STORT GEMENSAMT TURISMPROJEKT I EGENTLIGA FINLAND OCH SATAKUNTA BEVILJAS PENGAR Köpbarhet i fokus i Egentliga Finlands och Satakuntas turismorganisationers gemensamma digiprojekt

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Ett ökande andel turister både planerar sina resor och köper sina resetjänster via digitala försäljningskanaler. Turisterna uppskattar att tjänsterna är lätta att hitta och köpa via nätet. Områdesorganisationernas, det vill säga Visit-organisationernas,
betydelse för att hjälpa konsumenterna att hitta turismprodukter på en central plats och i olika distributionskanaler ökar.

Som ett resultat av projektet kommer det att vara enklare för områdets företag att handha sina produkters kapacitet i flera distributionskanaler samtidigt och att erbjuda tjänster som intresserar turister. Nya förtjänstmöjligheter för digital
försäljning skapas åt områdets organisationer.

Marknadsföringsåtgärderna i området leder till ökad försäljning där medelköpets värde per kund stiger och längden på vistelsen i området ökar. Alla de företag som säljer områdets tjänster får till sitt förfogande kvalitativa produkthelheter och resepaket för digital återförsäljning.
Projektet avser även skapa en kunskapsledd digital verksamhetsmodell, med vars hjälp den digitala kundstigen sörjs för.

Under projektets gång utvecklas verksamhetsmiljön för Egentliga Finlands och Satakuntas turism. Nya verksamhetsmodeller för tiden efter Covid-19 skapas för att skapa möjligheter för en normalisering och ökning av mängden besökare.

De negativa verkningarna som Covid-19 orsakat turismnäringen har varit betydande. För att stimulera turismnäringens återhämtning från krisen öppnade arbets- och näringsministeriet möjligheten att söka projektfinansiering för
utvecklingsprojekt som stöder regionernas möjligheter att utveckla turismen, koordineringen av branschutvecklingen och effektiveringen av samarbete på nationell nivå.

Ansökningsprocessernas koordinering förlades till Egentliga Finlands samt Södra Savolax landskapsförbund.

Förändringarna i verksamhetsmiljön för turismen har förändrats delvis på grund av förändringar i kundernas värdegrund och
bland annat rekommendationsmarknadsföringens ökade betydelse, ökningen gällande näthandel, flerkanaliga kundupplevelser och ökningen av användning av mobila digitala enheter.

Ytterligare information:
Visit Naantali/Naantalin Matkailu Oy, projektets huvudman
Verkställande direktör, projektkoordinator Tarja Rautiainen
tarja.rautiainen@visitnaantali.com, t. 040 7478847

Följ Visit Naantali

Senaste pressmeddelandena från Visit Naantali

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden kaupallinen digihanke; Yhteinen Finnish Archipelago 2025. Digitaalisella matkailutuotteistolla kestävää kasvua19.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Ylimaakunnallisen yhteishankkeen muodostavat Finnish Archipelago-konsortio, johon kuuluu Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kemiönsaaren kunta, Paraisten kaupunki, Visit Turku ja Visit Naantali, joka on hankkeen hallinnoija. Osallistuvien alueiden yhteenlaskettu matkailutulo oli 1 mrd.€ ja työllistävä vaikutus 5470 htv.

Artesaaniruoan mestaruutta Raisiossa tavoittelee 66 yritystä 130 tuotteella6.10.2020 13:19:10 EESTTiedote

Raisiossa lokakuun 14. – 16. päivä järjestettävään Artesaaniruoka SM 2020 -kilpailuun on ilmoittautunut 66 yritystä yli 130 tuotteella. – Kilpailu järjestetään nyt viidennen kerran ja tällä kertaa osallistujia on kaikkialta Suomesta, iloitsee Suomen Artesaaniruoka ry:n puheenjohtaja Eija Lamsijärvi. – Kaikki tuotteet ovat käyneet läpi esikarsintaseulan, jossa on tarkastettu, että ne täyttävät artesaaniruoan kriteerit. Niitä ovat mm. se, että tuote on valmistettu paikallisista raaka-aineista ilman keinotekoisia aromeja tai säilöntä- ja väriaineita. Samalla on myös varmisteltu, että tekijän kädenjälki näkyy tuotantoketjussa, Lamsijärvi jatkaa.

LUONTOKOKOUKSET SAARISTOSSA KOETAAN EDELLEEN TURVALLISIKSI3.9.2020 08:10:00 EESTTiedote

Yritystilaisuuksien varaustilanne saariston kokouskohteissa näyttää positiiviselta koronapandemiasta huolimatta, vaikkakin ryhmäkoot ovat pienentyneet. Fyysisen yhdessäolon ja tiimiytymisen merkitys on edelleen suuri, ja kun tarve yhteen kokoontumiselle tulee, koetaan turvalliseksi lähteä kokoustamaan ja virkistäytymään ulos luontoon, missä on tilaa. Esimerkiksi Naantalin saaristossa sijaitsevan Herrankukkaron lähes viiden hehtaarin alueella riittää luonnollisia turvavälejä ja yritystilaisuuksia on syksylle varattu lähes saman verran kuin viime vuonna.