Spoilerivaroitus -kirja tiivistää sadan tunnetun klassikkoelokuvan juonipaljastukset

Juri Nummelinin kirja sisältää sadan tunnetun klassikkoelokuvan juonipaljastukset mahdollisimman tiiviisti kerrottuna. Lisäksi kirjassa on lyhyt spoilerien historia.

Spoilerivaroitus, Juri Nummelin. Kansikuva: Timo Numminen.

Spoileri on kuvaus tai analyysi, joka paljastaa taideteoksesta juonen olennaisen piirteen tai sen lopputuloksen. Spoilereita ei saisi tehdä julkisessa keskustelussa eikä sosiaalisessa mediassa, siksi nykyään kerrotaan etukäteen, milloin tehdään juonipaljastuksia, toisin sanoen annetaan spoilerivaroitus. Raivostuneet fanit saattavat jopa lähettää tappouhkauksia, jos kriitikko tai bloggaaja tekee spoilerin ilman asiaankuuluvaa varoitusta.

Mutta tyhjeenekö taideteos juoniselostukseensa? Eikö taiteessa kyse ole kuitenkin viime kädessä jostain muusta?

Juri Nummelin on tietokirjailija, jonka laajaan tuotantoon sisältyvät mm. teokset Elokuvan lyhyt historia, 50 kirjaa – 50 elokuvaa ja 50 suomalaista kirjaa ja elokuvaa. Hän on kirjoittanut myös lännenkirjallisuudesta, Tolkienista ja sarjakuvan historiasta.

teos: Spoilerivaroitus
kirjailija: Juri Nummelin
kansi: Timo Numminen
kustantaja: Avain
ilmestymispäivä: 30.10.2020

Lisätiedot:
vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet:
info@avain.net

Spoilerivaroitus, Juri Nummelin. Kansikuva: Timo Numminen.

Avaimen kevät 202111.11.2020 10:35:23 EETTiedote

Avaimen kevään kirjoissa keskustellaan perheistä, elämänhallinnasta, työelämästä ja mokailusta, pandemioista kirjallisuudessa, rakkaudesta Berliiniin. Keväällä katsotaan myös taidetta ja kuljetaan metsissä. Lasten kirjoissa seikkailevat Varpu Erosen ja Tuukka Sandströmin Rontti-kissa sekä Nora Lehtisen ja Anne Muhosen hauska Hilma-täti. Lapsille ilmestyvät myös tietokirja metsän eläimistä ja kuvakirja kukista. Kari Kakkosen elämyksellinen tietokirja koko perheelle Dragons Out! Lohikäärmeistä, ritareista ja ohjelmistotestauksesta ilmestyy jo joulukuussa 2020. Selkokirjoina julkaistaan novelleja, lastenkirjallisuutta sekä tietokirjoja.

Tomi Kontion Kansallispuistojen kutsu vie lukijan Suomen luontoon29.10.2020 09:00:00 EETTiedote

Tomi Kontion teos Kansallispuistojen kutsu on valokuvia, tietoa ja tarinoita yhdistävä teos kaikille metsiä rakastaville ja luonnossa liikkuville. Se tarjoaa vinkkejä patikointireissuille, henkeäsalpaavia maisemia sekä hymyn huulille tuovaa isän ja lapsien havainnointia eräreissuilta. Teos kuljettaa lukijan muun muassa kajakkiretkelle Kolovedelle, taide-elämysten äärelle Hossaan ja bongaamaan majakoita Selkämerelle.

Pirjo Suvilehdon Oi ihana satu Kustantamon kuulumisia -blogissa27.10.2020 09:35:00 EETTiedote

“Runo päivässä tekee hyvää, ja kirja kuukaudessa ylläpitää ihan jokaisen hyvinvointia.” Tiedetään, että lukeminen on tärkeää ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa monin tavoin. Kirjallisuuden ja lukemisen mahdollisuudesta toimia terapian työkaluna puhutaan edelleen vähän. Pirjo Suvilehto esittelee tämän jokaiselle sopivan terapiamuodon teoksessaan Oi ihana satu – Lasten ja nuorten kirjallisuusterapia. Suvilehto kertoo kirjasta Kustantamon kuulumisia -blogissa.