Sovellus toimii epävakaasti – HSL pahoittelee häiriötä

Torstaina alkuiltapäivästä vikaantuneen HSL-sovelluksen toiminta on edelleen epävakaata, ja osa lipuista jää toimittamatta asiakkaille. HSL jatkaa myös viikonloppuna sovelluksen häiriöiden selvittämistä.

”Olemme pahoillamme mobiiliasiakkaillemme aiheutuneesta haitasta. Teemme parhaamme, että sovellus toimisi moitteetta vastaisuudessa”, sanoo HSL:n teknologiaratkaisut-osaston johtaja Hannu Heikkinen.

Sovelluksen tämänpäiväisen häiriön lisäksi HSL selvittää parhaillaan, mistä sovellusta viimeisen kuukauden aikana vaivanneet ongelmat johtuvat. Tavoitteena on, että sovelluksen toiminta palaisi aiemmalle, hyvin luotettavalle tasolleen mahdollisimman pian.

Sovelluksen häiriötilanteissa suosituksemme on, että asiakkaat käyttäisivät muita lipunostokanavia, jos sellaisia on kohtuudella saatavilla. Lipuntarkastajat, konduktöörit ja bussien kuljettajat käyttävät lippuja tarkastaessaan tilannekohtaista harkintaa.

Häiriön aikana hankitut ylimääräiset liput hyvitetään

Katevaraukset korttimaksetuista lipuista, joita ei ole saatu toimitettua, purkautuvat kahden tunnin kuluttua. Mobiilimaksetut liput hyvitetään normaalisti noin 2-3 päivän kuluessa.

Jos asiakkaalla on ollut HSL-sovelluksessa voimassa oleva kausilippu, jota hän ei ole voinut käyttää sovelluksen toimintahäiriön vuoksi, hänelle hyvitetään kertalippu, jonka hän on mahdollisesti joutunut ostamaan. Kertalipusta hyvitystä saadakseen täytyy asioida HSL:n palvelupisteessä Rautatientorilla, Itäkeskuksessa tai Itä-Pasilassa. Palvelupisteeseen pitää ottaa mukaan puhelin, jossa HSL-sovellus ja kausilippu ovat, sekä ostettu kertalippu.

Hannu Heikkinen
osastonjohtaja, teknologiaratkaisut

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.201926.11.2019 15:41:14 EETTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjousk