Stora Enson metsänistutuskausi täydessä vauhdissa: Yli 260 000 puuntaimea päivässä

Vuonna 2020 Stora Enson kautta päätyy yli 40 miljoonaa puuntaimea Suomen ja Ruotsin metsiin. Maiden eteläosissa istutuskausi käynnistyi jo huhtikuussa, mutta nyt toukokuussa puunistutuksissa on täysi vauhti päällä pohjoisemmassakin.

Istutuskauteen mahtuu noin 150 päivää, mikä tarkoittaa Stora Enson istutuksissa keskimäärin yli 260 000 taimea päivässä. Suomessa noin 80 prosenttia Stora Enson toimittamista taimista on kuusta. Männyistä suurin osa uudistetaan kylvämällä tai luontaisella uudistamisella. Jonkun verran istutetaan myös koivua. Ruotsissa puolestaan uusi metsä syntyy pääasiassa taimi-istutuksin, joista puolet on kuusta ja puolet mäntyä. Kaikki Stora Enson istuttamat taimet ovat kotimaisia molemmissa maissa.

− Jokaisen tuoteinnovaatiomme matka alkaa metsästä, olipa kyse kartongista maitopurkkeihin, massiivipuuelementeistä kerrostaloihin tai vaikka liukosellusta tekstiileihin. Suuri osa koko Stora Enson tehtaiden tuotannosta nojaa pohjoisten metsien puuhun. Vastuullisella metsänhoidolla huolehditaan siitä, että korjattujen puiden tilalle kasvaa uusi puusukupolvi. Varmistamme, että metsien tarina jatkuu myös tulevaisuudessa, sanoo Stora Enson Forest-divisioonan johtaja Jari Suominen.

Valtion ja yksityisten metsänomistajien metsiin istutetaan Suomessa kokonaisuudessaan noin 150 miljoonaa puuntainta vuosittain. Ruotsissa istutusten määrä on vielä isompi: yli 380 miljoonaa tainta. Osa metsänomistajista haluaa edelleen istuttaa puut itse, mutta yhä useampi tilaa metsänhoitotyöt metsäalan ammattilaisilta.

Ruotsissa Stora Enso omistaa noin 1,4 miljoonaa hehtaaria metsää. Uudistettavien metsien taimet toimitetaan Stora Enson omilta taimitarhoilta Keski-Ruotsista. Taimitarhoilla tuotetaan jalostettuja puunalkuja, jotka lähtevät kasvamaan nopeasti.

− Taimijalostuksessa huolehditaan siitä, että metsänomistajan taimiin sijoittamat eurot ja kruunut eivät mene hukkaan. Terveet, voimakkaat, kasvuun pyrähtävät puut ovat metsän ja metsänomistajan etu, sanoo Stora Enso Metsän metsäpalvelupäällikkö Kari Kuusniemi.

Kasvaessaan metsän puut sitovat hiilidioksidia, mikä tekee niistä tärkeitä koko maapallolle ja ilmastolle. Hakatut puut jatkavat hiilivarastoina Stora Enson puusta valmistamissa tuotteissa, jotka ovat uusiutuvia ja kierrätettäviä. Uusiutuvalla puulla voidaan korvata monia fossiilisia raaka-aineita.

Entä mitä yksi puu saa aikaan? Esimerkiksi yhdestä kuusesta saa 700 taskukirjan verran paperia tai koivusta 1500 maitotölkin verran kartonkia. Rekkakuormasta kuusitukkeja saa jo 150 neliömetriä kerrostalon seinää.