STM myönsi poikkeusluvat kahteen hyvinvointikeskukseen – Ministeri Kiuru: Rakennushankkeet tukevat palvelujen yhteensovittamista ja saatavuutta

Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt Kauhavalle ja Raumalle poikkeusluvat sosiaali- ja terveydenhuollon rakennusten uudistamiseen.

Rakennushankkeet turvaavat toimivat tilat sekä asiakkaille että henkilökunnalle. Ne mahdollistavat toimintojen kehittämisen sekä kustannustehokkaan toiminnan.

Kauhavalle uusi hyvinvointikeskus

Kauhavalle rakennetaan uusi hyvinvointikeskus, johon kootaan monipuolisesti erilaisia palveluja. Rakennukseen sijoittuvat perhekeskus, aikuisten terveys- ja sosiaalipalvelut, kiirevastaanotto, terveyskeskussairaala ja suun terveydenhuolto. Lisäksi rakennukseen tulee tiloja laboratoriolle, kuvantamiselle sekä aikuis- ja nuorisopsykiatrian poliklinikoille.

”Hanke on valmisteltu huolella. Hyvinvointikeskuksen kautta vastataan moniin tämän päivän sosiaali- ja terveydenhuollon haasteisiin: se mahdollistaa palveluiden toteuttamisen niin, että ihmiset saavat tarvitsemiaan palveluita ja hoitoa kokonaisvaltaisemmin yhdestä paikasta ”, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru toteaa.

Raumalla peruskorjataan rakennus ikäihmisten palveluja varten

Raumalla nykyinen vanhainkoti peruskorjataan ikäihmisten hyvinvointikeskusta varten. Uusi rakennus tukee kotona asumista ja muuttaa painotusta laitoshoidosta avopalvelujen suuntaan.

Ensimmäiseen kerrokseen sijoitetaan muun muassa seniorikuntosali, päivätoiminta, palvelutori, ravintolapalvelut ja juhlasali. Toiseen kerrokseen sijoittuvat hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut, palveluohjaus ja arviointi, omaishoidon palvelut, geriatrinen poliklinikka, lääkäri-hoitajavastaanotto, kotihoidon palvelut sekä kuntoutuspalvelut. Lisäksi rakennuksessa on lyhytaikaishoidon tiloja.

”Ikäihmisten hyvinvointikeskus tuo sote-palveluiden lisäksi turvaa ja yhteisöllisyyttä myös kotona asuville vanhuksille. Tällainen palveluiden yhteen kokoaminen on juuri sitä, mitä valtakunnallisestikin tavoitellaan osana ikäihmisten palveluien kehittämistä”, ministeri Kiuru summaa.

Yhteydenotot erityisavustaja Laura Lindebergin kautta,

SDP Helsinki: Asuinalueiden eriarvoistuminen pysäytettävä! Tasa-arvo luo turvallisuutta.9.11.2019 15:16:00 EETTiedote

Helsingin sosialidemokraatit haluavat, että eriarvoistuminen pysäytetään kouluissa, terveydenhuollossa, kulttuurissa ja asuinalueilla. Tasapuolisesti kehittyvä kaupunki tukee yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja luo hyvinvointia. Tuloerojen kasvu ja muuttoliike uhkaavat jakaa kaupungin entistä vahvemmin hyväosaisten ja huono-osaisten alueisiin. Näin ei saa tapahtua!

Ministeri Marin kummeksuu Petteri Orpon lausuntoja9.10.2019 18:52:44 EESTTiedote

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin katsoo, että Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo antaa väärän todistuksen hallituksen raidepolitiikasta Aamulehden haastattelussaan 9. lokakuuta. Orpo väittää hallituksen jarruttavan raidehankkeita ja kritisoi erityisesti suunnitelmia Helsinki-Tampere-välin kehittämiseksi. Tosiasiassa hallituksen raideliikenteen panostukset ovat merkittävät. Jo kesäkuun lisätalousarviossa hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja. Esimerkiksi pääradalle osoitettiin suunnittelurahoitusta 11 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-yhteysvälin nopeuttamiseksi ja radan kapasiteetin parantamiseksi. Entinen valtiovarainministeri Orpo osoitti neljän vuoden aikana Tampere−Helsinki-välin nopean yhteyden suunnitteluun rahaa vain yhden miljoonan. - Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoo. Lisäksi hallitus osoitti lisätalousarviossa pääradan parantamiseen ra