SPJL: Alkoholilain uudistus ja järjestäytyneen rikollisuuden torjunta lisäävät poliisien tehtäviä – tarve 700 uudelle poliisille

Suomen Poliisijärjestöjen Liitto (SPJL) vaatii poliisiresurssien lisäämistä vähintään 700 poliisilla. Poliisien kokonaisvahvuus on tällä hetkellä 7150 poliisia. Se ei SPJL:n mukaan riitä, jotta alkoholilain uudistuksen tuomiin lisätehtäviin ja järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan olisi riittävät resurssit.

– Jos lisäresursseja ei saada, poliisien tehtäviä on priorisoitava entistä rankemmalla kädellä ja yhä enemmän hälytystehtäviä jää hoitamatta. Myös Poliisihallitus on vaatinut resurssien nostamista vähintään 7850 poliisiin, huomauttaa SPJL:n puheenjohtaja Jonne Rinne.

Jo ennen alkoholilain uudistusta poliisilta on jäänyt vuosittain 100 000 hälytystehtävää suorittamatta resurssipulan takia. Nyt vapautuvat ravintoloiden aukioloajat tuovat poliisille lisää yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon liittyviä tehtäviä ja laittavat poliisien entisestään niukat resurssit tiukoille.

– Alkoholin anniskeluaikojen pidentymisen lisäksi on muistettava uudenlaiset, vakavat uhat kuten jengiytyminen, järjestäytyneen rikollisuuden lisääntyminen ja pahimmillaan terrorismiin johtava syrjäytyminen, Rinne toteaa.

Ruotsi heräsi poliisipulaan viime hetkellä

Suomessa on vähemmän poliiseja asukasta kohti kuin muissa Pohjoismaissa. SPJL:n mukaan nyt on viimeinen hetki välttää ne ongelmat, joihin poliisipula on johtanut Ruotsissa.

– Meillä ei ole varaa ajautua samaan tilanteeseen kuin Ruotsissa, jossa ei panostettu ennaltaehkäisyyn haavoittuvilla alueilla. Tilanne ehti kriisiytyä ennen kuin poliittiset päättäjät heräsivät poliisipulaan ja alkoivat lisätä resursseja ja poliisin ammatin houkuttelevuutta, Rinne sanoo.

Ruotsin poliisiliiton puheenjohtajan Lena Nitzin mukaan onkin sääli, että Ruotsin poliitikot reagoivat vasta, kun poliisi ei enää kyennyt hoitamaan sille määrättyjä tehtäviä ja ihmisten luottamus poliisikuntaan oli laskenut.

– Jengirikollisuus ja järjestäytynyt rikollisuus lisääntyvät. Tämäntyyppinen rikollisuuden torjuminen on erityisen aikaa ja resursseja vievää toimintaa. Akuutti poliisipula tarkoittaa, että kansalaisten turvallisuutta ei aina voida taata, Nitz kuvaa Ruotsin tilannetta.

Hän painottaa, että vakava poliisipula on suurin turvalliseen yhteiskuntaan kohdistuva uhka. Ruotsissa poliisipulaa on pahentanut poliisiin kohdistuva väkivalta ja huonot palkat.

– Pitkällä tähtäimellä on viisasta varmistaa poliisin ammatin houkuttelevuus. Tämä edellyttää sellaista palkkatasoa ja työehtoja, jotka vastaavat ammatin vaativuutta, Nitz sanoo.

Myös Akavan puheenjohtajan Sture Fjäderin mielestä päättäjien kannattaa ottaa opiksi Ruotsin tilanteesta.

– Sisäinen turvallisuus on kaikkien suomalaisten mielestä tärkeä asia. Poliisin resursseihin ja ammatin houkuttelevuuteen on panostettava ennen kuin luottamus poliisiin ja yhteiskunnan turvallisuuteen horjuu. Tällä tavoin taataan koko yhteiskunnan toimintakyky ja mahdollisuudet luoda hyvinvointia, Fjäder painottaa.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Jonne Rinne, Suomen Poliisijärjestöjen Liitto, puh. 050 399 8795, @_Jonne_Rinne_
Puheenjohtaja Sture Fjäder, Akava, puh. 0400 609 717, @SFjder

Suomen Poliisijärjestöjen Liitto (SPJL) on maan suurin poliisin ja oikeushallinnon ammattilaisten etuja ajava järjestö. Liiton jäsenyhdistyksiin kuuluu noin 11 000 poliisia, poliisin toimistotehtävissä, Suojelupoliisissa, oikeuslaitoksessa ja hätäkeskuksissa työskentelevää ammattilaista. www.spjl.fi