Finanssiala ryFinanssiala ry

Sovintoehdotuksen kaatuminen suuri pettymys

Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ry ovat pettyneitä siihen, että rahoitusalan palkansaajajärjestöt Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto NOUSU hylkäsivät tänään valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen. Työnantajapuolelle esitys olisi kelvannut. Sovintoesityksen hylänneet ammattiliitot ovat nyt yksin vastuussa riidan pitkittymisestä.

Eri tutkimusten mukaan asiakkaat haluavat pankkipalvelua muulloinkin kuin virka-aikoina, esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin. Muilla palvelualoilla on jo pitkään voitu tehdä rahoitusalaa joustavammin töitä eri viikonpäivinä. Vakuutusalalla uudesta viikonlopputyömallista sovittiin joulukuussa.

”Palkansaajapuolen viesti on nyt se, että rahoitusalalla ei haluta uudistua ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Se on suuri pettymys. Muutostarpeisiin ei vastata sillä, että poteroidutaan vanhoihin kaavoihin”, toteaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

FA:n ja Paltan mielestä sovintoesitys oli tasapainoinen kokonaisuus, jossa oli otettu huomioon molempien osapuolten näkökohtia. Viikonlopputyön osalta esityksessä oli yhdistetty palkansaajapuolen vaatimus paikallisesta sopimisesta ja työnantajan oikeus osoittaa työhön tarvittavat lisähenkilöt, jos vapaaehtoisia ei ole riittävästi.

”Viikonlopputyöjärjestelmä ei voi perustua pelkkään vapaaehtoisuuteen, koska asiakaspalvelun pitää toimia kaikissa olosuhteissa. Uudistuva rahoitusala tarvitsee pysyvän ja helposti käyttöönotettavan työaikajärjestelmän, jonka sisältö ja kustannustaso ovat etukäteen työnantajan tiedossa”, Aarto painottaa.

Riitaa koskeva sovittelu alkoi valtakunnansovittelijan johdolla jo ennen joulua. Tähän mennessä palkansaajapuoli on toteuttanut kaksi kahden päivän lakkoa. Lisäksi ylityökielto on ollut voimassa jo pitkään.

"Kaikkien osapuolten etu olisi ollut, että riitaan olisi saatu ratkaisu. Sovintoehdotuksen kaatuminen merkitsee sitä, että tilanne vaikeutuu entisestään. Emme voi kuin ihmetellä palkansaajapuolen toimintaa", Tuomas Aarto jatkaa.

Rahoitusalan työehtosopimuksen piirissä on noin 25 000 toimihenkilöä. Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.