SSO etsii aktiivisesti keinoja matkailu- ja ravitsemiskaupan alan haasteisiin

Matkailu- ja ravitsemiskauppa on jo ennen koronan tuomia poikkeuksellisia haasteita paininut ajoittain henkilöstön saatavuushaasteiden kanssa. SSO on huolissaan alan kiinnostavuuden laskusta nuorten keskuudessa ja siksi tarttunut toimeen etsiäkseen aktiivisesti ratkaisuja sekä varmistaakseen omalta osaltaan alan positiivista kehitystä.

Lohjalla Kauppakeskus Lohessa SSO:n kahvila Toasti sekä ruokaravintola Antonio palvelevat laajoilla aukioloilla.

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on paikallisesti merkittävä matkailu- ja ravitsemiskaupan toimija. ”Olemme pidemmän aikaan etsineet ratkaisuja alan ja henkilöstön arvostuksen kehittämiseksi. Testaammekin aktiivisesti uusia keinoja edistää alan houkuttelevuutta muun muassa henkilöstön palkitsemisen ja huomioimisen kautta. Asiakaspalvelun näkökulmasta on elintärkeää, että ammattitaitoista ja innostunutta henkilökuntaa on riittävästi saatavilla”, kertoo SSO:n matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Riitta-Leena Rossi.

”Matkailu- ja ravitsemiskaupan henkilökunnan saatavuushaasteiden yhdeksi suurimmaksi syyksi on henkilöstökyselyiden myötä osoittautunut muita palvelualoja huonommat iltatyölisät. Hyvän asiakaspalvelun ja aukiolojen varmistamiseksi olemme entisestään kehittäneet palkitsemiskeinoja, joista yhtenä esimerkkinä pikapalkkio äkillisen vuoron vastaanottamisesta. 1.11.2020 alkaen SSO myös nostaa matkailu- ja ravitsemiskaupan iltatyölisiä ja maksaa jatkossa työntekijöilleen korkeampaa palkkaa kuin alan työehtosopimus edellyttää”, kertoo Rossi.

”Tämä on toimialalta merkittävä panos alan houkuttelevuuden edistämiseksi. Tämän lisäksi SSO haluaa monin tavoin muutenkin pitää huolta ja kannustaa henkilökuntaa. Meillä on käytössä erittäin monipuoliset henkilöstöedut, kuten koko henkilöstön kattava tulospalkkiojärjestelmä, henkilöstörahasto, täydet sportti-, kulttuuri- ja hyvinvointiedut, laaja työterveyshuolto, vapaa-ajan tapaturmavakuutus sekä hyvät henkilöstön ostoedut, luettelee toimialajohtaja Rossi.

Lisätiedot: toimialajohtaja Riitta-Leena Rossi, p. 044 7705 702

Aukiolorajoitukset eivät koske tiellä liikkujia – SSO:n ABC:t ja liikennemyymälät palasivat täyden palvelun taukopaikoiksi21.4.2021 12:21:08 EEST | Tiedote

Ravintolasulun päättyessä SSO:n liikennemyymälät avasivat koko palvelukirjonsa asiakkaiden käyttöön. Olennaisin muutos sulkuaikaan on ravintolasalien aukeamisen sallima ruokailu ja tauon viettäminen sisätiloissa. Alueelliset rajoitukset vaikuttavat asiakaspaikkojen määrään, mutta ne eivät säätele liikennemyymälöiden aukioloaikoja, kuten perinteisissä ruokaravintoloissa. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta huolehditaan edelleen monin tavoin.

Kauppakeskus Lohen vuokralaiset voivat joustavammin päättää omista aukioloistaan12.3.2021 16:00:26 EET | Tiedote

Kauppakeskus Lohi haluaa helpottaa vuokralaistensa tilannetta koronavirusepidemian aiheuttamissa poikkeusoloissa ja siirtyy käyttämään kaikkia liikkeitä ja ravintoloita velvoittavien yhteisten aukioloaikojen sijasta lyhyempiä minimiaukioloaikoja 13.3. alkaen. Tämän muutoksen myötä Kauppakeskus Lohen toimijoilla on mahdollisuus määritellä aukioloaikansa vapaammin. Muutos on voimassa toistaiseksi. Asiakkaillemme tämä tarkoittaa, että palvelun aukiolo kannattaa tarkistaa nettisivuiltamme kauppakeskuslohi.fi. S-market palvelee jatkossakin pitkillä aukioloajoilla, ma-la 7-22 ja su 9-22 (15.3 alkaen). Myös Apteekki palvelee laajemmilla aukioloilla - muut liikkeet vähintään ma-su klo 12-18. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus on erittäin tärkeää ja kauppakeskus Lohessa voi jatkossakin asioida turvallisesti lähikontaktit välttäen. Kiinnitämme erityistä huomiota turvallisuuteen ja turvallisen asioinnin varmistaminen on yhteispeliä. Käsidesiä on asiakkaiden saatavilla kaikkien sisääntuloje