Staran haastekilpailusta koko Hackjunctionin voittoon

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara osallistui omalla haastekilpailullaan hakkereiden suurtapahtumaan Hackjunctioniin 24.-26.11. Koko tapahtuman 20 000 euron pääpalkinnon voittanut tiimi löytyi Staran massadatahaasteeseen tarttuneiden joukosta.

Staran mentorit Toni Rantanen (vasemmalla) ja Tero Koppinen keskustelemassa kisaajien kanssa. Kuva: Staran viestintä.
Staran haastevideo YouTubessa

Voittoisan Team Gladoksen viikonlopun aikana kehittämä sovellus tunnistaa automaattisesti stop-merkin. Läpimurto mahdollistaa sen, että tekoälyn keinoin sovellus voi oppia tunnistamaan lisää liikennemerkkejä. Ominaisuuden voi liittää ajoneuvon ohjaukseen ja lisätä siten liikenneturvallisuutta kaupungissa. Lisäksi sovellus osaa kerää tietoa liikennemerkkien huoltotarpeista.

Hackjunctionin tuomaristoon teki vaikutuksen näin lyhyessä ajassa tehty vaikuttava sovellus ja siinä käytetty laadukas koodi. Gladoksen tiimiin kuuluvat Andreas Urbanski, Teemu Taskula ja Ville Toiviainen.

Viikonlopun aikana kisattiin myös Staran omassa haasteessa. Kovatasoisen osakilpailun voittoon ylsi Team Polku, jonka sovellus auttaa eri lähteistä tulevan asiakaspalautteen hallinnassa. Sovellus priorisoi katujen hoitoon ja kunnossapitoon liittyviä tehtäviä ja auttaa niiden välittämisessä eteenpäin oikeille tahoille. Staran omat tuomarit arvostivat sovelluksessa erityisesti sen tarjoamia mahdollisuuksia Staran tarjoaman palvelukokemuksen parantamisessa.

- Olemme ylpeitä siitä, että parhaat koodarit valitsivat meidän haasteemme ja kokeneiden ammattilaistemme mentoroimana syntyi kokonaiskilpailun voittoon yltänyt sovellus, kertoo Staran yksikönjohtaja Sami Aherva.

Voittaneiden tiimien ideoita kehitellään kohti tuotantokäyttöä.

Arvokkaat tietovarannot auki

Kisan tiimit saivat työstettäväkseen raakadataa, jota kertyy Staran arkisen työn ohessa. Kisan kansainväliset dataosaajat jalostivat sovelluksia yhdistellen useita eri datalähteitä. Staran mentorit ohjasivat heitä ratkaisemaan todellisia arjen haasteita.

Käytännönläheisen ongelmanratkaisun ohella kisa toimi koelaboratoriona kaupungin tietovarantojen avaamiselle ja uudenlaiselle yhteistyölle dataosaajien ja kaupungin kesken. Tavoitteena on sekä parantaa kaupungin palveluja että luoda yrityksille liiketoiminnan mahdollisuuksia.

Osallistuminen Hackjunctioniin on osa isompaa kokonaisuutta, jolla Helsingistä rakennetaan älykästä kaupunkia. Kisa on osa kaksivuotista Euroopan unionin aluerahaston tukemaa Massadata kaupunkiympäristön ja -liikenteen kehittämisessä sekä innovaatioalustana palvelulle ja liiketoiminnalle -hanketta. Se liittyy 6Aika-strategiaan.

Lisätietoa kilpailusta ja hankkeesta:
Yksikönjohtaja Sami Aherva, Stara
Puh. 050 559 1929
sami.aherva@hel.fi

(09) 310 70654http://www.hel.fi/stara

Stara on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos – rakentamisen, ympäristönhoidon ja logistiikan moniosaaja. Se huolehtii Helsingin siisteydestä, toimivuudesta ja vehreydestä. Staran hoidossa on noin 70 % Helsingin kaduista ja puistoista. Liikelaitoksessa on lähes 1 500 työntekijää ja sen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa.