Stadin Silakkamarkkinat tuo silakkaherkut Kauppatorille ja ravintoloihin

Stadin Silakkamarkkinoita vietetään perinteiseen tapaan Helsingin Kauppatorilla 4.–10. lokakuuta. Silakkatuotteita veneistä ja myyntimökeistä saapuu myymään lähes 30 kalastajaa eri puolilta Suomea. Kauppatorin kylkeen nouseva Saaristolaistori tarjoaa lisäksi muita syyskauden makuja ja käsityöläistuotteita. Silakalla ja muilla meren antimilla pääsee herkuttelemaan myös Torikortteleiden ravintoloissa.

Stadin Silakkamarkkinat c: Kim Öhman

Stadin Silakkamarkkinat käynnistyy tuttuun tapaan lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina, ja silakkaostoksille ehtii aina seuraavan viikon lauantaihin saakka. Stadin Silakkamarkkinat on Suomen vanhimpia yleisötapahtumia, jota on juhlittu Helsingissä jo vuodesta 1743. Vuosien mittaan Silakkamarkkinat on kasvanut yhdeksi kaupungin syyskauden merkkipaaluista, jossa yhdistyvät Helsingin merellinen saaristolaisperinne ja moderni ruokakulttuuri.

”Stadin Silakkamarkkinoilla on pitkä historia kalastuselinkeinon, terveen Itämeren sekä silakan ja särkikalan puolestapuhujana. Silakan kalastaminen auttaa vähentämään Itämeren rehevöitymistä, joten sen syöminen on jo itsessään ekoteko”, sanoo Silakkamarkkinoiden vastaava tuottaja Susa Nokelainen.

Kauppatorin läheisyyteen Havis Amandan viereen ensimmäistä kertaa pystytettävälle Saaristolaistorille kokoontuu lisäksi valikoima kauden ruoka- ja käsityöläistuotteiden myyjiä saaristosta sekä lähiseudulta. Myös valtaosa Torikortteleiden ravintoloista kutsuu herkuttelemaan teemaan sopivilla annoksilla kuten paistetuilla silakoilla, savusilakkabageleilla ja Iin nahkiaisilla. Kauppatorille ankkuroituvat lisäksi markkinaviikoksi perinnepurjelaivat Albanus, Vivan, Olga, Joanna Saturna ja Valborg.

Koronavirustilanteen vuoksi Stadin Silakkamarkkinoilla ei järjestetä avajais- tai oheisohjelmaa, vaan yleisön toivotaan hyödyntävän markkinoiden laajoja aukioloaikoja kokonaisuudessaan. Pääosin ruoka-alan ammattilaisista koostuva Silakkaraati kokoontuu suljetuin ovin valitsemaan vuoden parhaat silakkatuotteet eri kategorioissa, ja voittajat julistetaan verkossa sunnuntaina 4. lokakuuta. Myös pormestarin perinteinen avajaispuhe on kuultavissa verkossa sosiaalisen median välityksellä.

Stadin Silakkamarkkinat Kauppatorilla ja Saaristolaistori Havis Amandan vieressä Kukkatorilla 4.–10.10., avoinna su–pe klo 9–19 ja la klo 7–15. Vapaa pääsy.

Stadin Silakkamarkkinoiden järjestäjänä toimii Helsingin tapahtumasäätiö yhteistyössä Helsingin kaupungin ja Torikortteleiden kanssa. Helsingin tapahtumasäätiö toteuttaa Helsingin merkittäviä yleisötapahtumia ja kehittää Helsingistä entistä toimivampaa ja vetovoimaisempaa tapahtumakaupunkia.

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, Helsingin tapahtumasäätiö, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243.

Stadin Silakkamarkkinat c: Kim Öhman

Strömmingsmarknaden introducerar strömmingsdelikatesser på Salutorget och på restaurangerna28.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Strömmingsmarknaden ordnas på traditionellt sätt på Salutorget i Helsingfors den 4–10 oktober. Nästan 30 fiskare från olika håll i Finland säljer strömmingsprodukter i båtar och försäljningsstugor. Skärgårdstorget, som byggs bredvid Salutorget, bjuder dessutom på andra höstsmaker och hantverksprodukter. Även restaurangerna i Torgkvarteren bjuder på strömming.

Helsingin juhlaviikonlopun alla jaetaan satoja henkilökohtaisia Taidelahjoja ympäri kaupungin3.8.2020 10:01:18 EESTTiedote

Helsingin juhlaviikkoja ei tänä kesänä voida järjestää, mutta Helsingin juhlaviikonloppu levittäytyy 21.–23. elokuuta pihoille ja kaduille sekä verkkoon, radioon ja televisioon. Taide tulee lähelle, kun taloyhtiöiden pihoilla kuullaan intiimejä korttelikonsertteja ja helsinkiläiset pääsevät ilahduttamaan läheisiään henkilökohtaisilla Taidelahjoilla. Kuka tahansa voi tilata verkossa esityksen ystävälleen tai perheenjäsenelleen. Taidelahjat jaetaan Helsingin juhlaviikonlopun johdantona 7.–9. elokuuta yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa.