StepApp-valmennus ® ja StepApp-sovellus tarjoaa uudenlaista tukea uusperheille Keski-Uudenmaan sote-alueella

Keusote-alueen uusperheille on kehitetty uusi, StepApp-sovellusta hyödyntävä valmennus, joka huomioi koko uusperheen. Suomen Uusperheiden Liiton Stepping-hankkeen maksuton StepApp-valmennus® on suunnattu uusperheille, jotka kaipaavat tietoa ja tukea uusperheen polulle. Bonusvanhemmuus, menneisyyden vaikutukset uuteen perheeseen sekä lasten ja nuorten sopeutuminen pohdituttavat usein uusperheen vanhempia. Näihin asioihin pureudutaan uuspareille suunnatussa viiden tapaamiskerran valmennuksessa, jossa on käytössä koko perheelle suunnattu digitaalinen StepApp-sovellus, jonka myös perheen lapset ja nuoret saavat käyttöönsä.Valmennus ja sovellus ohjaavat uusperheen aikuiset, lapset ja nuoret kohti toimivampaa perhettä.

Järvenpäässä järjentetään viisi valmennusta vuonna 2019

StepApp-valmennusta® suositellaan uuspareille, mutta valmennukseen voi tulla myös yksin. Valmennuksen toimintaperiaatteena on kokemusten jakaminen luottamuksellisessa ryhmässä.

Valmennusta ohjaavat Keusote-alueen perhetyön ammattilaiset, joilla Suomen Uusperheiden Liiton (Stepping-hankkeen) StepApp-valmentajan pätevyys. Valmennukseen valitut teemat pohjaavat uusperhetutkimuksiin, uusperheiden parissa tehtyyn terapia- ja neuvontatyöhön sekä uusperheiden vanhemmilta, lapsilta ja nuorilta kerättyyn kokemustietoon. Valmennuksen tietopaketit, tehtävät ja pelit tähtäävät uusperheen toimivuuteen ja perheenjäsenten hyvinvointiin.

Sovellus sisältää tietoa uusperheellisyydestä ja eri ikäryhmille suunniteltuja, pelillisyyttä hyödyntäviä tehtäviä kuten minipelejä, jossa voi kerätä pisteitä perheen yhteiseen pottiin. Valmennus on perheille maksuton ja sisältää kaiken tarvittavan materiaalin.

Ensimmäinen StepApp-valmennus järjestetään Järvenpään Auerkulman perhetukikeskuksessa 27.3- 25.4.2019.  Valmennuksen ajankohdat: 27.3., 3.4., 10.4., 17.4., 25.4. Tapaamiset klo 16.30-18.00. StepApp-valmentajina perhekuntoutusohjaaja Linda Saarela & perheohjaaja Ville-Petteri Virtanen.

Valmennus Uusperheiden pariskuntien, lasten ja nuorten sekä ammattilaisten kuvaamana
Siirry videokanavalle

Elisa Jyllikoski
Hankepäällikkö/Stepping-hanke
sähköposti: elisa.jyllikoski@supli.fi puh. 040-732 0076
Facebook: https://www.facebook.com/Stepping-hanke
Instagram: @steppinghanke
Twitter: @ElisaJyllikoski
www.stepapp.fi

Järvenpäässä järjentetään viisi valmennusta vuonna 2019
StepApp-sovellus ohjaa uusperheen aikuiset, lapset ja nuoret kohti toimivampaa perhettä
Steppin-hankeen hankepäällikkö ja uusperheneuvoja Elisa Jyllikoski on työskennellut uusperheiden parissa 10 vuotta
Järvenpään Perhetyön moniosaajat, StepApp-valmentajat Järvenpään perhepalveluista uusperhevanhemmuuden haasteiden ja ennenkaikkea ratkaisujen äärellä

Läntinen Pitkäkatu 33
20100 TURKU

Stepping-hanke on Suomen Uusperheiden Liitto ry:n kehittämishanke, joka toteutetaan vuosina 2018-2020. Hankkeessa kehitetään haastavissa tilanteissa eläville uusperheille suunnattu mobiiliavusteinen StepApp-valmennus® . Valmennusta suositellaan uuspareille, jotka kaipaavat tietoa uusperheen eri vaiheista ja lisää ymmärrystä uusperhedynamiikasta. Valmennus tähtää uusperheen hyvinvoinnin edistämiseen ja perheen toimivuuteen. Lisäksi hankkeessa kehitetään uusperheitä työssään kohtaaville ammattilaisille suunnattu StepApp-valmentajakoulutus.

Hankkeen keskeinen arvo on yhdessä kehittäminen. Palvelun kehittämisessä on ollut alusta asti mukana niin uusperheitä työssään kohtaavia ammattilaisia kuin uusperheiden aikuisia, lapsia ja nuoria.

Stepping-hankkeessa sekä ammattilaisten että uusperheiden  näkökulmat ja ajatukset tarjoavat aineksia yhteiseen tutkimuksen-, kehittämisen- ja oppimisen polkuihin. Asiakkaiden ja ammattilaisten tarpeisiin vastaaminen, uusperheiden haasteiden tunnistaminen ja ratkaisujen löytäminen on mahdollista yhdessä tekemisen ja yhteisen ymmärryksen saavuttamisen kautta.

Steppinghankkeen keskeisinä ydinkumppaneina Järvenpään ja Raision perhepalveluiden lisäksi  ovat Opintokeskus Sivis ja Turun Yliopiston tutkimusryhmä TEPE sekä hankkeen rahoittaja STEA.

Uusperheiden viikko: Uusparisuhteen tila heijastuu lasten hyvinvointiin14.9.2020 12:49:31 EESTTiedote

Kannanotto parisuhde- ja perhejärjestöjen toimintaedellytysten puolesta25.8.2020 15:24:41 EESTTiedote

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perhekeskuspalvelut sai kunniamaininnan Suunnannäyttäjät-kilpailussa12.6.2020 14:28:22 EESTUutinen

Järvenpäässä innovoidaan: Digiavusteinen StepApp-valmennus ® tarjoaa tukea uusperheille25.11.2018 00:00:00 EETTiedote

Suomen Uusperheiden Liitto ja Stepping-hanke lanseeraa Järvenpään perhepalveluihin uusperheille suunnatun StepApp-valmennuksen®. Innovaatio esitellään lyhyesti Uusperheen Joulu-luennon yhteydessä. Uusperheen Joulu-luento Järvenpää-Talolla 4.12.2018 Maksuttomalla yleisöluennolla psykoterapeutti, pari- ja perheterapeutti Kirsi Heikinheimo johdattelee kuulijat tunnistamaan oman uusperheensä vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Stepping-hankkeesta paikalla on hankepäällikkö Elisa Jyllikoski ja hyvinvointisovelluksia tutkinut Anni Pakarinen.

Suomen Uusperheiden Liitto ry:n Janne Nordman -Vuoden Isä 20177.11.2017 15:14:04 EETTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö on valinnut Väestöliiton ehdotuksien pohjalta yhdeksi Vuoden Isäksi 2017 Suomen Uusperheiden Liitto ry:n vertais- ja vapaaehtoistoimijan Janne Nordmanin Lappeenrannasta. Tänä vuonna haettiin isiä jotka osoittavat kykyä selviytyä kriiseistä ja jotka ovat läsnä lasten arjessa toimien miehen mallina niin omille kuin muiden lapsille. Lisäksi kriteerinä oli perhevapaan pitäminen ja myös sitä kautta esimerkkinä muille oleminen. Valintaa tehdessä haluttiin erityisesti korostaa tavallisessa arjessa toteutuvan isyyden ja siihen liittyvien arkisten valintojen merkitystä.