Sote-uudistus pienentää kunnallisveroa historiallisesti, yllättävän moni kunta laskee kiinteistöveroa

Kunnallisveroprosentit muuttuvat vuoden 2023 alussa historiallisesti. Sote-uudistuksen rahoituslaki määrää, että Manner-Suomen kuntien tuloveroprosentit laskevat 12,64 prosenttiyksikköä vuonna 2023 ja vastaava summa siirtyy valtion verotukseen. Manner-Suomen kunnat eivät voi siis muuttaa vuoden 2023 kunnallisveroprosenttejaan. Tuloveroprosentteihin ei tehty muutoksia myöskään Ahvenanmaalla.

Manner-Suomessa kunnallisveroprosentit vaihtelevat 4,36–10,86 prosentin välillä vuonna 2023. Keskimääräinen kunnallisveroprosentti on 7,38. Kunnallisveron arvioidaan tuottavan kunnille ensi vuonna tuloveroa noin 10 miljardia euroa, joka on noin 11,6 miljardia vähemmän kuin vuonna 2022.

– Ahvenanmaan kuntien tehtävät eivät muutu uudistuksessa, joten niidenkunnallisveroprosentteja ei leikata.Terveydenhuoltopalvelut ovat jo pidemmän aikaa olleet Ahvenanmaan maakunnan hallituksen vastuulla,kertoo asiantuntija Benjamin Strandberg.

19 kuntaa laskee kiinteistöveroprosenttia

Sote-uudistuksesta johtuvat rajoitukset eivät ulotu kiinteistöverotukseen, joten kunnat saavat muuttaa myös vuonna 2023 kaikkiakiinteistöveroprosenttejaan lain mahdollistamissa rajoissa.

Vakituisen asunnon kiinteistöveroa laski 15 kuntaa. 12 kuntaa muutti yleistä kiinteistöveroprosenttiaan. Näistä laskijoita on puolet. Valtaosa veromuutoksia tehneistä kunnista on pieniä kuntia.

Kiinteistöveromuutosten vähäisyys ja runsas laskijoiden määrä yllätti! Vaikka tulevaisuus on sumuinen, kunnat haluavat veropäätöksillään tukea asukkaitaan, kun asumisen ja elämisen kustannukset nousevat vauhdikkaasti. Verokevennykset suunnataan erityisesti vakituisen asunnon kiinteistöveroon. Taustalla vaikuttaa myös kuntien vahva muu verokehitys koronaelpymisen pohjilta, valottaa pääekonomisti Minna Punakallio.

– Kuntien ensi vuoden verotulot näyttävät poikkeuksellisen hyviltä. Tämä johtuu siitä, että kunnille kertyy vuonna 2023 aiempien vuosien korkeammilla veroprosenteilla laskettuja verotuloja, kertoo erityisasiantuntija Pekka Montell.

Kiinteistöveroa muuttavat kunnat:

Yleinen kiinteistöveroprosentti

Nostajat 6 kpl: Alavus, Kontiolahti, Tervo, Siikajoki, Keitele, Raahe

Laskijat 6 kpl: Salla, Vehmaa, Lieto, Loppi, Paimio, Pelkosenniemi

Vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti

Nostajat 4 kpl: Alavus, Kontiolahti, Keitele, Raahe

Laskijat 15 kpl: Kittilä, Mäntsälä, Rautjärvi, Salla, Siikajoki, Teuva, Vaasa, Vehmaa, Kruunupyy, Laihia, Simo, Taipalsaari, Tervola, Pyhäjoki, Pelkosenniemi

Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti

Nostajat 5 kpl: Alavus, Kolari, Miehikkälä, Keitele, Raahe

Laskijat 3 kpl: Kaavi, Loppi, Pelkosenniemi

Pääekonomisti Minna Punakallio, minna.punakallio@kuntaliitto.fi, 040 751 5175
Erityisasiantuntija, pekka.montell@kuntaliitto.fi, 044 085 1738
Asiantuntija Benjamin Strandberg, benjamin.strandberg@kuntaliitto.fi, 050 594 0603
Kuntatalousasioiden johtaja Sanna Lehtonen, sanna.lehtonen@kuntaliitto.fi, 050 575 9090

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.