STORT GEMENSAMT TURISMPROJEKT I EGENTLIGA FINLAND OCH SATAKUNTA BEVILJAS PENGAR Köpbarhet i fokus i Egentliga Finlands och Satakuntas turismorganisationers gemensamma digiprojekt

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Ett ökande andel turister både planerar sina resor och köper sina resetjänster via digitala försäljningskanaler. Turisterna uppskattar att tjänsterna är lätta att hitta och köpa via nätet. Områdesorganisationernas, det vill säga Visit-organisationernas,
betydelse för att hjälpa konsumenterna att hitta turismprodukter på en central plats och i olika distributionskanaler ökar.

Som ett resultat av projektet kommer det att vara enklare för områdets företag att handha sina produkters kapacitet i flera distributionskanaler samtidigt och att erbjuda tjänster som intresserar turister. Nya förtjänstmöjligheter för digital
försäljning skapas åt områdets organisationer.

Marknadsföringsåtgärderna i området leder till ökad försäljning där medelköpets värde per kund stiger och längden på vistelsen i området ökar. Alla de företag som säljer områdets tjänster får till sitt förfogande kvalitativa produkthelheter och resepaket för digital återförsäljning.
Projektet avser även skapa en kunskapsledd digital verksamhetsmodell, med vars hjälp den digitala kundstigen sörjs för.

Under projektets gång utvecklas verksamhetsmiljön för Egentliga Finlands och Satakuntas turism. Nya verksamhetsmodeller för tiden efter Covid-19 skapas för att skapa möjligheter för en normalisering och ökning av mängden besökare.

De negativa verkningarna som Covid-19 orsakat turismnäringen har varit betydande. För att stimulera turismnäringens återhämtning från krisen öppnade arbets- och näringsministeriet möjligheten att söka projektfinansiering för
utvecklingsprojekt som stöder regionernas möjligheter att utveckla turismen, koordineringen av branschutvecklingen och effektiveringen av samarbete på nationell nivå.

Ansökningsprocessernas koordinering förlades till Egentliga Finlands samt Södra Savolax landskapsförbund.

Förändringarna i verksamhetsmiljön för turismen har förändrats delvis på grund av förändringar i kundernas värdegrund och
bland annat rekommendationsmarknadsföringens ökade betydelse, ökningen gällande näthandel, flerkanaliga kundupplevelser och ökningen av användning av mobila digitala enheter.

Ytterligare information:
Visit Naantali/Naantalin Matkailu Oy, projektets huvudman