STEKin animaatiolla tietoturvan kertausta kaikenikäisille

Kun kaikenlaisia asioita tehdään yhä enenevässä määrin verkossa, on hyvä tiedostaa ne seuraukset, joihin ajattelemattomuus tai huolimattomuus voi johtaa. STEK on tuottanut tietoturvan perusteista kertovan animaation ”Möttöset – tietoturvaton matka”, jossa perheen kesälomamatkasta muodostuu painajaismaisten sattumusten summa ymmärtämättömyyden ja liian sinisilmäisen verkkokäytöksen takia.

Tietoturva liittyy STEKin painopistealueeseen turvallinen ja luotettava sähkönkäyttö. Sähköisten järjestelmien turvallisuudella ja sähkön saatavuudella on oleellinen merkitys  yhteiskunnan toimivuudelle, mutta sen lisäksi jokaisen kansalaistaitoihin kuuluu ymmärtää oma vastuunsa verkossa.

–  Animaatio on alunperin tehty Yrityskylä alakoulussa kuudesluokkalaisten kanssa vierailevien opettajien käyttöön, mutta osoittautui nyt ajankohtaisemmaksi kuin arvasimmekaan,  STEKin toimitusjohtaja Timo Kekkonen sanoo. – Vaikka animaatio on suunnattu koululaisille, sen opetukset ovat tärkeitä iästä riippumatta, hän jatkaa.

Animaation on STEKille tuottanut Smile Audiovisual Oy ja sen ääninäyttelijöitä ovat muun muassa Minttu Mustakallio, Jukka Rasila ja Tom Pöysti.

Katso animaatio STEKin sivuilla:

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.VIDEO: Möttöset – tietoturvaton matka

STEK ry, toimitusjohtaja Timo Kekkonen,
timo.kekkonen (at) stek.fi, gsm 050 500 3214

Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka edistää sähkön käytön turvallisuutta ja luotettavuutta, sähköisiä energiatehokkuusratkaisuja sekä älykästä sähkön käyttöä keräämällä, tuottamalla ja jakamalla tietoa.

www.stek.fi

Halpa sähköauton lataustuote voi olla turvallisuusriski – testit paljastivat räikeitä puutteita6.4.2022 12:53:57 EEST | Tiedote

Jo reilu kolmasosa Suomessa myydyistä uusista ja käytettyinä maahantuoduista henkilöautoista on sähkökäyttöisiä: täyssähköautoja ja ladattavia hybridiautoja. Liikenteen sähköistyminen näkyy myös lataustuotemarkkinoilla, myytäväksi ilmestyy jatkuvasti lisää latausjohtoja ja latausasemia. Kuluttajan kannattaa olla tarkkana: määräystenvastainen latausjohto tai latausasema voi aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran.

Opas veneen sähköjärjestelmästä päivittyi erityisesti akkujen osalta7.3.2022 13:13:11 EET | Tiedote

STEK ry:n Sähkö ja vene -oppaasta on julkaistu jo viides, osin uudistettu painos. Tuore Sähkö ja vene - uudistettu painos 2022 sisältää paljon uutta tietoa erityisesti akuista. Veneilyssäkin suosiotaan kasvattaneissa litiumioniakuissa on monia hyviä puolia, mutta niihin liittyy myös asioita, joita on hyvä huomioida. Oppaan päivitetyssä osuudessa käydäänkin läpi uuden akkutyypin käyttöönottoon liittyviä asioita.