Spoilerivaroitus -kirja tiivistää sadan tunnetun klassikkoelokuvan juonipaljastukset

Juri Nummelinin kirja sisältää sadan tunnetun klassikkoelokuvan juonipaljastukset mahdollisimman tiiviisti kerrottuna. Lisäksi kirjassa on lyhyt spoilerien historia.

Spoilerivaroitus, Juri Nummelin. Kansikuva: Timo Numminen.

Spoileri on kuvaus tai analyysi, joka paljastaa taideteoksesta juonen olennaisen piirteen tai sen lopputuloksen. Spoilereita ei saisi tehdä julkisessa keskustelussa eikä sosiaalisessa mediassa, siksi nykyään kerrotaan etukäteen, milloin tehdään juonipaljastuksia, toisin sanoen annetaan spoilerivaroitus. Raivostuneet fanit saattavat jopa lähettää tappouhkauksia, jos kriitikko tai bloggaaja tekee spoilerin ilman asiaankuuluvaa varoitusta.

Mutta tyhjeenekö taideteos juoniselostukseensa? Eikö taiteessa kyse ole kuitenkin viime kädessä jostain muusta?

Juri Nummelin on tietokirjailija, jonka laajaan tuotantoon sisältyvät mm. teokset Elokuvan lyhyt historia, 50 kirjaa – 50 elokuvaa ja 50 suomalaista kirjaa ja elokuvaa. Hän on kirjoittanut myös lännenkirjallisuudesta, Tolkienista ja sarjakuvan historiasta.

teos: Spoilerivaroitus
kirjailija: Juri Nummelin
kansi: Timo Numminen
kustantaja: Avain
ilmestymispäivä: 30.10.2020

Lisätiedot:
vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet:
info@avain.net

Spoilerivaroitus, Juri Nummelin. Kansikuva: Timo Numminen.

Syksyn kirjoissa yhteiskunnallisia teemoja ja puhuttelevaa kulttuuria30.3.2021 15:14:58 EEST | Tiedote

Avaimen syksyn 2021 runsas kustannusohjelma sisältää kirjoja kaikenikäisille lukijoille. Kirjat kuljettavat lukijat muun muassa patikoimaan Sveitsin Alpeille, valloittamaan Kiinan luovien alojen markkinoita ja pohtimaan kotiseutuvierautta sekä suvaitsevaisuuden monia ulottuvuuksia. Nuoremmille lukijoille on tarjolla muun muassa runomittaisia seikkailuja Juha Siron lastenromaanissa sekä ympäristönsuojelua hauskojen Kosan ja Mukan matkassa. Laajan selkokirjakattauksen kruunaa Elina Karjalaisen Uppo-Nalle, jonka on selkomukauttanut Silja Vuorikuru.