Sote-keskuskokeilujen opit – Mihin asioihin yksityisten näkökulmasta on kiinnitettävä huomiota? 11.12.

Kokeilut, kokeilemalla kehittäminen ja kokeilukulttuuri ovat nyt pinnalla. Valinnanvapautta on kokeiltu nykyisen palvelusetelilainsäädännön puitteissa ympäri maata kohta kaksi vuotta. Järjestelmää kokeillaan, jotta siitä voidaan oppimalla rakentaa paras mahdollinen.

Mitä siis sote-keskuskokeiluista on jo opittu? Mihin on vielä kiinnitettävä huomiota? Miten tästä eteenpäin?

Tervetuloa keskustelemaan kokeilujen tuloksista aamiaisen merkeissä. Kokeiluissa mukana olevien yritysten kanssa teemoja pohtivat muut kokeiluja rakentamassa olleet tahot ja valmistelijat.

Tilaisuus pidetään Cafe Ekbergin tiloissa, osoitteessa Bulevardi 9. Varmista paikkasi ilmoittautumalla tästä.

Lauri Koponen, vaikuttajaviestinnän asiantuntija
p. 0405233563, lauri.koponen@hyvinvointiala.fi

Päivämäärä: tiistai 11.12.2018
Aika: klo 08:30 – 11
Paikka: Cafe Ekberg

Ohjelma:
8:30 Aamiaista tarjolla

9:00 Tervetuloa!
Eveliina Vigelius, elinkeinoasioiden asiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry

9:15 Valinnanvapauden hintalappu?
Joonas Turunen, johtaja, perusterveydenhuolto, Mehiläinen
Riitta Pylvänen, valinnanvapauskokeilun projektipäällikkö, Jyväskylän alue

9:45 Tökkiikö tekniikka?
Karita Reijonsaari, kehitysjohtaja, Terveystalo
Jari Porrasmaa, erityisasiantuntija, Sosiaali- ja terveysministeriö

10:15 Pärjääkö pieni?
Tiina Wangel, yrittäjä, toimitusjohtaja, Tiimikke Oy
Sami Salminen, LL, kunnanlääkäri, Kunnanlääkärit Kiuruvesi Oy

10:30 Päivän positiiviset – mitä hyvää on jo hanskassa?
Vuokko Lehtimäki, hankepäällikkö, Sosiaali- ja terveysministeriö

10:45 Keskustelua

11:00 tilaisuus päättyy

Kuntien sote-palveluiden kokonaisulkoistukset vahvistavat kuntien taloutta ja mahdollistavat palveluiden säilymisen28.11.2018 08:00Tutkimus

Sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisulkoistukset ovat tuoneet kunnille säästöjä ja hillinneet kustannusten nousua. Säästö näkyi useimmiten perusterveydenhuollon kustannuksissa, mutta euromääräisesti myös erikoissairaanhoidossa. Tulokset selviävät Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistukset - Sopimukset, kustannuskehitys ja saatavuus -selvityksestä, jonka toteutti Tampereen yliopiston tutkijatohtori Esa Jokinen. Tutkimuksen teetti Hyvinvointiala HALI ry.

Hallitus uhkaa sekoittaa eläkejärjestelmän13.11.2018 14:24Tiedote

Hallitus on aikeissa esittää työkyvyttömyysriskin vähentämiseen liittyvän toiminnan lisättäväksi Kevan lakisääteisiin tehtäviin. Asia ilmenee lausuntokierroksella olleesta hallituksen esitysluonnoksesta. Esitys uhkaa monimutkaistaa eläkejärjestelmää, lisätä sen kustannuksia ja aiheuttaa kilpailuhäiriöitä työhyvinvointisektorille. Myös Fiva oudoksuu Kevan toimivallan hallitsematonta kasvattamista työhyvinvointitoiminnassa. Hyvinvointiala HALI ry:n mukaan työhyvinvointitoimintaa pitäisi rajata esityksessä tiukemmin.