Upseeriliitto ry

Sotilasjärjestöt: Valtion lipeäminen sopimusneuvotteluista osoittaa vastuuttomuutta epävakaassa turvallisuustilanteessa

Sotilaat puolustavat eturintamassa suomalaisten turvallisuutta. Vakautta tarvitsevat myös sotilaat, joita koskevat virka- ja työehtosopimusneuvottelut olivat jo loppusuoralla. Valtiotyönantaja kuitenkin yllättäen katkaisi neuvottelut, ja nyt valtion virkamiehet ovat ajautumassa sopimuksettomaan tilaan.

”Sotilaat huolehtivat Suomen turvallisuudesta. Valmiuteen on panostettu niin korona-aikana kuin Ukrainan sodan alettua. Työkuorma kentällä on kasvanut merkittävästi. On vastuutonta, jos sotilaista ei huolehdita ja olemme ilman virkaehtosopimusta”, kritisoi Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita.

Myös Päällystöliitossa ja Aliupseeriliitossa kummastellaan työnantajan piittaamattomuutta.

”Epävakaassa turvallisuustilanteessa ja Suomen valmistautuessa Nato-jäsenyyteen valtio ei voi luoda epävakautta työmarkkinoillekin. Me ammattisotilaat olemme tottuneet noudattamaan sopimuksia ja sovittuja määräaikoja, joten valtiotyönantajan lipeäminen sovitusta tuntuu käsittämättömältä. Se myös osoittaa, ettei valtio arvosta työntekijöitään”, sanoo Päällystöliiton puheenjohtaja Jyrki Lukkarinen.

”Odotamme Valtion työmarkkinalaitokselta vastuunkantoa. Nyt tarvitaan kunnolliset palkankorotukset ja työrauhaa. Sotilaat ovat työskennelleet poikkeuksellisen työtaakan alla jo kolme vuotta, ensin pandemian ja nyt Ukrainan sodan vuoksi. Tätä taustaa vasten neuvottelujen päättäminen oli vastuutonta”, toteaa Aliupseeriliiton puheenjohtaja Jyrki Surkka.

Valtion työmarkkinalaitos katkaisi yllättäen keskiviikkona 11. tammikuuta neuvottelut tämän vuoden palkankorotuksista. Jos uutta neuvottelukutsua ei tule, viime vuonna neuvoteltu virka- ja työehtosopimus irtisanotaan huomenna lauantaina 14. tammikuuta. Sopimuksen piirissä on noin 78 000 valtion työntekijää.

Lisätietoja:

Ville Viita, puheenjohtaja, Upseeriliitto

viita@upseeriliitto.fi, p. 044 501 0378

Jyrki Lukkarinen, puheenjohtaja, Päällystöliitto

jyrki.lukkarinen@paallystoliitto.fi, p. 040 301 9291

Jyrki Surkka, puheenjohtaja, Aliupseeriliitto

jyrki.surkka@aliupseeriliitto.fi, p. 050 341 4151

Upseeriliitto ry
Laivastokatu 1 B

Upseeriliitto edustaa suomalaisia upseereita kadetista kenraaliin. Upseeriliiton tehtävä on edistää jäsenistönsä työsuhteisiin liittyviä sopimuksia ja palkkausta. Upseeriliitto vaikuttaa myös yhteyskunnallisiin sekä maanpuolustukseen ja rajavalvontaan liittyviin kysymyksiin. Vuonna 1918 perustetussa Upseeriliitossa on jäseniä 6500 ja se on yksi Akavan jäsenliitoista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Upseeriliitto ry

Hallitus lupaa varmistaa Puolustusvoimien henkilöstön työssäjaksamisen16.6.2023 17:09:16 EEST | Tiedote

Upseeriliitto on tyytyväinen tänään julkistetun hallitusohjelman kirjaukseen, että ”Hallitus varmistaa Puolustusvoimien henkilöstön riittävyyden ja jaksamisen. Tarvittavaa henkilöstöä lisätään suunnitelmallisesti.” Työssäjaksamisen ja työaikasuojelun varmistaminen on erityisen tärkeää muuttuneessa toimintaympäristössä, jossa sotilaiden työkuorma on kasvanut merkittävästi muun muassa sotaharjoitusten määrän lisäännyttyä.