Sote-uudistus avaa uusia mahdollisuuksia luoda hyvinvointia yhdessä

Uudistus avaa erilaisia mahdollisuuksia kuntien, yritysten, järjestöjen ja oppilaitosten väliselle yhteistyölle.

Laurea-ammattikorkeakoulun koolle kutsumassa sote-integraatioon keskittyvässä seminaarissa pohdittiin yhteistyön uudenlaisia mahdollisuuksia.  Tapahtuma herätti laajaa kiinnostusta Lohjalla ja verkon välityksellä muualla Uudellamaalla.

Sote- ja maakuntauudistuksessa on kyse hallinnon uudelleenjärjestelystä. Jatkossa Suomessa on kolme hallinnon tasoa, valtio, maakunta ja kunta. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia tehdä asioita eri tavoin yhdessä. "Yhdessä tekeminen on aina ollut vahva osa laurealaista toimintatapaa, jossa korkeakoulu osallistuu vahvasti arjen kehittämistyöhön", muistutti Laurean rehtori Jouni Koski.

Sosiaali- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Pasi Pohjola kertoi sote-uudistuksen periaatteista, joilla lisätään asiakkaan valinnanvapautta ja sovitetaan palveluja uusilla tavoilla. Uudistuksen ytimessä on palvelujen organisoinnin ja tuottamisen erottaminen toisistaan. Se avaa monenlaisia mahdollisuuksia yhteistyölle eri toimijoiden välillä.

Tulevalla sote-uudistuksella on suuri merkitys suomalaisten kuntien vetovoimaisuuteen, joka tehdään jatkossa entistä enemmän yhteistyössä. "Hyvinvoinnissa on kyse hyvän elämän mahdollisuuksien tarjoamisesta", sanoi Lohjan kaupunginjohtaja Mika Sivula. "Asukkaiden hyvinvointi tulee nähdä laajana kokonaisuutena, joka palvelee asukkaita arjen asioissa ja varmistaa kunnan elinvoimaisuuden, oli palveluiden tuottaja sitten kuka tahansa", hän totesi.

"Perinteinen jako sosiaali- ja terveyspalveluihin ei aina toimi uudessa maailmassa. Nykyaikainen terveys- ja hyvinvointijohtaminen kehittyy yhteistyöllä", sanoi Suomen sosiaali- ja terveys ry SOSTE:n johtaja Anne Knaapi.  Sote-uudistuksen uudenlaiset rakenteet, toimiva työnjako, asiakkaan valinnanvapaus ja digitalisaatio haastavat kaikki toimijat uudenlaiseen yhteistyöhön. Maakunta, kunnat, järjestöt, yritykset ja asukkaat ovat uusien yhteistyöhaasteiden edessä, mutta myös uusien yhteiskehittämisen mahdollisuuksien edessä, hän sanoi.

"Laurea-ammattikorkeakoulu haluaa olla mukana muutoksessa ja tekemässä sitä yhdessä maakunnan, kuntien ja järjestökentän kanssa", toteaa Laurean sote- ja maakuntauudistusjohtaja Petri Tani.

Laurea on Uudellamaalla kuudella kampuksella toimiva korkeakoulu. Laureassa oppiminen ja työelämän palvelut kulkevat käsi kädessä. Opiskelussa keskeisessä osassa ovat työelämän tarpeista tulevat aidot toimeksiannot, kuten projektit ja kehittämistehtävät. Tästä syystä opiskelu Laureassa tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden rakentaa tulevaisuutta yhdessä työelämän kanssa.

Lisätietoja: Sote- ja maakuntauudistusjohtaja Petri Tani, Laurea-ammattikorkeakoulu, petri.tani@laurea.fi, 040 354 3617