S&S:n kesän ja syksyn kirjat

S&S:n kesän ja syksyn kirjoista löytyy puheenaiheita, inhimillistä lämpöä, hyytäviä ajankuvia ja kestosuosikkien uusia avauksia. Kotimaisia nimiä ovat Piia Leino, Eva Frantz, Vappu Kannas ja Anton Monti, suomennettujen joukosta löytyy Rachel Cusk, Tove Ditlevsen, Deborah Levy, Christy Lefteri ja Miriam Toews.

Tutustu S&S:n kesän ja syksyn kirjoihin

Sukupolvien suhteita – vanhemmuutta, lapsuuden haavoittuvuutta, perittyjä arvoja ­­– käsitellään monesta näkökulmasta.

Tanskalaisen Tove Ditlevsenin Kööpenhamina-trilogian avausosa Lapsuus (suom. Katriina Huttunen) kuvaa tunnekylmää 1900-luvun alun kasvuympäristöä, runoilija Kristiina Wallin kirjoittaa auki äidin ja tyttären suhteen solmuja Vaikeampaa on olla näkemättä unia -romaanissaan, ja englantilainen Deborah Levy pohtii avioliiton ja lasten merkitystä omaelämäkertansa toisessa osassa Elämisen hinta (suom. Pauliina Vanhatalo).

Tietokirjoissa Sanna Kajander-Ruuthin Laman lapset pohtii 1990-luvun sukupolvikokemusta, Vaula Helinin ja Paula Ojasen Jatulintarha käsittelee kaiken voittavaa halua tulla vanhemmaksi – ja Anton Montin Maailman vaarallisin rikollisjärjestö ´Ndrangheta tutkii vielä suhteellisen tuntemattoman mafiajärjestön vaikutusta koko Italian yhteiskuntaan ja laajemmin Eurooppaan.

Naisten asema on esillä monessa S&S:n kirjassa, mutta erityisen painokkaasti keskusteluun liittyy ranskalaisen Pauline Harmangen Miksi vihaan miehiä (suom. Saana Rusi). Kanadalainen Miriam Toews on kirjoittanut tositapahtumista inspiroituneen ja moniäänisen Naiset puhuvat -romaanin (suom. Kaisa Kattelus) siitä, mitä tapahtuu, kun häikäilemätön hyväksikäyttö on paljastunut.

Suuria ajankohtaisia kysymyksiä käsitellään myös viihteeksi verhottuna. Tulevaisuutta hahmottelevista romaaneistaan palkitun Piia Leinon Lakipiste kuvaa maailmaa, jossa media on teknojättien hallinnassa ja ekoterrorismi tuntuu humaanilta vaihtoehdolta. Englantilaisen Christy Lefterin menestysromaani Aleppon mehiläistenhoitaja kertoo Syyriasta sotaa pakenevien Nurin ja Afran sydäntäsärkevän tarinan.

Lastenkirjallisuudessa luotamme loistaviin kotimaisiin tekijöihin: Finlandia-palkitut Anja Portin ja Sanna Mander julkaisevat uudet kirjat, ja kestosuosikit Maltti ja Valtti jatkavat seikkailujaan tällä kertaa lastenromaanissa. Eva Frantz on kirjoittanut huikean jännittävän adventtitarinan Ruukin salaisuus. Täysin uusi kotimainen ääni on kuvittaja-kirjailija Saara Obelella, joka kertoo Pikkuisen pihan porukan iloista ja suruista riemastuttavassa kuvakirjassaan.

Tutustu luetteloon täällä tai selaa liitteenä olevaa pdf:ää.

Arvostelukappaleet ja lisätiedot: johanna.forss@sets.fi

Schildts & Söderströmsin ruotsinkieliset kirjat löytyvät täältä.