Starkt intresse bland unga för bostadsplacering – också nya sätt att tjäna på bostäder intresserar

Enligt Danske Banks enkät om bostaden som placeringsobjekt är framför allt unga finländare intresserade av bostadsplacering. Utöver de traditionella formerna av bostadsplacering lockar också kortvarig uthyrning av bostaden via olika nya tjänster de unga.

Finländarna ser bostaden allmänt som en bra och trygg investering, vilket också är den vanligaste orsaken till att man väljer att skaffa en placeringsbostad. I enkätsvaren förekom inga skillnader mellan könen i fråga om intresset för bostadsplacering, men unga (18–29 år) ser bostadsägande som ett klart lönsammare och säkrare sätt att utöka sin förmögenhet än andra åldersklasser. Bakom detta ligger troligtvis det faktum att denna åldersklass i praktiken levt hela sitt vuxna liv under rådande låga räntor, då i synnerhet insättningar på bankkonto inte kunnat erbjuda eftersträvad avkastning.

Enligt enkäten äger var åttonde finländare en placeringsbostad och över hälften av dem hade blivit bostadsplacerare när de var under 40 år gamla. Av de unga bostadsplacerarna berättar hela 39 % att de äger en placeringsbostad, då var fjärde (25 %) av samtliga bostadsägare äger en placeringsbostad. De ungas bostäder är således oftare en placeringsbostad. Dessutom säger hela 69 % av de unga att de övervägt att köpa en placeringsbostad i framtiden medan motsvarande siffra för samtliga finländare är 45 %.

– Det är fint att bostadsplacering intresserar unga – för mig berättar det att de unga redan tidigt börjar planera sitt liv på lång sikt, också när det gäller ekonomin och utökandet av förmögenheten. Bostadsplacering kan för många vara en bra lösning – det viktiga är att placeringarna tillsammans bildar en balanserad helhet. Ju yngre man är när man börjar fundera på dessa frågor, desto bättre, konstaterar Kenneth Kaarnimo, direktör för Danske Bank Finlands affärsverksamhet avseende privatkunder.

De unga har enligt enkäten också i övrigt höga planer på att placera. De planerar mer än andra åldersgrupper att i framtiden placera sin förmögenhet förutom i bostäder också i aktier och fonder. De unga verkar vara mångsidigt intresserade av olika sätt att investera.

De unga intresserade av flera olika sätt att tjäna på sin bostad

Enligt enkäten är hemmet för finländarna i första hand deras hem. 47 % av dem som svarade på enkäten är inte på något sätt intresserade av att tjäna pengar på sitt hem. Här förekommer emellertid stora skillnader mellan åldersklasserna. Av de unga (18–29 år) är 73 % intresserade av möjligheterna att tjäna pengar på sitt hem, medan endast 28 % av de tillfrågade i åldersklassen över 60 år uppger att de är intresserade av detta. De unga är således klart mer villiga av att använda sitt hem för att tjäna pengar än de äldre åldersklasserna.

Däremot är 62 % av finländarna intresserade av att tjäna på en sådan ägarbostad där de inte själva bor stadigvarande. Den klart vanligaste formen av bostadsplacering är alltjämt att hyra ut bostaden, men det finns också andra sätt att tjäna på bostäder, till exempel genom att hyra ut sin bostad kortvarigt exempelvis via Airbnb eller för något evenemang.

Något överraskande förekom det inga större skillnader när det gäller inställningen till kortvarig uthyrning av bostaden mellan de stora städerna och landsbygden. Däremot var variationen mellan åldersgrupperna stor också i denna fråga. De unga verkar klart mer intresserade av kortvarig uthyrningsverksamhet.

Av de unga (18–29 år) har 10 % tjänat och 30 % är intresserade av att tjäna pengar på sitt hem genom att hyra ut det eller en del av det för en kortare tid, då endast 4 % av den totala vuxna befolkningen har gjort det och 12 % är intresserade av denna typ av verksamhet. Dessutom överväger 26 % av de unga att i framtiden köpa en bostad enkom för detta ändamål, då endast 16 % av hela befolkningen har motsvarande planer.

– För de unga som planerar att skaffa en placeringsbostad är det viktigt att komma ihåg att kravet på eget kapital ofta är större när man tar lån för en placeringsbostad än när man köper ett hem. Inkomsterna måste dessutom vara stabila, så att ekonomin tål eventuella överraskande kostnader för placeringsbostaden och nödvändiga investeringar samt sådana månader när bostaden kanske står tom. Det lönar sig också att beakta att hyresinkomsterna inte i sin helhet regnar in på ägarens konto, utan från dem betalas ännu bolagsvederlag och skatter. Också banken tar dessa faktorer i bektande vid beviljandet av lån, berättar Kenneth Kaarnimo.

Hurdan är en bra placeringsbostad enligt finländarna?

• Belägen i tillväxtcentra – i centrum eller i närheten av centrum
  • I regel en enrummare eller tvårummare i ett höghus, men på landsbygden och i de mindre städerna ses också potential i rad- och egnahemshus
  • Till sitt anskaffningspris under 200 000 €
  • Byggd på 2000-talet, dock inte en nyproducerad bostad
  • I gott skick, framför allt bland kvinnor och 60 år fyllda

Enkäten om bostaden som placeringsobjekt:

YouGov genomförde på uppdrag av Danske Bank enkäten ”Asunto sijoituskohteena” med frågor om bostaden som placeringsobjekt. På enkäten svarade sammanlagt 1 510 myndiga personer under perioden 20.9–25.9.2017.

Pasi Kuoppamäki, pääekonomisti, Danske Bank, puh. 010 546 7715, pasi.kuoppamaki@danskebank.fi
Jukka Appelqvist, ekonomisti, Danske Bank, puh. 044 263 1051, jukka.appelqvist@danskebank.fi

Televisiokatu 1

Danske Bank är den tredje största banken i Finland och tillhandahåller tjänster för cirka en miljon finländska hushåll, företag och institutioner med hjälp av gedigen expertis och innovativa digitala lösningar. Vår vision är att vara den mest tillförlitliga finansiella partnern och vårt mål är att skapa långsiktigt värde för våra kunder, investerare och för de samhällen som vi är en del av. Danske Bank Abp ingår i den nordiska Danske Bank-koncernen. www.danskebank.fi

Danske Bankin Kimmo Laaksonen: Suomalainen ansaitsee lisää valinnanvapautta vaurastumiseen15.10.2017 08:30Tiedote

Suomalaiset eivät komeile maailman kärkijoukoissa rahoitusvarallisuudella mitattuna. Tarvitsemme pitkäaikaiseen osakesäästämiseen kannustavia ratkaisuja, jotka mahdollistavat vaurastumisen järkevällä tavalla ja myös varallisuuden käytön eri elämänvaiheissa. Ruotsista ja Norjasta löytyy hyviä malleja, joiden toteuttamiseen Suomessa on jo toimiva infrastruktuuri PS-tilijärjestelmästä.

Digilehtitilaukset, suoratoistopalvelut, kuntosalimaksut: MobilePay yksinkertaistaa korttitietojen uusimisen tilausperusteisissa palveluissa4.10.2017 06:00Tiedote

Opiskelijan lompakko siirtyy rytinällä kännykkään29.9.2017 09:30Tiedote

Välipalan osto ei jää enää käteisen puutteesta kiinni – pahvitelinekin vastaanottaa jo mobiilimaksuja22.9.2017 12:53Tiedote

Nälkäisen tai janoisen suomalaisen välipalan osto ei jää enää käteisen puutteesta kiinni, kuten niin helposti on tähän asti käynyt. Mobiilimaksamisen edelläkävijä MobilePay helpottaa nyt niin väsyneen toimistotyöläisen kuin asemalaiturilla hengailevan teininkin elämää tuomalla helpon ja yksinkertaisen mobiilimaksamisen itsepalveluautomaatteihin.