Sote nytkähti eteenpäin! - Nyt on päätösten aika

Hyvinvointiala HALI ry on tyytyväinen, että sote-lakien valmistelu etenee. Lakipaketti ei ole täydellinen, mutta se luo rakenteet, joissa on mahdollista päästä sote-uudistukselle asetettuihin tavoitteisiin:

• Järjestämisvastuu siirtyy suuremmille yksiköille. Maakunnat ovat vahvempia järjestäjiä ja vastuunkantajia, kuin sadat kunnalliset toimijat. Myös paremmalle hankintaosaamiselle on hyvät edellytykset.

• Valinnanvapaus voi tuoda kaikkien kansalaisten saataville useampia vaihtoehtoja, joista valita. Tällöin palvelujen yhdenvertaisempi saatavuus paranee.

• Valinnanvapaus tuo järjestelmään myös kilpailuelementin. Se kannustaa tuottajien toiminnan läpinäkyvyyden ja vertailtavuuden lisäämiseen sekä tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseen julkisesti rahoitetuissa sote-palveluissa. Tämä auttaa kustannuskasvun taittamistavoitteen saavuttamisessa.

Kun nämä elementit tuodaan julkisesti rahoitettuun sote-järjestelmään, loppu on kiinni toteutuksesta.

- Valmistelu maakunnissa ja ministeriöissä on voinut edetä vain tiettyyn pisteeseen saakka, koska on jouduttu odottamaan eduskunnan ratkaisuja. Nyt maali on hieman lähempänä, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas Hyvinvointiala HALI ry:stä.

- Pitää muistaa, että sote-palvelujen järjestämisvastuu ja valvonta ovat jatkossakin julkisen tahon käsissä. Järjestelmää pitää luonnollisesti kehittää koko ajan, joten seuraavalle vaalikaudellekin jää runsaasti tehtävää, hän jatkaa.

Ihmisten ja palveluntuottajien epävarmuus ja huoli tulevaisuudesta on ollut yhteinen. Toimintaympäristö alkaa vihdoin selkeytyä.

- Odotamme nyt pikaisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysvaliokunnalta. Asiaa on puitu myös siellä koko vaalikausi. Tätä uudistusta on tehty useilla hallituskokoonpanoilla, parlamentaarisesti ja ilman jo toistakymmentä vuotta. Nyt on päätösten aika. Sote pitää saada eduskunnan täysistunnon käsittelyyn viipymättä, jotta se ehditään käsitellä ennen istuntotaukoa, Rajakangas sanoo.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 374 164, ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.