Stationen och närliggande miljön i centrum för utveckling i Sjundeå

I den förhandsgranskning som Trafikledsverket påbörjat kartlägger man lösningar för att utveckla Sjundeås stationsområde. Bygget av ett övernattningsspår skulle vara en betydande hjälp till att öka närtågstrafikens turer.

Sjundeå kommun ligger passligt nära i väst och har som HRT-kommun goda trafikförbindelser till huvudstadsregionen. Vardagens närtågstrafik betjänar för tillfället arbetspendling och i kommunen satsar man avsevärt på att utveckla spårtrafiken.

Kustbanan har en stor betydelse för Sjundeå och en förbättring av den är ett viktigt ärende för utveckling i kommunen. För att främja ärendet har kommunen reserverat anslag till planeringsarbetet i budgeterna för i år och nästa år. Sjundeå kommer i framtiden att vara en del av ännu bättre tågförbindelser!

Trafikledsverket har påbörjat ett förhandsgranskningsskede för förbättringen av Sjundeå station. Den innehåller förhandsgranskningar för väg-, parkerings- och banarrangemang vid sidan av att stationen förbättras. Genom utredningen kartläggs med vilka åtgärder stationsområdet kan förbättras för att uppfylla dagens krav.

I förhandsgranskningsskedet uppdateras stationsperrongens säkerhet samtidigt som den förlängs. För säkerhetens del beaktas även fjärrtågens möjlighet att stanna vid Sjundeå station.

Dessutom granskas i utredningen bl.a. järnvägs- och vägområdenas tillräcklighet för att utföra förbättringsåtgärder, preliminära förbättringsåtgärder för de nuvarande perrongerna i dåligt skick, samt parkeringsområdenas, banans och banstrukturernas samt stationsområdets trafikförbindelsers renoverings- och förbättringsmöjligheter. I projektet granskas även förbättringen av andra strukturer och apparater på stationsområdet samt möjligheten att placera ett övernattningsspår för närtågstrafiken i samband med Sjundeå station. Övernattningsspåret skulle underlätta att tilläggsturer fås och skulle även förbättra möjligheterna att öka veckoslutstrafiken.

Placeringen är en av många styrkor i Sjundeå. Alla huvudstadsregionens tjänster finns inom en resetid på en timme. Arbetspendling till huvudstadsregionen görs smidig utöver HRT-förbindelserna även av den flexibla trafikeringen på stamväg 51 och via vägen är västra delen av huvudstadsregionen en halv timme ifrån.

I Sjundeå finns goda förutsättningar för att bygga det egna livets berättelse.

Juha-Pekka Isotupa, Kommundirektör, Sjundeå kommun

Kalle Stenbäck, Livskraftschef, Sjundeå kommun
tfn 044 386 1100

Webbsidan www.rantarata.info upprätthålls av
Hangö, Ingå, Kyrkslätts, Raseborgs och Sjundeå kommuners
gemensamma kustbanearbetsgrupp. Arbetsgruppens mål är att förmedla
information om de nyttor som kustbanans iståndsättning medför samt
nyheter om aktuella frågor i anslutning till kustbanan.

Mer information om kustbanegruppen:

Ragnar Lundqvist (at) raseborg.fi, stadsledare Raseborg

Jan Gröndahl (at) raseborg.fi, teknisk direktör Raseborg