Stefan Damlin ny vd på Vasa Elektriska

Ekon.mag. Stefan Damlin är koncernen Vasa Elektriskas nya verkställande direktör. Damlin har ansvarat för den globala projektstyrningen i Wärtsilä Marine Power Solutions. Tidigare var Damlin Wärtsilä Finlands verkställande direktör.

Stefan Damlin är ny vd för Vasa Elektriska

Stefan Damlin övergår till Vasa Elektriska den 1 augusti och påbörjar sitt arbete som vd den 17 september. Sedan 2001 har Vasa Elektriska letts av Hannu Linna som ska gå i pension. Platsen söktes av mer än 50 personer.

Styrelseordförande Joakim Strand
tfn 050 310 0076

Stefan Damlin är ny vd för Vasa Elektriska

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Årets första månader präglades av uppsving i kundantalet13.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Trots tilläggskostnader orsakade av stormen Aapeli och blida senvintermånader lyckades koncernen Vasa Elektriska göra gott resultat under första kvartalet. I januari–mars uppgick koncernens omsättning till 47,1 M€ och rörelsevinsten till 5,8 M€. Förändringen i omsättningen var 5,4 procent jämfört med året innan. Självförsörjningsgraden steg aningen och var på en fortsatt bra nivå (55,6 %).

Antalet kunder ökade med 15 % trots hård konkurrens9.4.2019 13:57:12 EESTTiedote

Den torra sommaren i Norden, bränsleprisets utveckling och en rejäl höjning av priset på utsläppsrätter resulterade i en snabb ökning av elmarknadspriset under andra hälften av år 2018. Vasa Elektriska lyckades med en kraftig ökning av antalet kunder, vilket också syns i en större omsättning. Rörelsevinsten belastades av en energianskaffningsutgift av engångsnatur på omkring 5 miljoner euro till följd av Seinäjoki kraftverks ägararrangemang.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00 EETTiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.