Sovellus toimii epävakaasti – HSL pahoittelee häiriötä

Torstaina alkuiltapäivästä vikaantuneen HSL-sovelluksen toiminta on edelleen epävakaata, ja osa lipuista jää toimittamatta asiakkaille. HSL jatkaa myös viikonloppuna sovelluksen häiriöiden selvittämistä.

”Olemme pahoillamme mobiiliasiakkaillemme aiheutuneesta haitasta. Teemme parhaamme, että sovellus toimisi moitteetta vastaisuudessa”, sanoo HSL:n teknologiaratkaisut-osaston johtaja Hannu Heikkinen.

Sovelluksen tämänpäiväisen häiriön lisäksi HSL selvittää parhaillaan, mistä sovellusta viimeisen kuukauden aikana vaivanneet ongelmat johtuvat. Tavoitteena on, että sovelluksen toiminta palaisi aiemmalle, hyvin luotettavalle tasolleen mahdollisimman pian.

Sovelluksen häiriötilanteissa suosituksemme on, että asiakkaat käyttäisivät muita lipunostokanavia, jos sellaisia on kohtuudella saatavilla. Lipuntarkastajat, konduktöörit ja bussien kuljettajat käyttävät lippuja tarkastaessaan tilannekohtaista harkintaa.

Häiriön aikana hankitut ylimääräiset liput hyvitetään

Katevaraukset korttimaksetuista lipuista, joita ei ole saatu toimitettua, purkautuvat kahden tunnin kuluttua. Mobiilimaksetut liput hyvitetään normaalisti noin 2-3 päivän kuluessa.

Jos asiakkaalla on ollut HSL-sovelluksessa voimassa oleva kausilippu, jota hän ei ole voinut käyttää sovelluksen toimintahäiriön vuoksi, hänelle hyvitetään kertalippu, jonka hän on mahdollisesti joutunut ostamaan. Kertalipusta hyvitystä saadakseen täytyy asioida HSL:n palvelupisteessä Rautatientorilla, Itäkeskuksessa tai Itä-Pasilassa. Palvelupisteeseen pitää ottaa mukaan puhelin, jossa HSL-sovellus ja kausilippu ovat, sekä ostettu kertalippu.

Hannu Heikkinen
osastonjohtaja, teknologiaratkaisut

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.9.201917.9.2019 15:29:50 EESTTiedote

HSL:n hallituksen lausunto yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2018 arviointikertomuksen johdosta Hallitus päätti antaa syysyhtymäkokoukselle liitteen mukaisen lausunnon lautakunnan tarkastuslautakunnan vuotta 2018 koskevasta arviointikertomuksesta. Lisäksi hallitus ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Matkalippujen jälleenmyyntiperusteista päättäminen Hallitus päätti hyväksyä HSL:n uudet lipunmyyntiperiaatteet. Uusien periaatteiden mukaan HSL ei enää maksa erillistä myyntiin perustuvaa palkkiota jälleenmyyjille HSL:n lippujen myynnistä. Hallitus myös seuraa uusien jälleenmyyntiperusteiden vaikutuksia HSL:n lipunmyyntiin ja eri asiakasryhmiin. Lisäksi hallitus päättää myöhemmin erikseen periaatteiden soveltamisesta HSL:n omissa palvelupisteissä ja jäsenkuntien perustamissa HSL-palvelupisteissä tapahtuvaan myyntiin. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN HSL:n myyntipisteverkoston käyttöoikeussopimuksen toteuttajien valinta Hallitus päätti val