State visit by the President of the Italian Republic Sergio Mattarella to Finland

The Office of the President of the Republic
Press release 52/2017
19.9.2017

President of the Italian Republic Sergio Mattarella will pay a state visit to Finland on 26 - 28 September 2017, accompanied by his daughter Laura Mattarella. The visit will be hosted by Sauli Niinistö, President of the Republic of Finland, together with his spouse Mrs Jenni Haukio. President Niinistö and Mrs Haukio will receive their guests at a welcoming ceremony in the Presidential Palace on Wednesday, 27 September 2017.

The agenda for the state visit will include a bilateral discussion between the presidents as well as discussions among a larger group. Themes of the discussions will include political and economic relations between Finland and Italy, security policy questions as well as other current international questions. The day will conclude with a state dinner at the Presidential Palace hosted by President Niinistö and Mrs Jenni Haukio.

During his visit President Mattarella will also meet with Speaker of the Finnish Parliament Maria Lohela and Prime Minister Juha Sipilä.

President Sauli Niinistö paid a working visit to Italy in November 2014 during which he met with President Giorgio Napolitano. The previous state visit from Italy to Finland was in 2008 when President Napolitano met President Tarja Halonen.

President Niinistö och fru Haukio tar emot traditionella julhälsningar14.12.2017 14:18Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 67/201714.12.2017 Republikens president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio tar emot julhälsningar på Talludden tisdagen den 19 december 2017. Dagen inleds med att Finlands lucia tillsammans med sin kör framför en sånghälsning. Finlands lucia 2017 är Anna-Kajsa Edström. I december och januari gör lucia och hennes kör ungefär hundra uppträdanden, på bland annat sjukhus och åldringshem. Efter lucias hälsning överräcker Finlands Blomsterhandlarförbund en julblomma och djur- och naturskyddsorganisationerna en korg med ekologiskt odlade grönsaker. Följande i tur är föreningen för forststuderande som uppvaktar presidentparet med en julgran. Forststuderandenas julhälsning har långa anor – den första julgranen överräcktes redan 1963 till Urho Kekkonen. Lant- och skogsbruksproducenternas förening i Vemo ger presidentparet en julskinka, den tjugoförsta i ordningen. Efter detta överräcks julgäddan av Korpo Kulturgille. Förmiddagen avslutas med att Kare

Presidentti Niinistö ja rouva Haukio ottavat vastaan perinteiset joulutervehdykset14.12.2017 14:17Tiedote

Tasavallan presidentin kansliaTiedote 67/201714.12.2017 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ottavat vastaan joulutervehdyksiä Mäntyniemessä tiistaina 19. joulukuuta 2017. Päivän aloittaa Lucia-neito, joka esittää kuoronsa kanssa laulutervehdyksen. Vuoden 2017 Lucia-neito on Anna-Kajsa Edström. Mäntyniemen lisäksi hän vierailee kuoroineen noin 100 tilaisuudessa joulukuussa ja tammikuussa, muun muassa sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Lucia-neidon jälkeen Suomen Kukkakauppiasliitto tuo joulukukan ja eläinsuojelu- ja luonnonsuojelujärjestöt luovuttavat luomukasviskorin. Samassa yhteydessä Metsäylioppilaat toimittavat presidenttiparille joulukuusen. Kuusenluovutuksella on pitkät perinteet, sillä ensimmäinen joulukuusi luovutettiin jo vuonna 1963 presidentti Urho Kekkoselle. Maataloustuottajain Vehmaan yhdistys tuo presidenttiparille järjestyksessä jo 21. joulukinkun. Tämän jälkeen Korpo Kulturgille antaa jouluhauen. Aamupäivän päätteeksi Karjalan Liitto luovuttaa pre

Överbefälhavarens dagorder den 6 december 20176.12.2017 10:52Tiedote

Helsingfors den 6 december 2017 ÖVERBEFÄLHAVARENS DAGORDER Nr 2 Det är med utomordentlig stolthet vi i dag får fira att vårt självständiga Finland fyller hundra år. Historien om Finland är en historia om arbete och vardag, stora stunder av framgång och de strängaste prövningar.  Under våra krig kämpade hela nationen, både de som låg vid fronten, de som stödde dem och alla på hemmafronten, och ansträngde sina krafter till det yttersta i kampen för ett fritt Finland. Vi visade att viljan är starkare än svärdet.  Efter de tunga krigsåren ersattes kanonerna av plogar då veterangenerationen återuppbyggde vårt samhälle med sisu och hjärta.  Tack vare dess uppoffringar lyckades vår nation bevara sin självständighet och möjligheten att arbeta för vår välfärd under normala förhållanden. Vi efterkrigsgenerationer känner djup tacksamhet och högaktning gentemot veterangenerationen.  Nästan ett människoliv har förflutit sedan krigens stormar. Vi får dock aldrig glömma dessa vår nations ödesstunder.

Ylipäällikön päiväkäsky N:o 2 - 6.12.20176.12.2017 10:48Tiedote

Helsingissä 6. päivänä joulukuuta 2017 YLIPÄÄLLIKÖN PÄIVÄKÄSKY N:o 2 Saamme mitä ylpeimpinä juhlia tänään sata vuotta täyttävää itsenäistä Suomea. Suomen tarinaan sisältyy niin arkista aherrusta, suuria menestyksen hetkiä kuin ankarimpia koettelemusten kausiakin.  Sodissa koko yhteiskuntamme, niin rintamalla palvelleet, heidän toimiaan tukeneet kuin kotirintamakin, ponnisti yhdessä voimansa äärimmilleen taistellessaan vapaan Suomen puolesta. Osoitimme, että henki on miekkaa vahvempi.  Raskaiden sotavuosien jälkeen tykit vaihtuivat auroiksi veteraanisukupolven jälleenrakentaessa yhteiskuntaamme sisulla ja sydämellä.  Heidän uhrauksiensa ansiosta kansakuntamme kykeni säilyttämään itsenäisyytemme ja mahdollisuuden keskittyä hyvinvointimme edistämiseen normaalioloissa. Me sodanjälkeiset ikäpolvet tunnemme veteraanisukupolvea kohtaan suurta kiitollisuutta ja arvostusta.  Sotien myrskyistä on kulunut jo lähes ihmiselämän verran aikaa. Emme kuitenkaan koskaan saa unohtaa näitä kansamme kohtal

Finland 100 år: Jubileumsåret kulminerar i republikens presidents mottagning på självständighetsdagen1.12.2017 11:18Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 66/20171.12.2017 Republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio är värdar för självständighetsdagens mottagning på Presidentens slott onsdagen den 6 december 2017. Det självständiga Finlands 100-årsjubileum syns såväl i listan över inbjudna gäster som i musiken, trakteringen och blomsterdekorationerna. Legender och unga förmågor bland de inbjudna Bland de ca 1 900 inbjudna gästerna finns framstående förmågor från olika årtionden av vår självständighet. De inbjudna gästerna har valts med tanke på en så stor tidsmässig och geografisk täckning som möjligt. På gästlistan finns både legender och unga förmågor inom kultur, idrott, ekonomi och politik. Självskrivna hedersgäster är även i år våra krigsveteraner och lottor. De är de första som hälsas välkomna av presidentparet kl. 19 till tonerna av Sibelius Jägarmarschen. De sista gästerna som anländer till mottagningsceremonin från Mariegatan är ungdomar som representerar Finlands