Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry

STEKin lahja satavuotiaalle Suomelle: Voimala -oppimispaketti sadalle peruskoululle

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry lahjoittaa sadalle suomalaiselle peruskoululle kaksi sataa Voimalaa. Voimala on oppimispaketti, jolla peruskoululaiset noin viidennestä aina yhdeksänteen luokkaan voivat tutustua sähköön, uusiutuvaan energiaan, sähkön varastointiin ja käyttöön. Voimala-paketin on STEKille suunnitellut tietokirjailija ja keksijä Janne Käpylehto yhdessä opettajista ja asiantuntijoista koostuvan työryhmän kanssa.

Voimala auttaa hahmottamaan, millaisia määriä sähköä erilaisiin toimintoihin tarvitaan ja kuinka paljon energiaa - lihasvoimaa tai auringonvaloa - niiden tuottamiseen tarvitaan. Oppimispakettiin on laadittu tehtäväkokonaisuuksia, joita oppilaat voivat tehdä omatoimisesti. Voimalan tehtävät eivät vaadi oppilailta tai opettajalta syvällistä sähköilmiöiden tuntemusta. Voimala opettaa toiminnan ja käytännön kokeilujen kautta: mukana on mm. erilaisia valoja, kaiutin ja kännykänlaturi sekä monipuolinen energiamittari syventäviä laskutehtäviä varten.

Voimala on STEKin panostus satavuotiaalle Suomelle. Voimala-oppimispaketteja jaetaan hakemuksesta sadalle suomalaiselle peruskoululle, yhteensä kaksi sataa kappaletta. Voimalan tavoitteena on madaltaa kynnystä sähkön ja energian ilmiöpohjaiseen ymmärtämiseen ja tehdä se hauskalla ja innostavalla tavalla.

- Sähkön avulla saadaan aikaan valoa, sillä lämmitetään ja viilennetään, liikutetaan ihmisiä ja tavaroita paikasta toiseen, pidetään tietoliikenneverkot ja esimerkiksi tiedonvälitys ja rahaliikenne toiminnassa, STEKin toimitusjohtaja Timo Kekkonen sanoo. - Sähkö on monipuolista myös siksi, että sitä voidaan tuottaa hyvin monella tavalla. Vähäpäästöiset uusiutuvan energian tuotantomuodot ovat parhaillaan korvaamassa fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Tämä mittava murros tuo mukanaan myös paljon mahdollisuuksia, tulevaisuuden uudenlaisina työtehtävinä tai jopa villeinä keksintöinä energian tuotantoon tai käyttöön liittyen, hän jatkaa. - Voimalan tehtävä onkin saada aikaan oivalluksia, rohkaista kokeiluihin ja herättää kiinnostusta, joka parhaillaan säilyy muistijälkenä myös tulevaisuuden uravalintoja pohdittaessa.

- Energian pitää minusta olla hauskaa, Janne Käpylehto sanoo. - Voimalassa olemme lähteneet siitä, että valmiit tehtävät ohjaavat ensin tekemistä, mutta jatkossa kokeiluilla ei ole rajoitteita. Laitteisto on yhdistettävissä koulussa jo oleviin kokeilusarjoihin ja toki kannustamme Voimalan luovaan käyttöön - yllättäviäkin keksintöjä voi syntyä, Janne Käpylehto kannustaa.

Mistä Voimalaa saa?
Voimalaa jaetaan sadalle suomalaiselle peruskoululle syyslukukaudella 2017. Voimala, kuten kaikki STEKin materiaalit, ovat kouluille ilmaisia. Koulut valitaan syyskuun aikana yhteistyössä opettajajärjestöjen kanssa. Hakijaksi voi ilmoittautua STEKin www-sivuilla 1.9. alkaen.

Timo Kekkonen
STEK ry
timo.kekkonen@stek.fi

Janne Käpylehto
janne.kapylehto@gmail.com

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry
Särkiniementie 3

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka edistää sähkön turvallista, energiatehokasta ja älykästä käyttöä. STEK tuottaa sähköön ja energiaan tutustumista helpottavia opetusmateriaaleja opettajille.
www.stekvoimala.fi

Janne Käpylehto on palkittu tietokirjailija, keksijä ja energia-aiheisten työpajojen ja kurssien pitäjä. Hän on tehnyt laajasti asiantuntijatehtäviä erityisesti energia-alalla sekä toteuttanut poikkitieteellisiä energiaprojekteja, joista monet ovat tiedotusvälineistä tuttuja.

Voimala on oppimispaketti, joka tekee energiasta hauskaa ja konkreettista. Voimala tukee sekä itsenäistä että ryhmäoppimista. Oppimispaketti sisältää energian tuotanto- ja kulutuslaitteita. Voimalassa sähköä voidaan tuottaa aurinkopaneelilla tai pienestä kammesta itse vääntämällä. Kulutuslaitteina on erilaisia valoja, radio ja USB- virtalähde esimerkiksi kännyköiden lataukseen. Energian varastointia varten on akku ja eri laitteiden tuottaman tai kuluttaman energiamäärän havainnollistamiseen on digitaalinen teho- ja energiamittari.

Varaosat Voimalaan toimittaa Solarvoima www.solarvoima.fi. Solarvoima vastaa jatkossa myös Voimalan jälleenmyynnistä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry