Stark tillväxt lyfte för första gången omsättningen över 300 miljoner euro

Snellmankoncernens omsättning överskred för första gången 300 miljoner euro år 2014. Omsättningen ökade med 17 miljoner euro (6 %) jämfört med året innan. Rörelsevinsten för 2014 utgjorde 6,7 (6,6) miljoner euro. Resultatet var tillfredsställande i det krävande marknadsläget. Resultatet pressades av kostnaderna för internationaliseringen i dotterbolagen och av det sänkta försäljningsbidraget som berodde på överkapaciteten på köttmarknaden.

Snellmankoncernen lyckades öka sina marknadsandelar i flera olika segment under 2014. Under året lanserade Snellmans Köttförädling exceptionellt många nya produkter, vilket gav en omsättning på över 11 miljoner euro. Efterfrågan på Herr Snellman-produkter ökade trots att konsumenternas köpkraft samtidigt minskade. Snellmans Riktiga knackkorvar hade den största mängden köpare i Finland år 2014. I november–december ökade försäljningen av Snellmans julskinkor med över 300 % jämfört med året innan. Kokkikartanos försäljning ökade med totalt 9 procent under 2014.

Det omfattande importförbudet för livsmedel som Ryssland införde sommaren 2014 hade ingen betydande inverkan på exportvolymerna för Snellmans förädlade köttprodukter. Under det gångna året exporterade Snellmans Köttförädling sammanlagt över 9,8 milj. kg kött till 16 länder.

Under året satsade Snellman starkt också på naturlighet, vilket är ett bärande element i företagets verksamhet. Detta syntes bl.a. i produktutvecklingen, köttprodukternas GM-frihet, produktlanseringarna och införandet av biogas. Användningen av biogas minskar koldioxidutsläppen med ca 3 000 ton/år, då 1 miljon kilo olja ersätts med biogas.

– Koncernen fortsatte sina projekt för att effektivera verksamheten och utnyttja koncernens möjligheter bl.a. inom utvecklingen av en enhetlig anskaffningsfunktion. Vi satsade inte bara på effektivisering utan även på framtida tillväxt genom kundorienterad produktutveckling, säger koncerndirektör Leena Laitinen.

Snellmans personal uppgick vid årsskiftet till 1275 anställda.

Mer information:
Koncerndirektör Leena Laitinen