STM myönsi poikkeusluvat kahteen hyvinvointikeskukseen – Ministeri Kiuru: Rakennushankkeet tukevat palvelujen yhteensovittamista ja saatavuutta

Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt Kauhavalle ja Raumalle poikkeusluvat sosiaali- ja terveydenhuollon rakennusten uudistamiseen.

Rakennushankkeet turvaavat toimivat tilat sekä asiakkaille että henkilökunnalle. Ne mahdollistavat toimintojen kehittämisen sekä kustannustehokkaan toiminnan.

Kauhavalle uusi hyvinvointikeskus

Kauhavalle rakennetaan uusi hyvinvointikeskus, johon kootaan monipuolisesti erilaisia palveluja. Rakennukseen sijoittuvat perhekeskus, aikuisten terveys- ja sosiaalipalvelut, kiirevastaanotto, terveyskeskussairaala ja suun terveydenhuolto. Lisäksi rakennukseen tulee tiloja laboratoriolle, kuvantamiselle sekä aikuis- ja nuorisopsykiatrian poliklinikoille.

”Hanke on valmisteltu huolella. Hyvinvointikeskuksen kautta vastataan moniin tämän päivän sosiaali- ja terveydenhuollon haasteisiin: se mahdollistaa palveluiden toteuttamisen niin, että ihmiset saavat tarvitsemiaan palveluita ja hoitoa kokonaisvaltaisemmin yhdestä paikasta ”, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru toteaa.

Raumalla peruskorjataan rakennus ikäihmisten palveluja varten

Raumalla nykyinen vanhainkoti peruskorjataan ikäihmisten hyvinvointikeskusta varten. Uusi rakennus tukee kotona asumista ja muuttaa painotusta laitoshoidosta avopalvelujen suuntaan.

Ensimmäiseen kerrokseen sijoitetaan muun muassa seniorikuntosali, päivätoiminta, palvelutori, ravintolapalvelut ja juhlasali. Toiseen kerrokseen sijoittuvat hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut, palveluohjaus ja arviointi, omaishoidon palvelut, geriatrinen poliklinikka, lääkäri-hoitajavastaanotto, kotihoidon palvelut sekä kuntoutuspalvelut. Lisäksi rakennuksessa on lyhytaikaishoidon tiloja.

”Ikäihmisten hyvinvointikeskus tuo sote-palveluiden lisäksi turvaa ja yhteisöllisyyttä myös kotona asuville vanhuksille. Tällainen palveluiden yhteen kokoaminen on juuri sitä, mitä valtakunnallisestikin tavoitellaan osana ikäihmisten palveluien kehittämistä”, ministeri Kiuru summaa.

Yhteydenotot erityisavustaja Laura Lindebergin kautta,

Heinäluoma: Helsinki tyytyväinen soten erillisratkaisuun – rahoitusmallille kritiikkiä23.9.2020 18:50:52 EESTTiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee tänään kaupungin lausuntoa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta. Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut kaikkialle Suomeen. Uudistuksella vastataan yhteiskunnallisiin muutoshaasteisiin, joihin on välttämätöntä löytää ratkaisut pian.

SDP:n varapuheenjohtaja, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Skinnari: Viennin tila vaatii toimia26.8.2020 18:17:33 EESTTiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnarin mukaan UPM:n uutinen Jämsän Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta on vakava. Skinnarin mukaan on erittäin tärkeää aloittaa välittömästi toimet uusien työmahdollisuuksien kartoittamiseksi ja palveluiden tarjoamiseksi töitään menettäville henkilöille. Skinnari toteaa, että teollisuuden uudet tilaukset ovat laskeneet Suomessa voimakkaasti mutta vähemmän kuin Euroopassa laajemmin. Syynä tähän ovat erilaiset rajoitusratkaisut ja niiden onnistumiset keväällä. - Suomalaista teollisuutta turvaavat ratkaisut myös tänä korona-aikana ovat elinehto suomalaiselle työllisyydelle ja ihmisten työpaikoille. Tärkeä päätös on muun muassa se, että hallitus on sitoutunut laskemaan teollisuuden sähköveron EU:n minimiin. Päästöjä tullaan vähentämään leikkaamalla energiaveronpalautusta, mutta kokonaisuutena teollisuudelle syntyy vähintään kymmenien miljoonien säästöt hallituskaudella. Eniten hyötyy fossiilitonta sähköä käyttävä teollisuus, Skinnari sanoo. Skinn

Sanna Marinin linjapuhe SDP:n puoluekokouksessa 24.8.202024.8.2020 14:16:03 EESTTiedote

SDP:n puheenjohtajan Sanna Marinin linjapuhe Tampere 24.8.2020 Embargo kunnes puhe pidetty Muutokset puhuttaessa mahdollisia -- Meillä on yhteinen vastuu planeetastamme, kestävästä kehityksestä, yhteiskuntiemme kehittämisestä ja toisistamme. Toimimme yhdessä paremman tulevaisuuden saavuttamiseksi. Pystymme yhdessä toisiimme luottaen, demokratian keinoin ja rauhanomaisesti muuttamaan maailmaa. Kykenemme tekemään harkittuja valintoja ja vaikuttamaan elinympäristöömme. Sosialidemokraatit ovat osa kansainvälistä työväenliikettä. Olemme heikommassa asemassa olevien puolella ja pyrimme eriarvoisuuden ja osattomuuden poistamiseen. Haluamme luoda tulevaisuutta sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen varaan. Rakennamme rauhaa kansainvälisen yhteistyön keinoin ja pyrimme vahvistamaan demokratiaa ja oikeusvaltiota muiden samaa tavoittelevien kanssa. Kestävässä rauhan maailmassa ei turvauduta voimankäyttöön, vaan sopimuksiin ja yhteistyöhön. Tavoittelemme yhteiskuntaa, j