Soten tavoitteita ei saavuteta – epäonnistunut esitys

Hallituksen esitys keskeisistä sote-laeista ei Hyvinvointiala HALIn mukaan saavuta lähes koko vuosituhannen valmistellun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen keskeisiä tavoitteita. Kansalaisen näkökulmasta huolestuttavaa on, että palveluiden saatavuus on hallitukselle vasta toissijainen tavoite. Tärkeintä on keskittää sote-palveluiden tuotanto julkiselle sektorille, ei se, saavatko ihmiset tarvitsemansa palvelut oikea-aikaisesti ja jonottamatta.

Sote-uudistuksen tavoitteena koko sen valmistelun ajan on ollut palveluiden saatavuuden ja oikeudenmukaisuuden parantaminen julkisen talouden kestävyyden turvaavalla tavalla.

- Hallituksen esityksessä keskitytään julkisen palvelutuotannon suojelemiseen, ei siihen, että ihmiset saisivat tarvitsemansa palvelut oikea-aikaisesti ja jonottamatta. Esityksellä ei päästä sote-uudistukselle asetettuihin tavoitteisiin, sanoo Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Kansalaisen tarpeet unohtuivat

Sote-järjestämislain mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien sote- ja pelastuspalveluiden järjestämisvastuu siirretään perustettaville sote-maakunnille. Kyseisten palveluiden tuotanto halutaan myös keskittää sote-maakunnille. Yksityisen sektorin toimintaedellytyksiä halutaan siis rajata selvästi nykyisestä.

- Näyttää siltä, että hallitukselle on tärkeämpää se, mikä taho palvelut tuottaa, kuin se, että palvelut ovat yleensä saatavilla. Erittäin huolestuttavaa ja surullista kansalaisten näkökulmasta, Rajakangas sanoo.

Hallituksen esityksen mukaan sote-maakuntien rahoituksesta vastaa valtio. Samassa yhteydessä kunnallisveron tuotosta siirretään lähes 13 prosenttia sote-maakunnille, joille ei tule verotusoikeutta eikä mahdollisuutta ottaa pitkäaikaista lainaa.

- Hallituksen esitys ei ole taloudellisesti kestävällä pohjalla. Yksityisen sektorin palveluntuottajien hyödyntäminen on ollut kunnille ja kuntayhtymille kannattavaa: palveluiden saatavuus on parantunut kuntien omaa tuotantoa matalammilla kustannuksilla. Jos yksityisen sektorin hyödyntämistä tulevaisuudessa rajataan, karsivatko sote-maakunnat sitten palveluita, Rajakangas kysyy.

Rajakangas hämmästelee, miksei yhteiskunnassa ole selvitetty ulkoistusten onnistumisia, epäonnistumisia ja sitä, mitä ne ovat maksaneet.

- Vetää todella vakavaksi, että yksityiset palveluntuottajat tai ulkoistaneet kunnat eivät ole päässeet osallistumaan millään tavalla sote-esityksen valmisteluun, Rajakangas sanoo.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 374 164, ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvään hoivaan ja hoitajien palkkaamiseen tarkoitetut rahat valuvat kuntien pohjattomaan kassaan28.9.2020 12:08:44 EESTTiedote

Vanhuspalvelulain ympärivuorokautisen hoivan mitoitusvaade astuu voimaan 1.10.2020. Tämä ns. mitoituslainsäädäntö rajaa hyvin tarkkaan välillisen ja välittömän työn ja sen minkä verran koulutetun hoivahenkilöstön työajasta lasketaan mitoitukseen ja mikä jää sen ulkopuolelle. Yksityiset palveluntuottajat ovat edeltävän puolentoista vuoden aikana nostanee mitoituksiaan jo merkittävästi.

Yhteiskannanotto: Sotesta saatava tavoitteiden mukainen ja ihmislähtöinen uudistus, joka huomioi yritysten ja järjestöjen panoksen25.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Sote-järjestelmän uudistamiselle asetetut tavoitteet yhdenvertaisten ja laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamisesta kaikille suomalaisille, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantamisesta, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisesta ja kustannusten kasvun hillinnästä ovat oikeat. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää, että kaikki saatavilla olevat resurssit hyödynnetään ja että sotea rakennetaan ihmisten tarpeet edellä.