Stora Enson entiseen aaltopahvitehtaaseen suunnitellaan 15 miljoonan euron kalankasvatuslaitosta

Suomalainen sijoittajaryhmä aikoo investoida 15 miljoonaa euroa kotimaisen kalan kiertovesikasvatuslaitokseen. Sijoittajat ovat ostaneet tätä tarkoitusta varten Stora Enson entisen aaltopahvitehtaan Heinolan Sahanniemessä. Kiinteistöön rakennetaan moderni kirjolohikasvattamo. Täydessä tuotantovaiheessa laitos työllistää yli 50 henkilöä.

Kiertovesikasvatus on maalla tapahtuvaa laitoskasvatusta. Kalat kasvavat tehdaskiinteistöön rakennettavissa suurissa altaissa. Kasvattamolle rakennetaan oma vedenpuhdistamo, jonka avulla varmistetaan, ettei ympäristölle aiheudu laitoksesta haittaa.

”Kalankasvatuslaitos on huolella mietitty hanke, joka sopii mainiosti Heinolan strategiaan, hyödyntää alueemme vahvuuksia ja lisää alueen elinvoimaisuutta. On hienoa, että tyhjillään ollut tehdaskiinteistö saadaan uuteen innovatiiviseen käyttöön, jossa hyödynnetään teknologiaa ympäristöystävällisemmän proteiinituotannon lisäämiseksi. Kaupunki suhtautuu hankkeeseen erittäin myönteisesti ja tukee osaltaan sen etenemistä seuraavissa vaiheissa”, Heinolan kaupunginjohtaja Jari Parkkonen sanoo.

”Neuvottelut Stora Enson kanssa etenivät nopeasti. Kalankasvatuslaitos tuo seudulle uutta liiketoimintaa vastuullisella ja ekologisesti kestävällä tavalla”, hankejohtaja Markus Lindberg sanoo.

Kestävästi kasvatetulle kotimaiselle kalalle on suuri kysyntä. Kotimainen kasvatettu kala on esimerkiksi WWF:n kuluttajan kalaoppaan suosittelema kala. Ruoantuotanto on suurten muutosten äärellä, ja kasvatetulla kotimaisella kalalla on siinä merkittävä rooli.

”Investointi kalankasvatuslaitokseen on hyvä uutinen niin alueen elinvoiman ja työllisyyden kuin laajemmin sinisen biotalouden kannalta. Sinisen biotalouden painopistealueet perustuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Suomi voi tarjota näihin haasteisiin kilpailukykyisiä ratkaisuja, kun julkinen ja yksityinen sektori tekevät tavoitteellista yhteistyötä”, sanoo johtaja Jarmo Paukku Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.

Ensimmäisessä vaiheessa laitoksen suunniteltu tuotanto on noin miljoona kiloa vuodessa. Tulevaisuudessa tuotanto on mahdollista nostaa kolmeen miljoonaan kiloon vuodessa ja laajentaa useampaan kalalajiin. Tuotannon kasvu toteutetaan vaiheittain riippuen markkinakysynnästä. Investoinnilla on alueelle myös merkittäviä kerrannaisvaikutuksia esimerkiksi kalatuotteiden jatkojalostuksen osalta.

”Suomeen tarvitaan tämän kaltaisia hankkeita. Valtion tavoitteena on kolminkertaistaa Manner-Suomen vesiviljelytuotanto 20 miljoonaan kiloon vuoteen 2022 mennessä. Heinolan laitoksella on tässä tärkeä rooli”, maa- ja metsätalousministeriön neuvotteleva virkamies Timo Halonen toteaa.

Hankkeen taustalla on kotimaisen sijoittajaryhmän kattava selvitystyö kiertovesikasvatuslaitoksen toiminnan käynnistämisestä ja kehittämisestä. Ryhmä koostuu yksittäisistä suomalaisista sijoittajista ja perheyhtiöistä, joilla on myös hankkeessa tarvittavaa tietotaitoa. Alkuvaiheen selvitystyössä sijoittajaryhmän kumppanina on toiminut HTM Yhtiöt.

Sahanniemen tehdaskiinteistössä on kalankasvattamolle varattuna yli 25 000 neliömetriä. Uutta liiketoimintaa puoltavat hyvä infrastruktuuri, alueen laadukas viileä vesi sekä Heinolan keskeinen logistinen sijainti.

”Kalankasvatus on investointi tulevaisuuteen. Se on yksi kestävimpiä proteiinituotannon muotoja ja auttaa vähentämään tuontikalan osuutta. Se on vastuullista ruoantuotantoa”, Lindberg toteaa.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: Markus Lindberg, hankejohtaja, p 0400 440 290, markus.lindberg@htmyhtiot.fi

N2 Comms
Pursimiehenkatu 29–31 A

+358 50 492 4192http://www.n2.fi

N2 Comms on nopean ajattelun viestintätoimisto. Integroimme strategian, ideat ja käytännön toimenpiteet, koska kaikki, mitä organisaatio tekee, on viestintää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta N2 Comms

Citroën ja Peugeot tuovat Suomeen ensimmäiset kevytautot24.6.2019 13:54:59 EESTUutinen

Citroën ja Peugeot tuovat Suomen markkinoille valmiiksi esiasennetut kevytautot. Kaikki automallit ovat EuroNCAP-testattuja, turvatyynyillä, ABS-jarruilla ja ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmällä varustettuja henkilöautoja, jotka on muutettu esiasennetulla nopeusrajoittimella kevytautoiksi. Nopeusrajoittimen voi poistaa, kun kuljettaja on täysi-ikäinen ja suorittanut ajokortin. ”Halusimme tuoda suomalaisille perheille turvallisen kevytauton, jolla perheen nuoret voivat huoletta kulkea harrastuksiin, jotka ovat yhä useammin kaukana kotipihasta. Annamme sadalle ensimmäiselle mykevytauto.fi -kampanjasivun kautta auton tilanneelle 350 euron arvosta henkilökohtaista ajo-opetusta Suomen Autokoululiiton jäsenautokouluissa koko Suomessa”, Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle sanoo. Lahjakorttia voi käyttää kevytautojen kuljettamiseen vaadittavan AM-kortin suorittamiseen tarvittavaan ajo-opetukseen. Kortin lisäksi kuljettajalta edellytetään vähintään 15 vuoden ikää. Kevytautot tulevat mo