SSO etsii aktiivisesti keinoja matkailu- ja ravitsemiskaupan alan haasteisiin

Matkailu- ja ravitsemiskauppa on jo ennen koronan tuomia poikkeuksellisia haasteita paininut ajoittain henkilöstön saatavuushaasteiden kanssa. SSO on huolissaan alan kiinnostavuuden laskusta nuorten keskuudessa ja siksi tarttunut toimeen etsiäkseen aktiivisesti ratkaisuja sekä varmistaakseen omalta osaltaan alan positiivista kehitystä.

Lohjalla Kauppakeskus Lohessa SSO:n kahvila Toasti sekä ruokaravintola Antonio palvelevat laajoilla aukioloilla.

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on paikallisesti merkittävä matkailu- ja ravitsemiskaupan toimija. ”Olemme pidemmän aikaan etsineet ratkaisuja alan ja henkilöstön arvostuksen kehittämiseksi. Testaammekin aktiivisesti uusia keinoja edistää alan houkuttelevuutta muun muassa henkilöstön palkitsemisen ja huomioimisen kautta. Asiakaspalvelun näkökulmasta on elintärkeää, että ammattitaitoista ja innostunutta henkilökuntaa on riittävästi saatavilla”, kertoo SSO:n matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Riitta-Leena Rossi.

”Matkailu- ja ravitsemiskaupan henkilökunnan saatavuushaasteiden yhdeksi suurimmaksi syyksi on henkilöstökyselyiden myötä osoittautunut muita palvelualoja huonommat iltatyölisät. Hyvän asiakaspalvelun ja aukiolojen varmistamiseksi olemme entisestään kehittäneet palkitsemiskeinoja, joista yhtenä esimerkkinä pikapalkkio äkillisen vuoron vastaanottamisesta. 1.11.2020 alkaen SSO myös nostaa matkailu- ja ravitsemiskaupan iltatyölisiä ja maksaa jatkossa työntekijöilleen korkeampaa palkkaa kuin alan työehtosopimus edellyttää”, kertoo Rossi.

”Tämä on toimialalta merkittävä panos alan houkuttelevuuden edistämiseksi. Tämän lisäksi SSO haluaa monin tavoin muutenkin pitää huolta ja kannustaa henkilökuntaa. Meillä on käytössä erittäin monipuoliset henkilöstöedut, kuten koko henkilöstön kattava tulospalkkiojärjestelmä, henkilöstörahasto, täydet sportti-, kulttuuri- ja hyvinvointiedut, laaja työterveyshuolto, vapaa-ajan tapaturmavakuutus sekä hyvät henkilöstön ostoedut, luettelee toimialajohtaja Rossi.

Lisätiedot: toimialajohtaja Riitta-Leena Rossi, p. 044 7705 702

Kauppakeskus Lohi on S-ryhmän ensimmäinen hiilinegatiivinen kiinteistö20.10.2020 10:09:53 EESTTiedote

Lohjalla sijaitseva kauppakeskus Lohi on S-ryhmän ensimmäinen hiilinegatiivinen kiinteistö. Kauppakeskus on monilla eri toimenpiteillä onnistunut vähentämään ilmastopäästönsä lähelle nollatasoa, ja jäljelle jääneen pienen päästöosuuden ja reippaasti ylikin kiinteistö kuittaa tehokkaaksi todetuilla metsityshankkeilla. Näin SSO tekee kotiseudusta osaltaan parempaa paikkaa elää.

SSO palasi uuden mission myötä juurilleen – ”tehdään yhdessä parempi paikka elää”21.9.2020 14:32:27 EESTTiedote

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO palaa juurilleen uudistaessaan strategisen perustehtävän eli mission, joka on nyt ”tehdään yhdessä parempi paikka elää”. Uutta missiota toteutetaan nykyaikaisin keinoin uutta tekniikkaa ja innovaatioita hyödyntäen. SSO:n juuret ulottuvat vuoteen 1903, kun paikalliset maanviljelijät toivat omat tuotteensa paikalliseen osuuskauppaan myyntiin ja samalla tulivat perustaneeksi osuuskaupan. Juurille palaaminen tarkoittaakin ennen kaikkea yhdessä tekemistä - yhteistyötä asiakkaiden ja henkilökunnan sekä paikallisten toimijoiden kanssa. Se tarkoittaa myös ympäristön huomioimista enemmän kuin koskaan. ”Mission ytimessä on ajatus siitä, että osuuskaupan toiminnassa tärkeintä on asiakkaan saama paras mahdollinen hyöty - ei niinkään aina maksimaalinen tulos. Paikallisena toimijana haluamme vahvasti olla mukana voimistamassa alueen elinvoimaa, jotta kilpailukykyiset palvelut pysyvät alueella myös tulevaisuudessa”, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.

SSO:n ravintola Antonio ja kahvila Figaro kauppakeskus Plazassa avattiin täysin uudistuneina17.9.2020 13:58:38 EESTTiedote

Kun Antonio saapui Suomeen reilu parikymmentä vuotta sitten, kirjattiin uusi menu SSO:n ravintolahistoriaan. Antonio syntyi palosta luoda jotain uutta ja erilaista siihen maailmaan. Meksikolainen ruokakulttuuri ja sen lämminhenkisyys kiehtoi suomalaisia, ja näin Salon Seudun Osuuskauppa perusti oman pienen ”casan” Plazan kauppakeskukseen. Antonio on jakanut suomalais-meksikolaista ravintolan ilosanomaa vuodesta 1992. Vuosien saatossa Antonio löysi paikkansa paikallisten ja matkailijoiden sydämissä. Antonio oli remontissa kesäkuun alusta lähtien. Tänä aikana kaivettiin lattiat ylös, kaadettiin seiniä ja rakennettiin uusia. Remontille oli tilausta jo pelkästään ilmeen päivittämisen takia. Baaritiski on kutsuvasti keskeisellä paikalla ravintolasalia. Keskeisyydessä tärkeintä on ollut asiakkaan tavoitettavuus ja idea siitä, että haluamme olla keskellä elämää, lähellä ja avoin kaikille. Samalla uudistui kauppakeskuksen keskeinen kahvila Figaro. Istuinalueiden suunnittelussa haluttiin rakent