Finanssiala ryFinanssiala ry

Sovintoehdotuksen kaatuminen suuri pettymys

Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ry ovat pettyneitä siihen, että rahoitusalan palkansaajajärjestöt Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto NOUSU hylkäsivät tänään valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen. Työnantajapuolelle esitys olisi kelvannut. Sovintoesityksen hylänneet ammattiliitot ovat nyt yksin vastuussa riidan pitkittymisestä.

Eri tutkimusten mukaan asiakkaat haluavat pankkipalvelua muulloinkin kuin virka-aikoina, esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin. Muilla palvelualoilla on jo pitkään voitu tehdä rahoitusalaa joustavammin töitä eri viikonpäivinä. Vakuutusalalla uudesta viikonlopputyömallista sovittiin joulukuussa.

”Palkansaajapuolen viesti on nyt se, että rahoitusalalla ei haluta uudistua ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Se on suuri pettymys. Muutostarpeisiin ei vastata sillä, että poteroidutaan vanhoihin kaavoihin”, toteaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

FA:n ja Paltan mielestä sovintoesitys oli tasapainoinen kokonaisuus, jossa oli otettu huomioon molempien osapuolten näkökohtia. Viikonlopputyön osalta esityksessä oli yhdistetty palkansaajapuolen vaatimus paikallisesta sopimisesta ja työnantajan oikeus osoittaa työhön tarvittavat lisähenkilöt, jos vapaaehtoisia ei ole riittävästi.

”Viikonlopputyöjärjestelmä ei voi perustua pelkkään vapaaehtoisuuteen, koska asiakaspalvelun pitää toimia kaikissa olosuhteissa. Uudistuva rahoitusala tarvitsee pysyvän ja helposti käyttöönotettavan työaikajärjestelmän, jonka sisältö ja kustannustaso ovat etukäteen työnantajan tiedossa”, Aarto painottaa.

Riitaa koskeva sovittelu alkoi valtakunnansovittelijan johdolla jo ennen joulua. Tähän mennessä palkansaajapuoli on toteuttanut kaksi kahden päivän lakkoa. Lisäksi ylityökielto on ollut voimassa jo pitkään.

"Kaikkien osapuolten etu olisi ollut, että riitaan olisi saatu ratkaisu. Sovintoehdotuksen kaatuminen merkitsee sitä, että tilanne vaikeutuu entisestään. Emme voi kuin ihmetellä palkansaajapuolen toimintaa", Tuomas Aarto jatkaa.

Rahoitusalan työehtosopimuksen piirissä on noin 25 000 toimihenkilöä. Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.