Sote-keskuskokeilut ovat nopeuttaneet hoitoon pääsyä perusterveydenhuoltoon

Sote-keskuskokeiluissa on pystytty parantamaan perusterveydenhuollon palvelujen saatavuutta. Sote-keskusten korvausmalleja on kuitenkin hiottava ja tietojärjestelmäongelmia ratkaistava. Hyvinvointiala HALI ry:n mukaan kokeiluista on saatu hyvää oppia tulevaan.

Uuden sote-järjestelmän valinnanvapautta on kokeiltu eri puolilla Suomea kahden vuoden ajan. Laajimmin on kokeiltu sote-keskusten toimivuutta.

Suomen terveydenhoitojärjestelmän suurimpia ongelmia on palvelujen heikko saatavuus. Kansalaiset odottavat asian ratkaisemista sote-uudistuksessa.

- Sote-keskuskokeiluissa yksityiset ovat tarjonneet perusterveydenhuollon palveluita niin, että ihmiset pääsevät hoitoon entistä nopeammin. Näin paine päivystyksen ja erikoissairaanhoidon käytölle vähenee. Lisäksi yksityiset ovat antaneet tiukemmalla seulalla lähetteitä erikoistason hoitoon, sanoo Mehiläisen perusterveydenhuollon johtaja Joonas Turunen.

Saatavuus ei parane, ellei palveluntuottajia hakeudu valinnanvapausjärjestelmään mukaan.

- Tietojärjestelmähaasteet ovat vielä suuria. Potilastietojärjestelmät eivät keskustele keskenään, eivätkä esimerkiksi kokeiluissa tavoitellut digipalvelut ole vielä mahdollisia valinnanvapausasiakkaille, sanoo Terveystalon kehitysjohtaja Karita Reijonsaari. Kansallisissa tietojärjestelmähankkeissa edetään kuitenkin jatkuvasti. Joitakin asioita, kuten tärkeä ostopalveluvaltuutuksen käyttöönotto voidaan ratkaista myös paikallisesti järjestäjän ja tuottajien vuoropuhelulla.

Käytännössä kaikki tahot ovat kantaneet huolta pienten palveluntuottajien toimintaedellytyksistä uudistuksen jälkeen. Palveluntuottajien huolet ovat hyvin käytännönläheisiä ja samansuuntaisia. Korvausten tulee olla paikalliseen väestöpohjaan ja muihin alueellisiin eroihin tarkasti sovitettuja eikä tietoteknisten asioiden saa antaa nousta pienille toimijoille ylittämättömiksi esteiksi.

- Potilastyö on kokeiluissa pääosin yhtä antoisaa ja monipuolista kuin muutoinkin. Ongelmia tuottavat epäselvät sopimuskirjaukset. Mitä tarkoittaa, jos sopimuksessa lukee, että on tarjottava ”yleislääkäritasoisia palveluja”? Järjestäjän tulisi kirjata selkeästi, mitä tuottajalta vaaditaan. Haasteita on myös henkilöstön rekrytoinnissa, ihan toimintaympäristön epäselvyydenkin vuoksi, sanoo Vääksyn lääkärikeskuksen toimitusjohtaja, yrittäjä Tiina Wangel.

Hyvinvointiala HALI ry:n mukaan vain yhteistyössä toteutettu sote-uudistuksen toimeenpano voi onnistua.

- Tulevilla maakunnilla on sote-uudistuksen toimeenpanon suhteen erittäin laajasti valtaa. Järjestäjän on istuttava alusta asti ja säännöllisesti samaan pöytään tuottajien kanssa pohtimaan palvelutuotannon yksityiskohtia. Sama koskee valtakunnan tason päätöksentekoa. Kun ministeriöt laativat maakunnille valinnanvapauslain toimeenpanon ohjeistuksia, mukaan kannattaa ottaa yksityiset palveluntuottajat kaikissa vaiheissa. Vain palveluntuottaja voi tietää, miten eri ratkaisut palveluntuottajaan vaikuttavat, asiantuntija Eveliina Vigelius muistuttaa.

Lisätietoja:

Joonas Turunen, johtaja, perusterveydenhuolto, Mehiläinen

joonas.turunen@mehilainen.fi, p. 040 542 5935

Karita Reijonsaari, kehitysjohtaja, Terveystalo

karita.reijonsaari@terveystalo.com, p. 050 387 8119

Tiina Wangel, toimitusjohtaja, Vääksyn lääkärikeskus

tiina.wangel@tiimikke.fi, p. 0400 487 992

Eveliina Vigelius, asiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry

eveliina.vigelius@hyvinvointiala.fi, p. 044 511 4411

Kuntien sote-palveluiden kokonaisulkoistukset vahvistavat kuntien taloutta ja mahdollistavat palveluiden säilymisen28.11.2018 08:00Tutkimus

Sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisulkoistukset ovat tuoneet kunnille säästöjä ja hillinneet kustannusten nousua. Säästö näkyi useimmiten perusterveydenhuollon kustannuksissa, mutta euromääräisesti myös erikoissairaanhoidossa. Tulokset selviävät Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistukset - Sopimukset, kustannuskehitys ja saatavuus -selvityksestä, jonka toteutti Tampereen yliopiston tutkijatohtori Esa Jokinen. Tutkimuksen teetti Hyvinvointiala HALI ry.

Hallitus uhkaa sekoittaa eläkejärjestelmän13.11.2018 14:24Tiedote

Hallitus on aikeissa esittää työkyvyttömyysriskin vähentämiseen liittyvän toiminnan lisättäväksi Kevan lakisääteisiin tehtäviin. Asia ilmenee lausuntokierroksella olleesta hallituksen esitysluonnoksesta. Esitys uhkaa monimutkaistaa eläkejärjestelmää, lisätä sen kustannuksia ja aiheuttaa kilpailuhäiriöitä työhyvinvointisektorille. Myös Fiva oudoksuu Kevan toimivallan hallitsematonta kasvattamista työhyvinvointitoiminnassa. Hyvinvointiala HALI ry:n mukaan työhyvinvointitoimintaa pitäisi rajata esityksessä tiukemmin.