Spridningen skyddade i marknadsturbulensen - solvensen alltjämt stark

Avkastningen på placeringarna blev i början av året något negativ, men spridningen i olika tillgångsklasser skyddade Varmas placeringar på den instabila aktiemarknaden. Solvensen var alltjämt stark.

– Under årets första månader ökade fluktuationerna på marknaden, vilket pressade ner Varmas placeringsintäkter i viss mån. Spridning genom alternativa placeringar hjälpte i den svåra placeringsmiljön, säger Varmas verkställande direktör Risto Murto.

– Nya risker har nu dykt upp på marknaden, såsom det pyrande hotet om ett handelskrig mellan Kina och USA och en kraftig finanspolitisk stimulans i USA, fortsätter Risto Murto.

Varmas placeringar avkastade -0,4 (2,7) % i det krävande marknadsläget och placeringarnas värde var i slutet av mars 45,7 (44,4) miljarder euro. Solvensen var 11,1 miljarder euro (11,5 miljarder euro vid årets början) och låg således på en stark nivå.

Aktiemarknaden förskräcktes först av förhöjda räntor, sedan av handelskrig

I början av februari skedde en vändning i aktiemarknaden som länge hade varit på uppgång.

– Marknaden vaknade ur sin sömn och volatiliteten återvände. Rädslan för inflation fick räntorna att stiga och aktiemarknaden reagerade med en plötslig korrektionsrörelse. Rädslan för ett handelskrig höll sedan aktiemarknaden på alerten i mars, berättar vice verkställande direktör Reima Rytsölä som ansvarar för Varmas placeringar.

Hedgefonderna gav trygghet och avkastning på en marknad som sökte sin riktning

I början av året erbjöds investerare trygghet i form av alternativa tillgångskategorier såsom hedge- och kapitalfonder samt fastigheter, som inte reagerade på samma sätt på marknadsrörelserna.

Varma hade spridningsnytta av hedgefondspositionen i ett krävande placeringsläge. Den bästa avkastningen, 1,9 (1,6) %, kom just från hedgeplaceringarna. Även fastighetsplaceringarna gav en god avkastning, 1,2 (1,5) %. Aktieplaceringarna gav en avkastning på -1,4 (4,3) % och ränteplaceringarna -0,3 (1,4) %.

Trots de ökade riskerna i världsekonomin kvarstår en positiv ekonomisk tillväxt, även om tillväxttakten har blivit lite långsammare.

– Marknaden genomgår nu ett lugnt skede och det återstår att se i vilken riktning vi går vidare. Det är möjligt att uppgången på aktiemarknaden fortsätter ännu, men slutet av cykeln börjar redan skymta vid horisonten, bedömer Reima Rytsölä.

Framgångsrik kundanskaffning

I slutet av mars hade Varma 544 000 (537 000 vid årets början) försäkrade arbetstagare och företagare. Resultatet av överföringen av försäkringar i början av året var mycket bra och till Varma överfördes 17 miljoner euro mer i premieinkomster.

Varma betalade ut 1,33 (1,26) miljarder euro i pensioner till 342 000 (343 000 vid årets början) pensionstagare.

De följande stegen avgörande i handelskriget

Handelskriget mellan USA och Kina har tagit sina första steg i början av året, och strafftullarna kommer att höjas. Tillsvidare har Europa lyckats hålla sig vid sidan om handelskrigets centrum.

– Situationen är ändå inte riskfri för Finland eller Europa, konstaterar Risto Murto.

– De följande stegen är avgörande. Om handelskriget tillspetsas kan det snabbt påverka också Finland. Speciellt företagens internationella investeringar skulle reagera snabbt om förtroendet för en smidig export och import vacklar. Också i Finland bör vi hoppas att den fria världshandeln inte tar skada, fortsätter Risto Murto.

Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma är en ansvarstagande och solvent placerare. Bolaget ansvarar för arbetspensionsskyddet för cirka 885 000 personer inom den privata sektorn. År 2017 uppgick Varmas premieinkomst till 4,9 miljarder euro och bolaget betalade ut pensioner för 5,5 miljarder euro. I slutet av mars 2018 var värdet på Varmas placeringar 45,7 miljarder euro.

Mer information:
Katri Viippola, direktör, HR, kommunikation och samhällsansvar, tfn 0400 129 500
Katariina Sillander, kommunikations- och samhällsansvarschef, tfn 040 7099 836

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Efficiency at record level, the last quarter pushed investment return into the negative15.2.2019 09:39:27Tiedote

The unstable performance of global equity markets in the final quarter of the year pushed Varma’s investment returns for the full year into negative territory. At year-end, the market value of Varma’s investments stood at EUR 44.0 (45.4) billion. Efficiency improved further to an all-time record high. Varma used 60% (67%) of the insurance contributions meant for operating expenses.

Effektiviteten på rekordnivå, svagt sista kvartal resulterade i negativ avkastning15.2.2019 09:31:12Tiedote

Osäkerheten på den globala aktiemarknaden under årets sista kvartal drog ned avkastningen på Varmas placeringar för hela året på minus. Marknadsvärdet på Varmas placeringar vid årets slut var 44,0 (45,4) miljarder euro. Effektiviteten förbättrades ytterligare och var bättre än någonsin. Varma använde 60 % (67 %) av de försäkringsavgifter som var avsedda för driftskostnader.

Varma valitsi Haahtelan vuoden 2019 rakentajakumppaniksi14.2.2019 15:48:10Tiedote

Varma palkitsi vuoden 2019 rakentajakumppanina Haahtela-yhtiöt. Haahtela palkittiin erityisesti Helsingin Kalasatamaan toteutettavan Kalasataman Kampuksen hyvin sujuneesta rakennusprojektista ja niin rakennuttajan kuin asiakkaankin välisen yhteistyön rakentamisesta. – Kalasataman Kampuksen toteutus on Haahtelan toimesta hoidettu sujuvasti ja laadukkaasti. Haahtelan käyttämä malli on sopinut hankkeeseen ja yhteistyö niin rakennuttajan, tulevan pääkäyttäjän kuin muidenkin osallisten kesken on ollut toimivaa, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio. – Yhteistyö on mahdollistanut tavoitteisiin pääsemisen myös suuressa ja paljon haasteita sisältävässä Kalasataman Kampus -hankkeessa. Hankkeen alusta lähtien yhteistyö Varman kanssa on tuntunut todelliselta kumppanuudelta, sanoo Haahtela-rakennuttaminen Oy:n toimitusjohtaja Eero Kiljunen. Kalasataman Kampus valmistuu kokonaisuudessaan 2019 lopussa Redin kauppakeskuksen ja Kalasataman metroaseman viereen. Kiinteistön vuokrattava pint