15 Pärjääkö pieni?
Tiina Wangel, yrittäjä, toimitusjohtaja, Tiimikke Oy
Sami Salminen, LL, kunnanlääkäri, Kunnanlääkärit Kiuruvesi Oy

10:30 Päivän positiiviset – mitä hyvää on jo hanskassa?
Vuokko Lehtimäki, hankepäällikkö, Sosiaali- ja terveysministeriö

10:45 Keskustelua

11:00 tilaisuus päättyy

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.