Stora Enso valmistautuu äkillisiin muutoksiin Suomen puunhankinnassa

Koronavirustilanne aiheuttaa haasteita ja epävarmuuksia Stora Enson Suomen puunhankinnalle. Yhtiö varautuu tilanteeseen aloittamalla yhteistoimintaneuvottelut koko Suomen puunhankinnan henkilöstön tilapäisestä lomauttamisesta tarvittaessa korkeintaan 90 päiväksi.

Stora Enso varautuu koko Suomen puunhankintaorganisaationsa tilapäiseen lomauttamiseen tarvittaessa korkeintaan 90 päivän ajaksi vuoden 2020 aikana. Mahdolliset lomautukset voivat toteutua useassa osassa. Neuvottelut koskevat runsasta 500 henkilöä Suomessa.

”Tavoitteenamme Suomen puunhankinnassa on valmistautua joustavuuteen ja nopeuteen tarvittaessa. Tuotantoyksiköiden raaka-ainetarpeet voivat muuttua äkillisesti koronaviruksen aiheuttamassa epävarmassa tilanteessa”, sanoo metsäjohtaja Janne Partanen.

Yhteistoimintalain mukainen neuvotteluesitys on annettu puunhankintaorganisaation kaikille henkilöstöryhmille. Neuvottelut eri henkilöstöryhmien kanssa käynnistetään 8.4.2020. Neuvottelujen kesto on minimissään viisi päivää.

Lisätietoja:

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Stora Enso Oyj, Suomen puunhankinta, p. 040 8327458

Stora Enso Metsä toimittaa Stora Enson suomalaisille kartonki-, biomateriaali-, puutuote- ja paperitehtaille puuraaka-ainetta vuosittain noin 20 miljoonaa kuutiometriä. Stora Enso Metsä hankkii puita vain vastuullisesti hoidetuista metsistä. Stora Enso Metsä tarjoaa lisäksi metsänomistajille asiantuntemusta ja apua metsäasioihin koko metsän elinkaaren ajan. Stora Enso Metsän palveluksessa on 500 henkilöä ja yli 85 korjuu-, kuljetus- ja metsäpalveluyrittäjää alihankkijoina.